امیر مقدم
کارشناس ارشد سرویس های مبتنی بر شبکه مایکروسافت

آموزش محدودیت حجم استفاده از FTP سرور با Disk Quota

مثل بقیه روزها داخل شرکت همه مشغول کارخودشون بودن, من هم به همراه بچه های دفترمون مشغول کار و گپ و گفت بودم که یکدفعه رییس شرکت در را باز کرد و اومد تو, آنچنان عصبانی بود که صورتش ثانیه ای مثل آفتاب پرست رنگ عوض می کرد, با همون حالت چند ثانیه ای به ما خیره شده بود که یکی از بچه ها آروم پرسید: آقا اتفاقی افتاده؟!! و انگار عین آدمی که تازه زبون باز کرده و ترمز بریده شروع کرد به حرف زدن, که این چه وضعیتیه که درست کردین؟؟

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

مگه من سر گنج نشستم؟؟ مگه اینجا محل نگهداری آرشیو شخصیه؟؟ خلاصه بعد از کلی گلایه و شکایت فهمیدیم که یکسری از دوستان, FTP Server را کردن محل نگهداری هر چیزی که دم دستشون بوده و حالا فضای کافی برای قرار دادن اطلاعات مههههم شرکت باقی نمونده. و از اونجایی که رییس طبق گفته های خودش پول پارو نمی کنه, امکان تهیه فضای بیشتر یا Storage دیگر را ندارد. به همین خاطر اجبار کرد, داوطلبانه که این مشکل را برطرف کنیم, و گرنه...!!

بعد از کلی حرف و حدیث هر کسی پیشنهادی داد, یکی گفت فیزیکی برخورد کنیم که تو اون جمع هیچ کس نفهمید منظور این بنده خدا چی بود؟؟ یکی دیگه گفت از Disk Quota روی هارد استفاده کنیم, یکی دیگه گفت: از Third party استفاده کنیم و الباقی هم نظرات دیگه ای دادند. اما ببینیم که من چه نظری دادم!! در این محیط آزمایشی ابتدا به نصب Roleهای File Services, DNS, FTP و در آخر یکپارچه سازی DFS و FTP می پردازیم.

نصب Role ها

به Server manager می رویم و روی Roles کلیک راست و Add Roles را انتخاب می کنیم و طبق تصاویر زیر پیش می رویم

وب سایت توسینسو

طبق شکل گزینه های مشخص شده را انتخاب می کنیم

وب سایت توسینسو

ویزارد را به صورت دیفالت پیش می بریم تا به تنظیمات وب سرور برسیم در اینجا در تنظیمات IIS در قسمت Security گزینه های Basic Authentication, Windows Authentication و Digest Aurhentication را مارک می کنیم و در همین پنجره FTP Server را نیز مارک می کنیم, مرحله بعدی که مربوط به نقش File Services می باشد علاوه بر File Resource Manager, File Services و با توجه به نیازتون Distributed File System را مارک می کنیم. در پنجره بعدی تعیین می کنیم که چه درایوری را مانیتور کنیم که در اینجا پارتیشن دوم انتخاب شد.

وب سایت توسینسو

در پنجره بعدی محل نگهداری لاگ ها را مشخص می کنیم

وب سایت توسینسو

و در آخر روی Install کلیک می کنیم.

وب سایت توسینسو

سپس فولدر روت FTP را ایجاد می کنیم یا از قبل ساختیم, و روی آن (فولدر روت FTP) دسترسی ها را اعمال می کنیم همچنین دسترسی های Subfolder هایی که مختص به کاربران یا بخش های مختلف شرکت یا اداره می باشند را اعمال می کنیم, سپس و ارد کنسول IIS شده و به قسمت Sites می رویم و روی این قسمت کلیک راست می کنیم و Add FTP Site را انتخاب می کنیم.

وب سایت توسینسو

در پنجره باز شده در FTP Site Name, اسم مناسبی به FTP Server می دهیم و در Physical Path, آدرس فولدر روت FTP Server را مشخص می کنیم.

وب سایت توسینسو

در پنجره بعدی طبق تصویر پیش می رویم

وب سایت توسینسو

در قسمت بعدی Authentication را از نوع Basic و Authorization را با توجه به شبکتون انتخاب کنید که در اینجا All users انتخاب شد, همچنین در قسمت Permissions هر دو گزینه Read&Write مارک شد و در آخر روی Finish کلیک می کنیم.

وب سایت توسینسو

وارد کنسول DNS می شویم و داخل دامین مورد نظرمون یک Arecord جدید می سازیم با نام ftp و IP اش را آی پی FTP server می دهیم(ftp.test.lab). و بعد به کنسول IIS بر می گردیم و روی سرور FTP که ساختیم کلیک کرده و در قسمت Bindings, روی Bindings کلیک می کنیم و Add را انتخاب می کنیم و طبق تصویر عمل می کنیم.

وب سایت توسینسو

با این کار به جای وارد کردن IP, با اسم وصل می شویم. تا این مرحله تمامی کاربرانی که به FTP Server دسترسی دارند می توانند بدون هیچ محدودیتی فایل روی سرور قرار دهند, اما در مرحله بعدی محدود می کنیم تا کاربران مقدار مشخصی فایل روی سرور قرار دهند و این کار را با یکپارچه سازی FTP Server با Disk Quota انجام می دهیم.

یکپارچه سازی Disk Quota با FTP Server

داخل Server manager به File Services می رویم و روی Quota Template کلیک راست و Create Quota Template را انتخاب می کنیم.

وب سایت توسینسو

در این پنجره طبق تصویر عمل می کنیم و چون محیط آزمایشی می باشد محدودیت را روی 5MB تعریف می کنیم. یعنی در Limit Spce مقدار 5MB را وارد می کنیم.

وب سایت توسینسو

روی قسمت Quotas کلیک راست و Create Quota را انتخاب می کنیم

وب سایت توسینسو

در پنجره باز شده ابتدا محل فولدر روت FTP Server را مشخص می کنیم و بعد با توجه به نوع فولدر بندی گزینه مورد نظر را انتخاب می کنیم :

اگر فولدر روت FTP Server شما شامل Subfolder هم می باشد که این Subfolder ها می تونه مختص به شخص یا اداره باشد, و شما قصد دارید این محدودیت فضا به تمامی Subfolder ها نیز اعمال شود می توانید طبق تصویر زیر عمل کنید, اما اگر می خواهید این محدودیت به کل فولدر روت FTP Server اعمال شود می توانید گزینه Create Quota on Path را انتخاب کنید. برای درک بهتر می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید :

وب سایت توسینسو

و در آخر برای امتحان کردن این سناریو به FTP Server وصل می شویم, با یکی از کاربرانی که به سرور دسترسی دارد فایل داخل فولدرش کپی می کنیم و زمانی که بخواهد فایلی بیش از حجمی که بهش اختصاص دادیم داخل فولدرش قرار دهد با پیغام زیر رو به رو می شود.

وب سایت توسینسو

امیدوارم که مورد توجه دوستان قرار گرفته باشد.


امیر مقدم
امیر مقدم

کارشناس ارشد سرویس های مبتنی بر شبکه مایکروسافت

نظرات