SCM چیست؟ بررسی مفهوم Supply Chain Management در تامین قطعات

زنجیره تامین قطعات یا SCM چیست؟ شاید باور نداشته باشید که حتی ماوس کامپیوتر هم در نوع خودش دارای اهمیت می باشد . برای این می گویم که یک سیستم کامپیوتر مجهز و خوب به علت نداشتن یک ماوس سالم و خوب یا وصل بودن ماوس خراب به آن ، نشده به خوبی از آن استفاده کرد .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  1. اما چه کسی باید تشخیص دهد که ماوس متصل شده به کامپیوتر خراب است ؟
  2. چطور و چه کسی باید ماوس جایگزین تهیه کند و در صورت خرابی اقدام به تعویض نماید ؟
  3. SCM چیست و رابطه آن در تهیه سخت افزار کامپیوتر چیست ؟
  4. نیروی انسانی برای SCM باید دارای چه مهارت ها و مدارکی باشند ؟

تشخیص خرابی ماوس خیلی کار پیچیده ای نیست که نیاز به تخصص داشته باشد و هر کسی که با کامپیوتر کار می کند ، وقتی متوجه می شود ماوس حرکت نمی کند یا چراغ قرمز رنگ زیر آن روشن نیست می تواند متوجه شود که ماوس خراب است و این کوچکترین علائم خرابی است . اینکه ماوس کی خریداری شده و از کجا تهیه شده (مرکز گارانتی آن کدام است ) و یا تاریخ انقضای گارانتی آن چه موفع است دارای اهمیت است . همچنین به روز کردن سیستم ها و خریداری کردن سیستم های جدیدتر و یا ارسال کامپیوتر یا سرور به مراکز پشتیبانی برای تعمیر نیاز به یک برنامه و سیستم نرم افزاری متناسب دارد .

صرف هزینه هایی مثل اتلاف وقت برای پیدا کردن نمایندگی فروش قطعات کامپیوتری و منتظر ماندن برای تعمیر و بازگشت کالای مربوطه ، به قدری مهم می باشد که می تواند هزینه های کسب و کار را بالا ببرد . اگر تعمیرات مثلاً پرینتر در شهری دورتر از شهر شما باشد و شما با آن دستگاه مدام نیاز داشته باشید آیا می دانید خرابی کالای مورد نظر و فرآیند تعمیر آن می تواند سود کسب . کار شما را کاهش دهد ؟

زنجیره تامین قطعات چیست؟

با توجه به رشد روز افزون فناوری ، سیستم های کامپیوتری نیاز به ارتقا و تعویض پیدا می کنند و می توان از آنها در محیط های دیگری مثل آموزش استفاده کرد اما مهمترین بخشی که می خواهم به آن بپردازم ، بخش تهیه و خرید ماوس و پشتیبانی دستگاه های کامپیوتری می باشد . گرچه خرید کالاهای کامپیوتر معمولاً به عهده کارشناس کامپیوتر یا مهندسی فناوری اطلاعات نمی باشد اما با آن در ارتباط است . طبق بررسی هایی که انجام شده ، برنامه مدون و مشخصی برای این منظور تهیه و فراهم نشده است و یا وجود دارد اما عملیاتی نشده است . این جاست که مدیریت زنجیره تامین(Supply Chain Management) یا SCM معنا پیدا می کند .

به طور کلی مدیریت زنجیره تامین فرآیندی است که مشخص می نماید کالا از کجا و چگونه و چه زمان تهیه می گردد . در بخش صنعت کامپیوتر مدیریت SCM می تواند شامل بانک اطلاعاتی از لیست کالاها ، فروشندگان یا نمایندگی ها ، توزیع کنندگان باشد . به دلیل تخصصی بودن کالاها این جاست که یک مهندس کامپیوتر یا مهندس فناوری اطلاعات با علم به آن می تواند SCM را محقق کند . اگر فضای کاری کم باشد با همان نرم افزار اکسل یا بهتر از آن اکسس می توان یک بانک اطلاعات ایجاد کرد اما اگر دامنه کار و فعالیت گسترده باشد ، نیاز به نرم افزارهای طراحی شده برای این منظور می باشد .

  • مثال : وقتی که مشتری از سایتی قصد خرید گوشی تلفن را داشته باشد و گوشی مورد نظر در انبار فروشگاه وجود نداشته باشد ، مدیر سایت برای خرید گوشی از تولید کننده و افزایش موجودی انبار خود اقدام می کند .

نرم افزار های SCM امروزی به صورت تحت وب بوده و از هر کجا می توان به آن و اطلاعات آن دست یابی داشت . بدیهی است که مدیر سایت یا مدیر کسب و کار می تواند از وضعیت انبار و فروش و درخواست ها در صنعت کار خود خارج از ساعات اداری مطلع گردد .

نیروی انسانی برای SCM باید دارای چه مهارت ها و مدارکی باشند ؟

مهندس کامپیوتر گرایش سخت افزار ، مهندس کامپیوتر گرایش نرم افزار ، مهندس فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک ، کارشناس حسابداری از جمله مهارت هایی است که مورد نیاز است . به دلیل تخصصی بودن کسب و کار با فناوری های جدید حتماً بایستی از کسانی که در این رشته تحصیل کرده اند بهره برد .


کمال تواضعی
کمال تواضعی

کارشناس فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک می باشم . آشنایی با CRM,CMS,SEM,Email marketing علاقه مند به تعمیرات کامپیوتر

نظرات