شبکه ATM چیست ؟ معرفی Asynchronous Transfer Mode

ATM (Asynchronous Transfer Mode): به منظور انتقال بسیار سریع داده، صدا و تصویر بر روی انتقال عمومی (سیم مسی یا فیبر نوری) طراحی و پیاده سازی شد. بر خلاف تمامی شبکه هایی که همه با ان اشنا هستند، ATM شبکه ای مبتنی بر سوئیچ است. بدین ترتیب در ATM برای انتقال اطلاعات باید ابتدا یک ارتباط هماهنگ (اتصال) بین مبداء و مقصد و سوئیچ های میانی برقرار شود. به این ارتباط "مدار مجازی" گفته می شود.شکل 1-1 یک ساختار عمومی ATM را نشان می دهد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
یک ساختار عمومی ATM
  • نکته:ATM می تواند اطلاعات را به روش "بدون اتصال" نیز ارسال کند ولی از این قابلیت به ندرت استفاده می شود.
  • نکته:ATM قادر به انتقال موثر داده ها بر روی خطوط عمومی (فیبر) تا نرخ حدود 1Gbps است.

تکنولوژی به کار رفته در شبکه های امروزی و از جمله عمومی ترین ان یعنی IP، از نوع بدون اتصال است. در پروتکل های بدون اتصال، مشکل اساسی و اجتناب ناپذیر ان است که هیچ تضمینی در رسیدن داده ها به مقصد مورد نظر وجود ندارد ولیکن ATM پروتکلی اتصال گرا است و قبل از هر گونه مبادله داده یک ""مدار مجازی" یا به اصطلاح یک "نشست" از طریق سوئیچ ها برقرار می کند. پس از انکه داده ها مبادله شدند مدار مجازی (که حاصل هماهنگی قبلی سوئیچ ها است) از بین خواهد رفت. بنابراین شکل 1-2 فرایند ایجاد و ختم یک اتصال ATM را نشان می دهد.

فرایند ایجاد و ختم یک اتصال ATM

پس ATM تنها معماری مبتنی بر انتقال اتصال گرای داده ها نیست. در حقیقت همتا و مکمل IP یعنی TCP نیز پروتکلی اتصال گرا می باشد. بدون شک ATM بهترین مثال از انتقال مطمئن و اتصال گرای داده ها است. عامل کلیدی و موثر در سرعت بسیار بالای ATM، قالب داده ها و فریم ها در این ساختار معماری است. تمامی پروتل های مسیریابی که تاکنون خوانده و شنیده اید، بسته هایی را مسیریابی و هدایت می کنند که اندازه ثابت و مشخصی ندارند. (لذا یک بسته IP می تواند از 20 بایت تا 64 کیلو بایت متغیر باشد). در این پروتکل ها گیرنده بسته ابتدا سرایند ان را پویش می کند تا حجم و اندازه دقیق بسته را استخراج نماید.

زمان پردازش یک بسته بنا به اندازه ان متغییر است. هر چه بسته بزرگتر باشد زمان پردازش و هدایت ان طولانی و بزرگتر خواهد بود. اما در مقابل ATM داده ها را در قالب بسته های کوچک و با اندازه ثابت که سلول نامیده می شوند انتقال می دهد. سلول های ATM فارغ از انکه چقدر داده در خود حمل می کنند، هر کدام 53 بایت هستند. بگونه ای که در شکل 1-3 مشاهده می کنید در هر سلول 53بایتی، 5 بایت "سرایند" (Header) سلول و 48 بایت حمل داده "Payload" است.

یک سلول ATM

*ایستگاه نکته: اگر چه سلول های ATM دارای اندازه ثابت هستند ولی با این وجود قطعا به داشتن سرایند Header نیازمندند.(البته دیگر به فیلدی که طول سلول را مشخص می کند نیاز ندارند.) سرایند هر سلول ATM مبداء و مقصد سلول را مشخص می کند.

طول ثابت و کوچک سلول ها، باعث شده تا معماری ATM روشی بسیار کارامد و موثر برای انتقال صدا و تصویر دیجیتال باشد. از انجایی که ابزارهای ATM با حجم انفجاری و اندازه نامتعارف و متغییر بسته ها و پردازش ان ها درگیر نیستند، داده ها در یک روال کاملا منظم، حساب شده و سریع دریافت می شوند.عامل دیگر موفقیت و سرعت ATM طراحی اسنکرون ان است. حالا این اسنکرون یعنی چه!؟ آسنکرون بودن ATM بدین معنا است که سوئیچ ها قادرند سیگنال های حامل داده را به طور همزمان هم بفرستند و هم بگیرند و هیچ هماهنگی های خاصی بین سیگنال های ارسال و دریافت نیاز نخواهد بود.

بدین ترتیب یک زوج سوئیچ ATM، می توانند همزمان سلول های حامل داده را با یکدیگر مبادله نمایند.ماهیت آسنکرون بودن ATM از قالب ثابت سلول ها ناشی می شود. از انجایی که سلول ها دارای اندازه 53 بایتی هستند هر سوئیچ دقیقا می داند که دریافت یک سلول چقدر به طول می انجامد و بدین ترتیب در خلال ارسال سلول ها، یک سوئیچ می تواند از سوئیچ دیگر سلولی را دریافت نماید. در دوره آموزش نتورک پلاس و قسمت معرفی تکنولوژی های شبکه های WAN می توانید در خصوص ATM اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

نویسنده: مرتضی پاک نیت

موفق باشید./


مرتضی  پاک نیت
مرتضی پاک نیت

"کلام صادقانه نفوذ دارد" با صداقت به پیروزی خواهیم رسید""النجات و فی صدق" http://matlabtehran.blog.ir کانال آموزشی ما در آپارات: http://www.aparat.com/farscoders کانال ما در تلگرام: telegram.me/freelanceri

نظرات