آموزش اضافه کردن هارد SSD به لپتاپ و انتقال ویندوز بدون نصب مجدد

معمولاً تعویض هارد دیسک بمنظور افزایش سرعت و کارایی سیستم عامل انجام میگیرد و پس از تعویض یا افزودن هارددیسک جدید باید مجدداً سیستم عامل روی هارد دیسک جدید نصب شود .این کار می تواند بسیار وقت گیر و خسته کننده باشد بخصوص اگر نصب و تنظیم تمامی نرم افزارها و درایور ها و ... را نیز به آن اضافه نمایید.اما روش سریع تر دیگری هم وجود دارد و آن استفاده از نرم افزار Macrium Reflect برای کپی کردن سیستم عامل و تمام نرم افزارها و تنظیمات آن از یک دیسک به دیسک دیگر است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. افزودن SSD به لپتاپ
  • استفاده از این روش موجب از کار افتادن کرک ویندوز می شود همچنین ممکن است کرک سایر نرم افزارها نیز از کار بیفتد
  • این روش نیاز به دانلود یک فایل 530 مگابایتی در حین انجام عملیات دارد.
  • روش موجود در این آموزش بصورت سعی و خطا انجام شده و موفق بوده و ممکن است برای بقیه کار کند یا نکند .ریسک انجام آن برعهده شماست
  • در مراحل آموزش از Macrium Reflect 6.2 استفاده شده است

بخش عمده این آموزش از اینجا اتخاذ شده است اما حاوی اطلاعات مهم اضافی می باشد که در متن اصلی به آن اشاره نشده است.پیش از انجام عملیات باید هر دو دیسک به سیستم متصل باشند .نیازی به فرمت کردن دیسک جدید نیست. روش کار با این نرم افزار ساده است.پس از اینکه هارددیسک جدید به سیستم متصل گردید.نرم افزار را اجرا نمایید. به محض اجرای نرم افزار یک سوال مبنی بر ایجاد یک rescue disk پرسیده می شود روی yes کلیک کنید.

این دیسک پس از عملیات clone کردن درایو برای رفع مشکلات بوت شدن بکار می آید و نیاز به دانلود یک فایل به حجم حدود 530 مگابایت دارد.پس از دانلود باید بر روی یک دیسک یا فلش با استفاده از نرم افزارهایی همچون rufus رایت شود و در مواقع نیاز سیستم از روی آن بوت شود.شما می توانید این کار را می توانید هر زمانی از طریق هر سیستم دیگری نیز انجام دهید.مثلاً بعد از انجام clone در صورتی که عملیات بوت با مشکل مواجه شد.در صفحه ویزاردی که باز می شود دکمه change PE version را انتخاب کنید و براساس نسخه ویندوز خود یکی از موارد موجود را انتخاب کنید:

وب سایت توسینسو

در این قستم نرم افزار نیاز به دانلود فایل مربوطه را دارد.پس از دانلود یک فایل image تحویل می دهد که باید روی cd یا usb رایت شود تا قابل بوت شدن باشد.پس از این در محیط نرم افزار دیسک های موجود بر روی سیستم نمایش داده می شود:

وب سایت توسینسو

پارتیشن ویندوز یا همان درایو C خود را انتخاب کنید و گزینه Clone this ... را انتخاب کنید.صفحه ای مشابه شکل زیر باز خواهد شد:

وب سایت توسینسو

در این صفحه Source و Destination مشخص کننده مبدا و مقصد هستند .در قسمت پایین یا مقصد، هارد دیسک جدید را که قصد کپی شدن اطلاعات قدیمی برروی آن را دارید با کلیک کردن روی Select a disk to clone انتخاب کنید.سپس درایو C یا پارتیشن ویندوز خود را از قسمت بالا بکشید و در قسمت پایین رها کنید:

وب سایت توسینسو

همانطور که ملاحظه می کنید احتمالا سایز درایو ویندوز از اندازه هارددیسک کمتر خواهد بود.حتما برروی Cloned Partition Properties کلیک کنید صفحه ای مشابه شکل زیر باز خواهد شد:

وب سایت توسینسو

در این صفحه با استفاده از فلش انتهای پارتیشن کپی شد اندازه دلخواه خود را بر روی پارتیشن اعمال کنید و آنرا افزایش دهید.( من این روش رو برای تغییر اندازه پارتیشن استفاده نکردم و پس از اینکه عملیات clone انجام شد با استفاده از نرم افزار های دیگر پارتیشن بندی اندازه درایو رو تغییر دادم.)

  • گزینه مهم :حتما Alignment را برروی Vista//7//SSD 1MB قرار دهید. عدم انتخاب این گزینه بنابرگفته وبسایت نرم افزار موجب کاهش کارایی و عمر SSD شما خواهد شد.نتیجه مشابه شکل زیر خواهد بود:
وب سایت توسینسو

درپنجره های بعد next را بزنید و عبور کنید تا عملیات انتقال شروع شود که بسته به حجم درایو شما مدت عملیات متفاوت خواهد بود.در نهایت پس از کپی شدن ویندوز نیاز است که سیستم از طریق هارد دیسک جدید بوت شود که این عملیات از طریق صفحه BIOS صورت می گیرد. اگر هاردی که روی آن clone کرده اید تنها هارد لپتاپ یا سیستم شما باشد احتمالاً مشکلی برای بوت کردن نداشته باشید اما اگر این هارد در کنار هارد قدیمی شما باشد مثل من قطعاً با مشکلاتی برای بوت مواجه می شوید.من با روش های زیر مشکل بوت رو حل کردم:

1-در ابتدا هیچ گونه علائمی از وجود ویندوز برروی هارد جدید دیده نمی شد یعنی ویندوز قدیمی بلافاصله بوت می شد. برای رفع این مشکل از rescue disk ی که ایجاد کرده بودم استفاده کردم.باید سیستم را با استفاده از این دیسک یا فلش بوت نمایید.در محیط آن نرم افزار macrium اجرا خواهد شد.در محیط نرم افزار از منوی restore گزینه fix windows boot problem را انتخاب نمایید .سپس دیسک جدید خود را بعنوان دیسکی که باید از روی آن بوت انجام گیردانتخاب نمایید .

وب سایت توسینسو

بعد از انجام موفقیت آمیز ویندوز احتمالاً سیستم مجدداً از روی هارد دیسک قدیمی شما بوت شود.اما این بار وجود یک ویندوز روی هارد دیسک جدید تشخیص داده می شود و ویندوز یک بوت منو به شما نشان می دهد که ویندوز خود را برای اجرا از آن انتخاب نمایید اما با انتخاب هر یک از گزینه ها مجدداً ویندوز قدیمی اجرا می شود برای رفع این مشکل از روش زیر استفاده کنید:

2- هارد قدیمی خود را موقتاً از سیستم جدا کنید. همکنون سیستم از روی هارد جدید شما بوت می شود.وارد ویندوز شوید.cmd را run as administrator نمایید.سپس از دستور bcdedit برای تغییر بوت سیستم استفاده نمایید.ابتدا دستور bcdedit را اجرا کنید:

وب سایت توسینسو

لیستی از ویندوز های موجود برروی سیستم شما نشان داده خواهد شد.ویندوز هارد قدیمی خود را شناسایی کنید.احتمالاً بعلت جدا بودن هارد فاقد نام درایو باشد .سپس از دستور bcdedit //delete برای حذف آن از boot manage استفاده کنید.

وب سایت توسینسو

پس از انجام دستور فوق اگر ریستارت نمایید دیگر بوت منو نمایش داده نمی شود و سیستم مستقیماً از روی هارد جدید شما بوت می شود.همکنون می توانید هارد قدیمی خود را به سیستم متصل کنید.

پیشنهاد می شود قبل از حذف کامل ویندوز از روی هارد قدیمی با ویندوز جدید چند مدت کار کنید و پس از اطمینان از کارکرد صحیح اقدام به حذف ویندوز قدیمی نمایید.

افزودن SSD به لپتاپ

یکی از روش هایی که این روزها برای افزایش کارایی لپتاپ ها رونق پیدا کرده است افزودن SSD به لپتاپ است.SSD رسانه های ذخیره سازی هستند که برخلاف دیسک های HDD که مکانیکی هستند ساختار الکترونیکی مشابه Flash دارند و سرعت آنها بسیار بالاتر از HDD هاست.2 روش برای افزودن SSD به لپتاپ وجود دارد:

1- تعویض هارد دیسک HDD لپتاپ با SSD:این روش تقریبا برای تمامی لپتاپ هایی که خیلی قدیمی نیستند قابل استفاده است.اگر HDD لپتاپ شما از نوع SATA می باشد.میتوانید با تهیه یک SSD از همین نوع آن را جایگزین HDD خود نمایید.لپتاپ های اپل نیز دارای SSD هستند که با SSD های دیگر لپتاپ ها متفاوت است و قابل تعویض با SSD با حجم بالاتر است.

2-افزودن SSD بجای CD//DVD درایو:می توان با استفاده از یک مبدل به نام HDD Cady که از نظر ظاهری شبیه CD//DVD درایو های لپتاپ هاست CD//DVD درایو لپتاپ خود را با یک هارد دیسک HDD یا SSD جایگزین کنید و بدین ترتیب روی لپتاپ خود 2 هارد دیسک داشته باشید.معمولاً برای افزایش کارایی و اطمینان SSD را به جای هارددیسک قدیمی قرار میدهند و هارددیسک قدیمی را درون Cady قرار میدهند.

در این صورت اگر بخواهید بتوانید از CD//DVD درایو خود استفاده کنید نیاز به یک مبدل Sata//IDE برحسب نوع درایو خود به USB دارید.

روش 1 بسادگی بازکردن پیچ های پشت لپتاپ و تعویض هارد دیسک می باشد و روش 2 کمی پیچیده تر است .شما میتوانید با جستجوی چگونگی باز کردن مدل لپتاپ خود (disassemble) ویدئو های مربوط به آن را پیدا کنید.در صورتی که از cady برای افزودن هارد جدید استفاده میکنید دقت نمایید که در زمان shutdown یا reset کردن هارد قدیمی صدای تیک ندهد.اگر این چنین است مشکلی در سیستم یا کدی وجود دارد که این مشکل در لپتاپ های ایسوس رایج است .


نظرات