امیر مقدم
کارشناس ارشد سرویس های مبتنی بر شبکه مایکروسافت

کاملترین آموزش راه اندازی WDS در ویندوز سرور | گام به گام

در این مطلب با کاملترین آموزش راه اندازی WDS در ویندوز سرور با شما همراه میشیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

WDS چیست؟

آماده سازی کلاینت ها, نصب نرم افزار و ویندوز و هر چیز دیگری از این دست مواردی هستند که همه ما به طرق مختلف با آنها دست و پنجه نرم کرده ایم.نصب ویندوز به همراه نرم افزار های مورد نیاز و کاربردی کاری خسته کننده و در پاره ای از اوقات طاقت فرسا می باشد, نه تنها من بلکه شما هم به این موضوع فکر کرده اید که به انجام این فرایند چگونه سرعت ببخشیم و یا چگونه نصب ویندوز به صورت اتوماتیک و بدون دخالت کاربر انجام شود. شاید برای بعضی ها سوال باشد که ما خیلی راحت با استفاده از CD , DVD یا USB Flash ویندوز نصب می کنیم یا با استفاده از نرم افزاری مثل Acronis که از این نوع نرم افزارها کم هم نیستد از ویندوز Image می گیریم و آنرا روی سیستم مورد نظر نصب می کنیم, و این مورد مشکلش چیست؟

باید اینرا در نظر گرفت که اگر بخواهیم ویندوز را بر روی بیش از 100 تا سیستم نصب کنیم , یا سیستم ها فاقد درایو نوری باشند و مشکلاتی از این قبیل, حالا چه باید کرد؟ راهکاری که می توانیم پیش بگیریم استفاده از سرویس خودکار سازی نصب سیستم عامل در ویندوز سرور مایکروسافت یعنی Windows Deployment Services می باشد که می توانیم همزمان یک سیستم عامل را تحت شبکه بر روی چندین سیستم نصب و راه اندازی کنیم.در این سری از آموزشات با نقش Windows Deployment Services , نصب و پیاده سازی آن, و نصب ویندوز به صورت Unattend آشنا می شویم.

Windows Deployment Services Role چیست؟

تکنولوژی سروری از مایکروسافت, برای نصب تحت شبکه سیستم عامل ها. این سرویس جانشین Remote Installation Services در ویندوز سرور 2003 است. WDS برای نصب و گسترش دادن از راه دور ویندوز ویستا, ویندوز 7 و ویندوز 2008 در نظر گرفته شده است, اما بر خلاف RIS که یک روش خودکار در فرایند نصب بود، از سایر OS ها نیز پشتیبانی می کند. این سرویس همچنین از Disk Imaging و به خصوص از فرمت Windows Imaging استفاده می کند و به عنوان یک Server Role در تمامی ورژن های 32 بیتی و 64 بیتی ویندوز سرور 2008 و جزو (Component) اختیاری در ویندوز سرور 2003 سرویس پک 2 گنجانده شده است.

WDS این امکان را فراهم می سازد تا بتوانیم OS ها را تحت شبکه نصب و گسترش دهیم, یعنی مستقیما مجبور به نصب ویندوزها به وسیله CD یا DVD نیستیم.WDS شامل چندین تغییر در ویژگی های RIS می باشد, همچنین تغییراتی از آن در آپدیت های ویندوز سرور 2008 وجود دارد که می توان روی سیستم های 2003 نصب کرد, که تغییرات مذکور از این قرارند :

وب سایت توسینسو

قبل از اینکه به ادامه مبحث بپردازیم :.7.ا مفاهیم تغییرات موجود در جدول فوق اشنا می شویم :

Windows PE چیست؟

Windows Preinstallation Environment یا Windows PE 2.0 که کمینه سیستم عامل های win32 با سرویس های محدود می باشد, در کرنل ویندوز ویستا ساخته شده است و تا یک کامپیوتر را برای نصب ویندوز, کپی disk image از یک فایل سرور و شروع راه اندازی ویندوز مهیا کند, استفاده می شود.

Multicast Transmission چیست؟

Multicasting , توانایی گسترش یک Image به کلاینت های متعدد بدون قرار دادن سربار می باشد.

Multicast Namespace چیست؟

به هنگام نصب WDS می توانیم 2 نقش را با هم نصب کنیم, یکی Deployment Server و دیگری Transport Server . Transport server برای سناریوهای پیشرفته می باشد, مثل زمانیکه محیطی فاقد AD DS , DNS و DHCP باشد.

PXE چیست؟

Preboot Execution Environment محیطی است برای بوت کامپیوترها با استفاده از network interface و یا نصب سیستم عامل, به طور مستقل از data storage دیوایس ها(مثل هارد دیسک ها).

TFTP چیست؟

Trivial File Transfer Protocol برای دانلود فایلهایی که با استفاده از pxe , برای بوت تحت شبکه مورد نیاز در WDS استفاده می شود.

EFI چیست؟

Extensible Firmware Interface مشخصه ای است که یک واسط نرم افزاری بین سیستم عامل و platform firmware تعریف می کند.

Boot and Install Images چیست؟

Install image , ایمیج OS هایی هستند که برای نصب برروی کلاینت ها در نظر گرفته شده اند. Boot image ها شامل Windows PE و WDSclient هستند.می توان از boot image استانداردی که داخل فایل مدیای ویندوز هستش استفاده کرد (sources\boot.wim) . با این حال , Boot.wim ای که استفاده می شود باید مطابق یا جدیدتر از سیستم عامل install image باشد. برای مثال اگر قرار است ویندوز ویستا نصب کنیم, می توانیم از boot image موجود در فایل مدیای ویندوز سرور 2008 استفاده کنیم.

حالا با اشنا شدن و درک مفاهیم فوق به ادامه مبحث می پردازیم. WDS مخلوطی از اپدیت ها و طراحی مجدد RIS و ADS می باشد. گسترش ویندوز سون, ویستا, سرور2008, سرور2003 و xp می تواند کاملا اتوماتیک و سفارشی به وسیله ی unattended installation scripting files, فایلهایی که به واسطه نرم افزار Windows Automated Installation Kit ساخته می شوند, انجام شود. کارهایی که با این سرویس می توان انجام داد به شرح زیر می باشد :

  • نام گذاری سیستم
  • Join کردن به Domain
  • اضافه و حذف کردن برنامه ها و ویژگی ها
  • نصب server role ها (در مورد سرور2008 به بعد صدق می کند) و غیره

مزایای Windows Deployment Services چیست؟

  1. Network-based installation به ویندوز OS امکان کاهش پیچیدگی و هزینه ها را در مقایسه با نصب دستی می دهد.
  2. از windows setup technology های استاندارد از قبیل : windows pe , .wim و image-based setup استفاده می کند.
  3. انتقال data و image ها با استفاده از قابلیت های چند بخشی (Multicasting)
  4. امکان ساخت image از سیستم یا سیستم های مرجع با استفاده از Image Capture Wizard , که جایگزینی برای ImageX tool ها می باشد را می دهد.
  5. امکان اضافه کردن driver package را به سرور می دهد تا بتوان به همراه install image ,انها را روی کلاینت نصب کرد.

ابزار لازم برای مدیریت WDS چیست؟

  • WDS MMC Snap-in : مدیریت آسان Image ها , کامپیوترها, و تنظیمات مشترک سرور را فراهم می سازد, تقریبا تمام کارها را می توان از MMC Snap-in انجام داد و باید توجه کرد که با نصب Transport Server Role , MMC Snap-in در دسترس نخواهد بود.
  • WDSUTIL Command-Line Tool : مدیریت تمامی قابلیت های سرور و scripts common tasks را قادر می سازد.
  • Windows PowerShell cmdlets for WDS : نظارت و مدیریت سرور WDS را با استفاده از PowerShell scripts فراهم می سازد.

پیش نیازها برای نصب WDS چه چیزهایی هستند؟

  • Active Directory Domain Services
  • Dynamic Host Configuration Protocol
  • Domain Name System
  • NTFS Volume برای ذخیره سازی image ها نیاز است
  • Credential (حساب کاربری که دارای دسترسی های لازم می باشد)

خب در این بخش با سرویس WDS, ویژگی ها, تغییرات, سرویس های لازم برای قبل از راه اندازی WDS آشنا شدیم و این که دیگر با بهره گیری از این سرویس می توانیم بدون دخالت دست و یا کاربر ویندوز نصب کنیم, در بخش بعدی به نصب Windows Deployment Services Role و آشنایی با محیط WDS MMC Snap-in می پردازیم.امیدوارم که مورد توجه دوستان قرار گرفته باشد.

آموزش نصب WDS

در بخش اول با نقش Windows Deployment Services , ویژگی ها و قابلیت هایش آشنا شدیم. در این بخش نقش WDS را نصب و راه اندازی می کنیم و با کنسولش بیشتر آشنا می شویم. قبل از نصب WDS به یکسری پیش نیازها احتیاج داریم که عبارتند از: Active Directory Domain Services , DNS , DHCP . و قبلا این سرویس ها راه اندازی شده اند, در این محیط آزمایشی تمامی سرویس ها بر روی یک سرور داخل ماشین مجازی راه اندازی شده اند.

آموزش نصب Windows Deployment Services

برای نصب این نقش وارد Start , Administrative Tools شده و Server Manager را انتخاب می کنیم, روی Roles کلیک راست کرده و Add Roles را انتخاب می کنیم, ویزارد را با کلیک روی Next ادامه می دهیم تا به پنجره انتخاب نقش ها برسیم, در این پنجره نقش Windows Deployment Services را انتخاب می کنیم و ویزارد را ادامه می دهیم.

وب سایت توسینسو

در پنجره Select Role Services دو گزینه می باشد که این جا هر دو گزینه را می توانیم مارک کنیم و می کنیم. نقش اول, نقش اساسی و کاربردی این سرویس برای Deploy کردن ویندوز در سطح شبکه می باشد, نقش دوم در شرایط ویژه و سطوح پیشرفته نیاز می شود در واقع هنگامیکه قصد پیاده سازی WDS را داریم و شبکه مورد نظر فاقد AD DS , DNS و DHCP می باشد.

وب سایت توسینسو

در آخرین مر حله که پنجره نصب WDS می باشد با کلیک بر روی Install این نقش را نصب می کنیم.

وب سایت توسینسو

پس از اتمام نصب WDS در شاخه Roles , زیر شاخه Windows Deployment Services , همچنین زیر شاخه سرور را باز می کنیم که در پایین این شاخه نام سروری که بر روی آن WDS را راه اندازی کردیم به ما نشان می دهد. در حال حاضر WDS سروری که نصب کردیم خام می باشد و فاقد هر گونه تنظیماتی می باشد, برای راه اندازی این سرور روی اسم سرور در زیر شاخه ی Servers کلیک راست کرده وConfigure Server را انتخاب می کنیم.

وب سایت توسینسو

در پنجره باز شده قبل از راه اندازی WDS به پیش نیاز ها اشاره شده است که قبلا همه این موارد را نصب و راه اندازی کردیم, در پنجره بعدی مسیر ذخیره سازی فایل های WDS از قبیل Boot Image ها, Install Image ها و غیره, برای Deploy کردن در سطح شبکه را معرفی می کنیم که پیش فرض درایو ویندوز می باشد.

وب سایت توسینسو

اما در این مرحله با کلیک روی Next هشداری مبنی بر این که بهتر است این محل جایی به غیر از درایو ویندوزی باشد, ظاهر می شود. برای تغییر این مکان وارد درایو دیگر با فرمت NTFS و حجم مناسب شده و فولدری دقیقا با نام و املا صحیح RemoteInstall می سازیم و در پنجره مذکور با انتخاب Browse فولدر مورد نظر را در درایو دیگر به عنوان محل دخیره سازی جدید معرفی می کنیم.

وب سایت توسینسو

بعد از مشخص کردن مسیر در پنجره بعدی یعنی DHCP Option 60 دو گزینه داریم,

  • گزینه اول : زمانیکه DHCP وWDS با هم بر روی یک سرور هستند باید مارک شود, در واقع DHCP و WDS از طریق پرت 67 , UDP به درخواست ها پاسخ می دهند و برای این که تداخلی صورت نگیرد این گزینه را مارک می کنیم.
  • گزینه دوم : پیاده سازی PXEClient بر روی DHCP می باشد که اگر این گزینه را انتخاب نکنیم بعدا باید داخل DHCP خودمون این Option را اضافه کنیم. به صورت پیش فرض در این آموزش هر دو گزینه انتخاب شدند.
وب سایت توسینسو

در پنجره بعد, PXE Server Initial Settings سه گزینه وجود دارد :

  • گزینه اول : به هیچ در خواستی از کامپیوترها پاسخ ندهد.
  • گزینه دوم : فقط به درخواست کلاینت های شناخته شده پاسخ بدهد. کلاینت های شناخته شده کلاینت هایی هستند که Prestaging شده اند, یعنی در Active Directory کامپیوتر اکانت هایشان ساخته شده است, حالا چگونه WDS متوجه می شود که این کلاینت ها شناخته شده اند؟ با استفاده از GUID که به هنگام ساختن کامپیوتر اکانت در Active Directory بهشون اختصاص می دهیم. GUID کامپیوترها مورد نظر را می توان به هنگام درخواست دادن کلاینت به WDS یا در بعضی از سیستم ها در Bios اشون یافت کرد.
  • گزینه سوم : به تمامی کامپیوترها چه شناس و چه ناشناس پاسخ می دهد اما با انتخاب گزینه پایین این قسمت, برای نصب ویندوز روی کامپیوترهای ناشناس نیاز به تایید Administrator شبکه است. در این آموزش تنها گزینه سوم انتخاب شد.
وب سایت توسینسو

با کلیک روی Next در پنجره فوق WDS مورد نظر مون راه اندازی می شود و در آخر در پنجره Operation Complete گزینه Add images to the Server now را Unmark می کنیم تا بعدا Install image ها را اضافه کنیم و سپس روی Finish کلیک می کنیم.

وب سایت توسینسو

آشنایی با کنسول WDS

خوب بعد از راه اندازی سرور روی نام سروری که WDS را روی اون راه انداختیم کلیک راست می کنیم و Properties را انتخاب می کنیم.

وب سایت توسینسو

Tab General : اطلاعات کلی از سرور را می دهد که شامل Computer name , محل ذخیره سازی و غیره می باشد.

وب سایت توسینسو

Tab PXE Response : در این جا می توانیم نوع پاسخ گویی WDS به کلاینت ها را تغییر دهیم, در قسمت PXE Response Delay می توانیم مشخص کنیم با چه فاصله زمانی در پاسخ به درخواست کلاینت ها وقفه بیندازد.

وب سایت توسینسو

Tab AD DS : در قسمت اول نحوه نامگذاری کامپیوتر های ناشناس را تعریف می کنیم و در قسمت دوم محل Computer Account ها را. تنظیمات این تب را تغییری نمی دهیم.

وب سایت توسینسو

Tab Boot : در قسمت اول نحوه بوت برای کلاینت های شناس و ناشناس را تعریف می کنیم. گزینه اول : برای ادامه PXE Boot نیاز به فشردن کلید F12 توسط کاربر می باشد.

گزینه دوم : بوت به صورت خودکار انجام شود.

گزینه سوم : PXE Boot تا جایی ادامه داشته باشد که کاربر کلید Esc را فشار دهد.

قسمت دوم : با توجه به نوع سخت افزار, Boot Image پیش فرض برای هر یک از انواع 32بیتی, ایتانیوم و 64بیتی می توانیم مشخص کنیم.

وب سایت توسینسو

Tab Client : در قسمت اول فایل های Unattend را با توجه به 32بیتی, ایتانیوم و 64بیتی بودن در محل خودشون قرار می دهیم, در قسمت دوم با انتخاب نکردن گزینه مربوطه این امکان را به کلاینت می دهیم که بعد از نصب ویندوز عضو دامین شود و در قسمت پایانی Client logging را می توان فعال کرد.

وب سایت توسینسو

Tab DHCP : در این قسمت می توانیم تنظیمات مربوط به پرت 67 و اپشن 60 را انجام دهیم.

وب سایت توسینسو

Tab Multicasting : زمانیکه Multicast Transporting داریم از این تب استفاده می کنیم (که در آینده بسشتر با این تب آشنا می شویم)

وب سایت توسینسو

Tab Advanced : در قسمت اول می توانیم مشخص کنیم که WDS به صورت خودکار به دنبال DC بگردد که پیشنهاد هم همین است و با انتخاب گزینه دوم خودمون DC و GC را بهش معرفی می کنیم. در قسمت دوم تعیین می کنیم که این WDS در DHCP , Authorize شود یا خیر. تنظیمات پیش فرض این تب را نیز تغییر نمی دهیم.

وب سایت توسینسو

Tab Network : بازه استفاده از پرت UDP را اینجا مشخص می کنیم و تغییری در پیش فرض نمی دهیم.

وب سایت توسینسو

در کنسول WDS پنج قسمت دیگر نیز وجود دارد که عبارتند از :

  • Install Images : ایمیج ویندوز های مورد نظر را اینجا وارد می کنیم.
  • Boot Images : بوت ایمیج ها را برای بوت شدن ویندوز ها تحت شبکه از داخل فایل Sources موجود در DVD ویندوز اینجا وارد می کنیم.
  • Pending Device : سیستم هایی هستند که برای ادامه فرایند بوت و نصب ویندوز نیاز به تایید Administrator شبکه دارند.
  • Multicast Transmission : اینجا یک ایمیج مشخص می کنیم برای نصب ویندوز بر روی چندین تا کلاینت.
  • Drivers : در این قسمت داریور سخت افزار ی سیستم ها را وارد می کنیم تا به هنگام نصب ویندوز نیز روی کامپیوتر ها نصب شوند و با اعمال فیلترینگ تعیین می کنیم درایو های مشخص بر روی چه دیوایس های نصب شوند. با این قسمت ها در بخش های بعدی بیشتر اشنا می شویم.
وب سایت توسینسو

در این بخش با نصب و راه اندازی نقش WDS آشنا شدیم, در بخش بعدی با اضافه کردن Install Image , Boot Image ها و نصب اولیه ویندوز سون از طریق WDS آشنا می شویم.امیدوارم که مورد توجه دوستان قرار گرفته باشد.

ایمیج و ویندوز

در بخش قبل با نصب, راه اندازی و کنسول Windows Deployment Services آشنا شدیم. حالا در این بخش به اضافه کردن Install Image , Boot Image و نصب ویندوز به واسطه WDS می پردازیم, ابتدا یک یا هر چندتا که خواستیم با توجه به نوع ایمیج ها و دسته بندی که نیاز هستش Image Group می سازیم, داخل کنسول WDS در زیرشاخه Servers روی اسم سروری که این سرویس را راه اندازی کردیم کلیک راست و Add Image Group را انتخاب می کنیم.

وب سایت توسینسو

در پنجره ای که نمایش داده می شود با انتخاب گزینه اول می توانیم یکی از ایمیج گروه های موجود در کنسول را انتخاب کنیم, و با مارک کردن گزینه دوم یک Image Group مستقل می سازیم و به جای اسم پیش فرض که Image Group1 هستش می توان نام مناسب دیگری را وارد کرد, که در این آموزش اسم پیش فرض تغییری نکرد.

وب سایت توسینسو

در این قسمت فایل Install.wim را معرفی می کنیم(قبل از انجام این کار می بایست فولدر Sources موجود در DVD ویندوز مورد نظر را روی دسکتاپ سرور کپی کنیم).

وب سایت توسینسو

بعد از معرفی کردن فایل Install.wim موجود در فولدر Sources در پنجره بعدی ایمیج های موجود را نشان می دهد که می توانیم همشون, تعدادی یا یکی از اون ایمیج ها را انتخاب کنیم و من در اینجا تنها نسخه 32 بیتی از ایمیج ویندوز سون را انتخاب کردم و گزینه پایینی رو هم که اشاره به این دارد که نام و توضیحات این ایمیج ها به صورت پیش فرض باقی بماند را آنمارک نکردم و با برداشتن تیک این گزینه می توانیم نام و توضیحات را خودمون به این ایمیج ها اضافه کنیم.

وب سایت توسینسو

در قسمت بعد ایمیج های انتخاب شده نشان داده می شوند و با کلیک روی Next در این پنجره ایمیج های مورد نظر به سرور WDS اضافه می شوند و در پایان مشاهده می کنیم که ایمیج با موفقیت به سرور اضافه شده است و سپس روی Finish کلیک می کنیم.

وب سایت توسینسو

در این مرحله, در قسمت Boot Image , بوت ایمیج مورد نظرمون را از فولدر Sources موجود بر روی دسکتاپ, با انتخاب فایل Boot.wim اضافه می کنیم. بدین منظور روی Boot Images کلیک راست کرده و Add Boot Images را انتخاب می کنیم.

وب سایت توسینسو

داخل پنجره ای که باز می شود با انتخاب Browse محل قرار گیری فایل Boot.wim را مشخص می کنیم.

وب سایت توسینسو

در این پنجره اسم ایمیج و توضیحاتش را به ما نشان می دهد و همچنین خلاصه ای در پنجره بعدی, با کلیک روی Next در پنجره Summary فایل بوت نیز به سرور اضافه می شود.

وب سایت توسینسو

و بعد از کلیک روی Finish اقدام به نصب ویندوز از طریق WDS می کنیم.

وب سایت توسینسو

آموزش نصب ویندوز به وسیله سرویس WDS

برای شروع یک ماشین مجازی با مشخصات لازم می سازیم, سپس با روشن کردن ماشین مجازی شروع به نصب ویندوز می کنیم. در این مرحله مک آدرس و GUID کلاینت را می بینیم و همچنین کلاینت که به دنبال DHCP می باشد.

وب سایت توسینسو

بعد از ارتباط با DHCP و گرفتن IP و سایر Option ها نوبت به فشردن کلید F12 برای انجام شدن بوت تحت شبکه می رسد. بعد از فشردن کلید F12 , کلاینت, سرور WDS ای که نسخه و فایل بوت برای نصب ویندوز تحت شبکه را از آن دریافت می کند, نشان می دهد.

وب سایت توسینسو

در این مرحله Load شدن فایل بوت را تحت شبکه, نه از روی DVD می بینیم.

وب سایت توسینسو

بعد از مرحله Setup is starting… زبان مورد نظر را انتخاب می کنیم و با کلیک روی Next برای این که کلاینت به سرور WDS نصب شود پنجره ای باز می شود که در آن نام کاربری و رمز عبور مدیر شبکه را وارد می کنیم.

وب سایت توسینسو

بعد از اتصال کلاینت به سرور WDS مراحل نصب ویندوز را تحت شبکه عین زمانیکه ویندوز را از روی DVD , روی سیستمی نصب می کنیم, ادامه می دهیم. و در آخر ویندوز سون مورد نظر نصب شده و آماده کار می باشد.

وب سایت توسینسو

Pending Devices چیست؟

برای نصب ویندوز با استفاده از تاییده ی Administrator , روی اسم سروری که سرویس WDS را روی آن راه انداختیم کلیک راست و Properties را انتخاب می کنیم و در تب PXE Response در قسمت PXE Response Policy قسمت پایینی گزینه سوم را مارک می کنیم.

وب سایت توسینسو

حالا برای نصب ویندوز از این طریق ماشین مجازی دیگری را روشن می کنیم, به هنگام بوت این ماشین مجازی نیز همانند قبلی تمامی مراحل را طی می کند اما با فشردن کلید F12 پیغامی مبنی بر اینکه برای ادامه این فرایند نیاز به تایید Administrator شبکه می باشد را مشاهده می کنیم, در اینجا Pending ID برابر با 1 می باشد که برای مطابقت دادن در کنسول WDS نیاز می شود.

وب سایت توسینسو

بنابراین به سرور WDS برمی گردیم و در قسمت Pending Devices درخواست کلاینت مد نظر را مشاهده می کنیم که بعد از تطابق قرار دادن Request ID و GUID روی درخواست کلیک راست می کنیم, با انتخاب Approve , این درخواست را تایید می کنیم, در Name and Approve به اسم تایید می کنیم و با انتخاب Reject این درخواست را رد می کنیم, اینجا بعد از تایید, پیغام (تایید با موفقیت انجام شد) را مشاهده خواهیم کرد.

وب سایت توسینسو

%:.7.D8�د از کلیک روی OK به ماشین مجازی برگشته و می بینیم که فرایند نصب ویندوز ادامه پیدا می کند و مراحل را یکی پس از دیگری مثل نصب قبلی طی می کنیم.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در این آموزش نحوه اضافه کردن Install image ها و Boot Image ها, نصب ویندوز با و بدون تایید Administrator را یاد گرفتیم. دربخش بعدی به بحث در رابطه با راه اندازی Multicast Transmission در WDS می پردازیم.امیدوارم که مورد توجه دوستان قرار گرفته باشد

Multicast

در بخش قبلی با چگونه اضافه کردن Install Image , Boot Image و نصب ویندوز با و بدون تاییده ی Administrator آشنا شدیم. در این بخش به بحث در رابطه با پیاده سازی و نصب ویندوز با استفاده از Multicast Transmissions در WDS می پردازیم. برای مثال, در شبکه ای که سرور WDS را برای نصب ویندوزها در آن راه اندازی کردیم , اگر بخواهیم در حالت Unicast (حالت معمولی) برای 5 سیستم ویندوز سون را نصب کنیم و حجم ایمیجی که قرار است روی سیستم ها نصب شود 4GB باشد , سرور WDS برای ارتباط گرفتن با سیستم ها 5 سشن (Session) مختلف ایجاد می کند که هر یک از این سشن ها قرار 4GB دیتا را منتقل کند که سر جمع 20GB می شود و زمان نصب ویندوز روی سیستم ها متفاوت خواهد بود, در نتیجه زمان نصب ویندوز برای 5 سیستم در حالت Unicast بیشتر می شود.

در حالت Multicast سرور WDS برای برقراری ارتباط با 5 تا سیستم نیازی به ایجاد 5 سشن مختلف ندارد بلکه با ایجاد یک سشن, 4GB دیتا را به هر 5 سیستم منتقل می کند. بنابراین در این حالت تنها 4GB دیتا منتقل می شود بین سرور و کلاینت ها, همچنین :.7<ر حالت Multicast تمامی سیستم ها میزان پیشروی در نصبشون یکسان می باشد و ممکن است حدود 2 یا 3 درصد با هم اختلاف داشته باشند و زمان سپری شده برای نصب ویندوز روی سیستم ها یک اندازه می باشد.

آموزش پیاده سازی Multicat Transmission

داخل کنسول WDS بر روی اسم سروری که سرویس WDS را روی آن راه انداختیم کلیک راست و Properties را انتخاب می کنیم و به تب Multicast می رویم, در Multicast IP Address قسمت دوم این امکان را فراهم می کند تا خود سرور WDS از رنج تعیین شده استفاده کند که پیش فرض هم این گزینه مارک شده و قسمت اول این امکان را از طریق DHCP فراهم می سازد که در این آموزش این قسمت مارک شد. در Transfer setting تنظیمات تغییری نکرد اما به ترتیب گزینه ها اشاره دارند به :

  1. تمامی مالتی کست کلاینت ها در یک سشن در همان سرعت نگه داشته شوند.
  2. کلاینت ها به 3ه تا سشن تفکیک شوند (کند, متوسط, سریع).
  3. کلاینت ها را به دو تا سشن تفکیک کند (کند و سریع)
  4. به طور خودکار کلاینت ها ارتباطشون قطع شود اگر سرعتشون کمتر از این مقدار باشد.
وب سایت توسینسو

سپس وارد کنسول DHCPمی شویم, روی IPV4 کلیک راست و New Multicast Scope را انتخاب می کنیم, روی Next کلیک می کنیم, در پنجره باز شده اسم مناسبی برای این Scope می دهیم.

وب سایت توسینسو

در پنجره بعدی رنج تعریف می کنیم که بازه ی مشخص برای این رنج از 224.0.0.0 تا 239.255.255.255 می باشد همچنین TTL تعداد روتر هایی می باشد که ترافیک مالتی کست از آن در شبکه عبور می کند و پیش فرض 32 می باشد, در اینجا بازه IP را از 224.0.0.1 تا 224.0.0.254 تعریف شد.

وب سایت توسینسو

در پنجره بعدی می توانیم رنج IP را Exclude کنیم.در پنجره بعدی می توانیم Lease Duration برای رنج Multicast را تغییر داد که پیش فرض 30 روز می باشد.

وب سایت توسینسو

در قسمت بعد این سوال را مطرح می کند که این اسکوپ فعال باشد یا خیر که در اینجا گزینه Active مارک شد. و در آخر روی Finish کلیک می کنیم.

وب سایت توسینسو

بعد از ساخت این اسکوپ به کنسول WDS باز می گردیم و وارد Image Group مورد نظر می شویم و روی ایمیجی که قرار به صورت Multicast روی سیستم ها نصب شود کلیک راست و Create Multicast Transmissions را انتخاب می کنیم.

وب سایت توسینسو

یا به قسمت Multicast Transmissions می رویم و روی همین قسمت کلیک راست و Create Multicast Transmissions را انتخاب می کنیم, که در این آموزش از همین قسمت MT ساخته می شود.در پنجره باز شده اسم مناسبی به این Transmission می دهیم و به پنجره بعدی می رویم, در اینجا ابتدا Image Group را مشخص می کنیم و در جدول زیرین با کلیک روی ایمیج مورد نظر و کلیک بر روی Next به مرحله بعدی می رویم.

وب سایت توسینسو

در این قسمت Autocast یعنی اینکه با درخواست کلاینت ها به طور خودکار شروع به انتقال دیتا کند و همجنین در طی این فرایند اگر کلاینت های دیگری درخواست دهند آنها نیز به فرایند بپیوندند.گزینه دوم انتقال با برنامه ریزی انجام می پذیرد و اگر هیچ یک از 2 گزینه ی قسمت Scheduled-Cast مارک نشوند انتقال تا زمانیکه دستی انجام نشود صورت نمی گیرد.

گزینه اول : انتقال زمانی شروع شود که حداکثر یا کمتر از آن تعداد کلاینتی که مشخص کردیم درخواست داد. یعنی اگر Threshold را 10 بگذاریم, اگر 8 تا کلاینت در خواست دهند انتقال انجام می شود اما اگر یازدهمین کلاینت در خواست دهد انتقال برای آن کلاینت انجام نمی شود.گزینه دوم : انتقال در زمان و تاریخ تعیین شده انجام می شود. در این آموزش گزینه اول انتخاب شد و در پنجره بعد روی Finish کلیک می کنیم.

وب سایت توسینسو

در قسمت Multicast Transmissions مشاهده می کنیم MT که ساخته شده است در حالت Waiting می باشد.

وب سایت توسینسو

حالا برای نصب ویندوز به واسطه MT, داخل VMware قبلا دو تا ماشین مجازی ساخته شده است, هر دو این ماشین ها را روشن می کنیم و مراحل نصب ویندوز را به واسطه WDS همانند آموزش های قبلی پیش می بریم تا به مرحله ای می رسیم که هر 2 ماشین در حالت Waiting می باشند.

وب سایت توسینسو

برای اجازه ی انتقال دیتا به سرور WDS برگشته و Command Prompt را Run as Administrator می کنیم. و سپس به ترتیب کامندهای زیر را وارد می کنیم :

wdsutil
wdsutil /get
wdsutil /get-AllMulticastTransmissions /show:all

اطلاعاتی به ما داده می شود در رابطه با تعداد کلاینت هایی درخواست می توانند بدهند, وضعییتشون و غیره. در پایان این قسمت باید پیغامی مبنی بر موفقیت اجرای این دستور ظاهرد شود.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در ادامه داخل CMD تایپ می کنیم :

wdsutil /start
wdsutil /start-MulticastTransmission /Image:"Image Name" /ImageType:Install

و با فشردن کلید Enter باید پیغام موفقیت اجرای این دستور را مشاهده کنیم.

وب سایت توسینسو

سپس به ماشین های مجازی بر می گردیم و مشاهده می کنیم که نصب ویندوز بر روی هر 2 آغاز شده و به یک اندازه پیش می روند و تا پایان, الباقی نصب ویندوز را به صورت معمول بر روی هر 2 ماشین ادامه می دهیم.

وب سایت توسینسو

دربخش بعدی به بحث در رابطه با Windows AIK و معرفی Windows SIM می پردازیم.امیدوارم که مورد توجه دوستان قرار گرفته باشد

AIK و SIM

در بخش قبلی با نصب ویندوز به وسیله Multicast Transmission آشنا شدیم, در این بخش با Windows AIK و Windows SIM و ویزگیهایشان بیشتر آشنا می شویم.

Windows AIK چیست؟

WAIK یا همون Windows Automated Installation Kit، مجموعه ای از ابزارها و تکنولوژی های ساخت مایکروسافت هستش که برای سهولت در گسترش (Deploy) راحت سیستم عامل های مایکروسافت به وجود اومده. و البته میشه از WAIK برای Deploy کردن روی کامپیوترها و VHD (Virtual Hard Disk) استفاده کرد. VHD هم فرمت مخصوص Hyper-V، همون نرم افزار اختصاصی مایکروسافت برای مجازی سازی (Virtualization) هستش, WAIK اولین بار با Windows Vista ارائه شد تاریخچه آن به شرح زیر می باشد :

بررسی تاریخچه Windows AIK

  • Windows AIK Version 1.0 با ویندوز ویستا منتشر شد, ابزار و یا فن آوری های جدید :.7.ا طراحی مجدد که شامل Windows System Image Manager (Windows SIM), SysPrep, ImageX و Windows Preinstallation Environment می شود.
  • ویندوز AIK نسخه 1.1 با ویندوز ویستا SP1 .
  • ویندوز AIK نسخه 2.0 با ویندوز 7 بتا.
  • Windows AIK version 3.0 که دقیقا همان نسخه 2.0 است. شماره نسخه تنها متناظر با انتشار سرویس پک 1 برای ویندوز 7 به روز رسانی شده است.

معرفی ابزار های همراه با ویندوز AIK

  • Windows System Image Manager : ابزار مورد استفاده برای باز کردن Windows images, ساختن answer files و مدیریت distribution shares and configuration sets.
  • ImageX : ابزار مورد استفاده برای ضبط، ایجاد، تغییر، و به کار بردن Windows Images.
  • Deployment Image Servicing and Management : ابزار مورد استفاده برای اعمال به روز رسانی ها، Drivers، و بسته های زبان را به یک تصویر ویندوز (Windows Images).
  • Windows Preinstallation Environment : حداقل محیط سیستم عامل مورد استفاده برای استقرار ویندوز.AIK شامل چندین ابزار مورد استفاده برای ساخت و پیکربندی محیط Windows PE است.
  • User State Migration Tool : ابزار مورد استفاده برای جا به جایی داده های کاربر از سیستم عامل قبلی ویندوز به ویندوز جدید .

با استفاده از AIK، شما میتونین نصب ویندوز را به صورت خودکار و اتوماتیک انجام بدین، با استفاده از ابزار ImageX، یک Image از ویندوز خودتون ضبط کنین، Image های ضبط شده را با استفاده از (DISM (Deployment Imaging Servicing and Management ویرایش کنین، Image هایی با قابلیت Preinstallation Environment ایجاد کنین و همینطور اطلاعات پروفایل و تنظیمان کاربر را با استفاده از USMT منتقل کنین.

AIK هممینطور ابزاری درون خودش دارد به اسم Volume Activation Management Tool) VAMT) که به حرفه ای های IT کمک میکند تا به صورت مرکزی، کار Register کردن ویندوزهای Volume License را انجام بدهند. Windows PE در حقیقت یک نسخه سبک از ویندوز هستش که می توان آن را از CD-Rom، USB Flash Drive یا هارد دیسک اکسترنال بوت کرد. و برای Deploy کردن ویندوز، رفع اشکال و Recover کردن ویندوز به کار گرفته میشه. WinPE در اصل جایگزین راه های های قدیمی مثل CD بوت MS-DOS، Emergency Repair Disk، Recovery Console و CD بوت Automated System Recovery می باشد. USMT دارای محیط دستوری (Command Line Interface) هستش و می تواند اطلاعات پروفایل را به 2 صورت جابجا کند :

  1. به صورت بخشی از بروز رسانی ویندوز (یعنی شما 2 کامپیوتر با ویندوزهای سالم دارین و فقط میخواین اطلاعات را جابجا کنین)
  2. زمانی که ویندوز را مجددا نصب کردین (مثلا زمانی که میخواین از شر یه ویروس خلاص بشین)، میتونین اطلاعات پروفایل را روی ویندوز جدید برگردونین.

همچنین اسم WAIK در ویندوز 8 به ADK یه Windows Assessment and Deployment Kit تغییر کرد و حالا Windows OEM Preinstallation Kit (همون ابزاری که از آن برای ساختن WinPE استفاده میشه) را درون خودش دارد.برای دانلود WAIK می توانید به لینک زیر مراجعه کنید :

آشنایی با Windows SIM

Windows System Image Manager ایجاد و مدیریت Unattended Windows Setup Answer Files در یک رابط کاربر گرافیکی (GUI) را فراهم می سازد. Answer Files, فایل های مبتنی بر XML هستند که در هنگام راه اندازی ویندوز مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، شما می توانید از Windows SIM برای ایجاد یک فایل پاسخ استفاده کنید که پارتیشن ها و فرمت های دیسک قبل از نصب ویندوز، تغییرات و تنظیمات پیش فرض برای صفحه اصلی اینترنت اکسپلورر، و تنظیم ویندوز برای بوت شدن, استفاده کنید.Windows SIM تنها برای ایجاد یک فایل پاسخ مورد استفاده قرار می گیرد. این فایل پاسخ است که در هنگام راه اندازی ویندوز به اعمال تنظیمات برای نصب ویندوز نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

مزایای Windows SIM

  • به سرعت Unattended Answer File می سازد.
  • اعتبارسنجی تنظیمات از یک فایل پاسخ موجود در برابر فایل یک ویندوز ایمیج (WIM.) .
  • نمایش تمام تنظیمات جزء قابل تنظیم در یک فایل WIM.
  • بروز رسانی ساده یک فایل پاسخ موجود.
  • ایجاد مجموعه ای پیکربندی شده که شامل یک مجموعه کامل از پوشه های قابل حمل به همراه setup files.
  • اضافه کردن third-party drivers, applications, or other packages به Answer File ها.

دربخش بعدی به بحث در رابطه با نصب Windows AIK و ساخت Answer File می پردازیم.امیدوارم که مورد توجه دوستان قرار گرفته باشد.جا داره در این بخش از پست خوب آقای خلیفی نیز تشکر کنم :

Answer File

در بخش قبلی با Windows SIM, WAIK و ویژگی هایشان آشنا شدیم در این بخش به نصب WAIK می پردازیم، و همچنین به ساخت یک Answer File در سطح پایه (Basic) و در بخش بعدی این آموزش به Deploy کردن این Answer File، نصب ویندوز به صورت Unattend و در بخش پایانی مراحل نصب ویندوز به صورت Unattend و ساخت Answer File به ساخت Answer File پیشرفته (Advanced) خواهیم پرداخت.

برای شروع می توانید WAIK را از این لینک دریافت کنید، فایل مذکور با پسوند (iso.) می باشد و شما با رایت کردن آن بر روی DVD یا با استفاده از نرم افزاری همانند Power ISO، فایل ISO مذکور را به یک درایو نوری مجازی Mount کنید و اقدام به نصب نرم افزار WAIK کنید. در این محیط آزمایشی ایمیج فایل به درایو مجازی Mount شد.

آموزش نصب WAIK

بعد از Mount کردن فایل مذکور، آنرا اجرا می کنیم همانند زمانی که می خواهیم یک نرم افزار را نصب کنیم، بعد از اجرا پنجره ی Welcome to Windows Automated Installation Kit باز می شود که در این پنجره بر روی Windows AIK setupکلیک می کنیم.

وب سایت توسینسو

سپس نرم افزار را به سادگی و بدون تغییری در تنظیماتش نصب می کنیم.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

بعد از به پایان رسیدن نصب بر روی Close کلیک می کنیم، به Start Menu می رویم و از داخل پوشه WAIK برنامه Windows System Image Manager را اجرا می کنیم.

وب سایت توسینسو

آموزش ساخت Answer File

بعد از اجرای Windows SIM، پنجره Windows System Image Manager باز می شود که شامل سه قسمت کاربردی می شود:

  1. Distribution Share، که فعلا با این قسمت کاری نداریم
  2. Answer File، که فایل مورد نظر مون را اینجا خواهیم ساخت
  3. Windows Image، که فایل ایمیج ویندوز را در قالب Catalog File به این قسمت اضافه می کنیم

با قسمت های دیگر در ادامه آموزش آشنا خواهیم شد.

وب سایت توسینسو

قبل از شروع برای ساخت Answer File، ابتدا DVD ویندوز سون ای که فایل Install.wim آنرا به WDS در قسمت Install Images اضافه کردیم (Lord_Windows 7 Ultimate 32bit) را داخل درایو نوری سیستم قرار می دهیم، بر روی درایو نوری کلیک راست و بر روی Open کلیک می کنیم. سپس از روی DVD پوشه Sources را بر روی Desktop ویندوزی که WAIK را بر روی آن نصب کردیم (Copy/Paste) می کنیم.برای شروع به Windows Image رفته و بر روی Select a windows or catalog file کلیک راست و Select Windows Image را انتخاب می کنیم.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در پنجره باز شده Install.wim را انتخاب و بر روی Open کلیک می کنیم. و در پنجره باز شده می توانیم نوع ویندوزی را که می خواهیم به صورت Unattend نصب کنیم انتخاب کنیم، در قسمت بعدی این مرحله پیغامی ظاهر می شود مبنی بر این که از ایمیج مورد نظر یک Catalog File ساخته شود و این پیغام را تایید می کنیم.

وب سایت توسینسو

یا داخل پوشه Sources ویندوز، فایل ویندوز با پسوند (clg.) وجود دارد، اگر نسخه ویندوزی که می خواهیم آنرا به صورت Unattend نصب کنیم جزء Catalog فایل ها بود انتخاب می کنیم یا طبق مرحله فوق پیش می رویم.

وب سایت توسینسو

بعد از اضافه شدن فایل (clg.) ویندوز به Windows Image، دو قسمت Components و Packages نمایش داده می شوند که با استفاده از Component ها Answer File را تنظیم و آماده می کنیم و در Package ها می توانیم آپدیت ها، پک زبان ها و از این دست را اضافه کنیم.برای ایجاد Answer File به قسمت Answer File می رویم و روی Create or open an answer file کلیک راست و New answer File را انتخاب می کنیم. با ساخت Answer File باز هم دو قسمت Components و Packages به این قسمت نیز اضافه می شوند. با انتخاب درست ودقیق Component ها و package های مورد نیاز در Windos Imaget، متناظر آنها در Answer File اضافه می شود تا با تنظیم ویژگی ها در هر Component یا Package ها یک Answer File مناسب ساخته شود.

وب سایت توسینسو

حال برای اضافه کردن Component ها و تنظیم آنها که اساسی ترین بخش Answer File می باشند، به Windows Image می رویم و روی فایل Catalog اضافه شده کلیک می کنیم و قسمت Components را باز می کنیم.و ابتدا تمامی Componentهایی که نیاز می باشند را از Windows Image به قسمت Component در Answer File اضافه می کنیم که شامل 7 قسمت است و هر قسمت نام و ویژگی های مختص به خود را دارد که در این آموزش به شماره Component ها اشاره می شود، سپس به تنظیم و تکمیل آنها می پردازیم.

وب سایت توسینسو
  • Component هایی که اضافه می شوند عبارتند از:

1. بر روی Microsoft-Windows-International-Core-WinPE کلیک راست و Add setting to pass 1 windowsPE را انتخاب می کنیم. تا معادل این کامپننت در قسمت WindowsPE در Answer File اضافه شود. که کدش به صورت زیر می شود:

Microsoft-Windows-International-Core-WinPE_neutral --TO--> 1 (windowsPE)
وب سایت توسینسو
  • به علت بالا رفتن حجم مقاله از کد Component ها استفاده می شود.

2. کامپننت Microsoft-Windows-Setup_neutral شامل زیر مجموعه های می باشد که با توجه به نیاز در این آموزش 3 مورد اضافه می شوند که به شرح زیر هستند:

Microsoft-Windows-Setup_neutral
  Disk Configuration --TO--> 1 (windowsPE)
  User Data --TO--> 1 (windowsPE)
  Windows Deployment Services --TO--> 1 (windowsPE)

3. کامپننت بعدی که Microsoft-Windows-Shell-Setup_neutral نام دارد، به همراه یکی از زیر مجموعه هایش اضافه می شود:

Microsoft-Windows-Shell-Setup_neutral --TO--> 4 (specialize)
  OOBE --TO--> 7 (oobeSystem)

4. کامپننت Microsoft-Windows-Deployment_nautral که یکی از زیر مجموعه هایش به 3 قسمت از کامپننت های Answer File اضافه می شود:

Microsoft-Windows-Deployment_nautral
  Reseal --TO--> 5 (auditSystem)
  Reseal --TO--> 6 (auditUser)
  Reseal --TO--> 7 (oobeSystem)

خوب، اضافه کردن کامپننت ها به اتمام رسید. حالا به Answer File می رویم و در قسمت کامپننت ها همانند تصاویر آنها را تکمیل می کنیم.

windowsPE: به Microsoft-Windows-International-Core-WinPE می رویم و در SetuoUILanguage در قسمت UILanguage تایپ می کنیم: en-US، الباقی بخش ها نیازی به تغییر ندارند.

وب سایت توسینسو

روی خود Microsoft-Windows-International-Core-WinPE کلیک می کنیم و مثل تصویر en-US را وارد می کنیم.

وب سایت توسینسو

سپس به Microsoft-Windows-Setup_neutral می رویم و طبق تصاویر کامپننت های زیر مجموعه و بخش های آنها را پر می کنیم.

زیر مجموعه نخست: Disk Configuration

وب سایت توسینسو

روی Disk Configuration کلیک راست و Insert Disk را انتخاب می کنیم، در تصویر زیر DiskID بیانگر ID هارد شما می باشد، که در این محیط آزمایشی فرض بر این است که سیستمی با یک هارد 30GB داریم که شامل یک پارتیشن خواهد شد. بنابراین DiskID که معرف HDD اول می باشد را (0) وارد می کنیم، اگر تعداد HDD سیستم شما 2 تا باشد باید برای هر یک Disk ایجاد کنید و DiskID را بدین صورت وارد کنید: HDD اول (DiskID=0)، و HDD دوم (DiskID=1).

وب سایت توسینسو

Disk را باز می کنیم و روی CreatePartition کلیک راست و Insert New CreatePartion را انتخاب می کنیم. این کار را به ازاء تعداد پارتیشن هایی که روی سیستم می خواهیم موجود باشد تکرار می کنیم. (در اینجا به دو پارتیشن نیاز داریم: 1. پارتیشن 100MB و 2. پارتیشن 30GB برای نصب ویندوز بر روی آن). و لازم به ذکر است به ازاء هر CreatePartion نیاز به ModifyPartion نیز هست. بعد از اضافه کردن دو CreatePartition و دو ModifyPartition (کلیک راست بر روی Modifyartition و انتخاب Insert New ModifyPartition) طبق تصاویر زیر پیش می رویم.

  • پارتیشن اول
وب سایت توسینسو
  • پارتیشن دوم
وب سایت توسینسو
  • ModifyPartition اول
وب سایت توسینسو
  • ModifyPartion دوم
وب سایت توسینسو

در اینجا تنظیمات مربوط به پارتیشن بندی ویندوز به پایان رسید.

به UserData رفته و روی UserData کلیک می کنیم و بخش های خالی را بر فرض بدین صورت وارد می کنیم:

AcceptEula=true 
FullName=Amir Moghaddam 
Organization=TEST

و در ProductKey در قسمت Key مقداری وارد شد که می توانید آنرا از اینترنت بدست آورید.

وب سایت توسینسو

به Windows Deployment Services می رویم و Imageselection را باز می کنیم و در زیر مجموعه های این قسمت صبق تصویر وارد می کنیم.

وب سایت توسینسو

برای بدست اوردن اطلاعات فوق به کسول WDS می رویم و در Install Image وارد Image Group می شویم و با کلیک راست بر روی Image Windos مورد نظر و انتخاب Properties اطلاعات ایمیج ویندوز نشان داده می شود. در اینجا اطلاعات طبق تنظیمات من وارد شده است، شما در Answer File اطلاعات مختص به ایمیج خود را وارد کنید.به InstallTo می رویم تا مشخص کنیم ویندوز بر روی کدام Disk و پارتیشن چندم آن نصب شود. در PartitionD شماره Partition ای را وارد می کنیم که لیبل Windows را به آن اختصاص دادیم.

وب سایت توسینسو

به کامپننت Login می رویم و در زیر مجموعه Credential اطلاعات مختص به دامین خود را در آن وارد می کنیم.

وب سایت توسینسو

specialize: در این قسمت روی کامپننت Microsoft-Windows-Shell-Setup_neutral کلیک می کنیم و طبق تصویر ComputerName دلخواه خود را به همراه TimeZone وارد می کنیم. در اینجا Tehran در TimeZone وارد شده است که اشتباه می باشد و این اشتباه اکثر افرادی می باشد که Answer File را تنظیم می کنند.

وب سایت توسینسو

اگر Microsoft-Windows-Shell-Setup_neutral را باز کنیم یکسری زیر مجموعه مشاهده می کنیم، در این بخش فعلا به آنها نیازی نداریم، بنابراین همه را Delete می کنیم.

  • auditSystem: در قسمت پنجم Microsoft-Windows-Deployment_nautral را باز می کنیم و Reseal طبق شکل کانفیگ می کنیم.
وب سایت توسینسو

برای auditUser و oobeSystem طبق مرحله قبل پیش می رویم.

وب سایت توسینسو

oobeSystem: سپس در همین oobeSystem روی Microsoft-Windows-Shell-Setup_neutral کلیک می کنیم و طبق تصویر TimeZone را با این که اشتباه است Tehran وارد می کنیم.

وب سایت توسینسو

همین جا Microsoft-Windows-Shell-Setup_neutral را باز می کنیم و زیر مجموعه OOBE را طبق تصویر پر می کنیم.

وب سایت توسینسو

با به پایان رسیدن مراحل، نوبت به validate کردن Answer File می رسد تا اگر مشکل یا نواقصی هست مشخص گرددند و بر طرف شوند. بدین منظور بر Validate Answer File کلیک می کنیم.

وب سایت توسینسو

و همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید در قسمت دوم (Massages) هیچ پیغامی نشان داده نمی شود و این نشان از صحت کار می باشد. در آخر، تنها کاری که باقی می ماند این است که این فایل را Save کنیم. بر روی File کلیک و Save Answer File را انتخاب می کنیم و در محلی مناسب فایلمون را با نام و پسوند زیر Save می کنیم.

unattend.xml
وب سایت توسینسو

در بخش بعدی، همانطور که در اول به آنها نیز اشاره کردم به Deploy کردن Answer File ، نصب ویندوز به صورت Unattend و قسمت هایی که برای تکمیل شدن فرایند نصب ویندوز با وجود Answer File ساخته شده هنوز نیاز به دخالت فیزیکی دارند، خواهیم پرداخت.

نصب UnAttended

در این بخش به معرفی کردن و منتشر کردن Answer File ای که در بخش قبل ساختیم با استفاده از WDS خواهیم پرداخت و مشاهده خواهیم کرد که با این Answer File چه قسمت هایی به هنگام نصب ویندوز هنوز نیاز به تنظیمات دستی و دخالت کاربر دارند.

معرفی و نشر Answer File با استفاده از WDS

برای شروع وارد کنسول WDS می شویم و بر روی اسم سرور WDS کلیک راست و Properties را انتخاب می کنیم.

وب سایت توسینسو

داخل پنجره Properties به تب Client می رویم و در این جا گزینه Enable Unattended Installation را مارک می کنیم.

وب سایت توسینسو

در اینجا از روی ویندوز سون 32 بیتی Answer File ساخته شده است، به همین خاطر Answer File مذکور را در قسمت 32 بیتی اضافه می کنیم. ابتدا فایلی را که ساختیم از روی Desktop سرور یا هر محل دیگری که شما به دلخواه خود فایل را آنجا قرار داده اید کپی می گیریم و سپس به تب Client بر می گردیم و با کلیک بر روی Browse در جلوی قسمت x86 architecture، در پنجره باز شده به پوشه WdsClientUnattend می رویم و فایل را در این جا Paste می کنیم.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در تب کلاینت با مارک نکردن گزینه موجود در Joining Domain این اجازه را می دهید که ویندوز پس از نصب به صورت خودکار Join دامین شود که این مورد پیشنهاد نمی شود، اما در این آموزش گزینه موجود در این قسمت مارک شد تا ویندوز به دامین Join نشود.

  • یادآوری

در این فرایند به غیر از تب Client که Ansewr File را به آن اضافه کردیم تنظیمات سایر تب ها در پنجره Properties تغییری داده نشده اند و همه چیز همانند معرفی تب ها می باشند.همچنین ایمیج هایی که در Install Image و Boot Image اضافه شدند طبق بخش سوم می باشند.در اینجا ماشین مجازی ایجاد شد و مقدار فضای آن 30GB مشخص گردید. و طبق تنظیمات شبکه در VM Ware مد کارت شبکه مجازی که قرار است ویندوز بر روی آن نصب شود،Bridge انتخاب شد.

بعد از ایجاد ماشین مجازی و اعمال تنظیمات مورد نیاز، VM را روشن می کنیم. بعد از روشن شدن ماشین مجازی مشاهده خواهیم کرد که VM اطلاعاتی از مشخصات خودش در اختیار ما قرار می دهد و در همین حین به دنبال DHCP Server می گردد، بعد از اتصال به سرور نوبت به فشردن کلید F12 می رسد، با این کار فایل بوتی که در قسمت Boot Images اضافه کردیم از روی شبکه برای ماشین مجازی Load می شود.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ویندوز مورد نظر با ساتفاده از فایل Unattend ای که ساختیم در حال نصب است و سوالاتی که همیشه ما در هنگام نصب ویندوز به آنها جواب می دادیم، توسط Answe File ای که ساختیم پاسخ داده می شود.

وب سایت توسینسو

و طبق تصویر زیر نصب ویندوز شروع می شود.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

تصویر بالا بیانگر آن است که ویندوز نصب شده و در قسمت Setup is Installing devices می باشد. حالا بعد از اتمام این قسمت به بررسی بخش هایی می پردازیم که هنوز نیاز به دخالت و تنظیم دارند.قسمت هایی که به هنگام نصب ویندوز هنوز نیاز به تنظیمات دستی و دخالت کاربر دارند:

بعد از گذشت از مرحله قبل با بالا آمدن ویندوز وقتی وارد ویندوز می شویم با پیغام زیر مواجه می شویم، که به ما پیشنهاد می کند در همین اول از ویندوز یک Sysprep تهیه کنیم ولی در حال حاضر نیازی به Sysprep نداریم و پیغام را کنسل می کنیم و برای این کار Shutdown Options را در حالت Quit قرار می دهیم و بر روی OK کلیک می کنیم.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

بعد از به پایان رسیدن خروج از این مرحله، سیستم را Restart می کنیم. با Restart شدن سیستم مشاهده می کنیم که تنظیمات برای اولین استفاده در حال انجام شدن هستند، اما بعد از این تنظیماتی را که باید در آنها دخیل باشیم مشاهده خواهیم کرد.در قسمت اول مکان، زمان و چیدمان زبان Keyboard در ویندوز را باید مشخص کنیم.

وب سایت توسینسو

در قسمت دوم نام کاربر را باید وارد کنیم.

وب سایت توسینسو

در این قسمت باید پسورد را وارد کنیم.

وب سایت توسینسو

در این قسمت از وارد کردن Product Key صرف نظر می کنیم و Automatically Active Windows when I'm online را Unmark می کنیم.

وب سایت توسینسو

در این بخش لایسنس را قبول می کنیم و به مرحله بعد می رویم.

وب سایت توسینسو

در قسمت بعدی باید برای بهتر شدن و امنیت بیشتر یکی از 3 مورد را انتخاب کنیم که اینجا Ask me Later انتخاب شد، اگر توجه کنید به Answer File مشاهده خواهید کرد که Protection با عدد 3 مشخص شده بود!

وب سایت توسینسو

همچنین در تنظیمات Time Zone در Answer File، خاطرتون باشد Tehran را به عنوان Time Zone معرفی کردیم و همانطور که اشاره کرده بودم در این قسمت ملاحظه می کنید که تنها وارد کردن نام Tehran نه کافی است و نه صحیح.

وب سایت توسینسو

و در آخر، باید Current Location را مشخص کنیم.

وب سایت توسینسو

بعد از اینکه تنظیمات نهایی بررسی شد وارد ویندوز می شویم. با ورود به محیط ویندوز به Computer می رویم و دو پارتیشن مشاهده خواهیم کرد، که یکی پارتیشن ویندوزی یا درایو (C) می باشد و دیگری پارتیشن System Reserved یا درایو (D). اما اگر به خاطر داشته باشید در مقاله قبلی به هنگام ساخت Answer File در قسمت ModifyPartition برای پارتیشن System Reserved هیچ Letter ای اختصاص ندادیم و لازم به ذکر است که وقتی به صورت معمول ویندوز نصب می کنیم، بعد از نصب وقی به Computer می رویم پارتیشن مذکور را نمی بینیم و این پارتیشن در Disk Managment نشان داده می شود. در بخش بعدی به این قسمت بیشتر خواهیم پرداخت.


وب سایت توسینسو

بر روی Computer کلیک راست و Properties می گیریم، در پنجره System Properties نامی را که برای Computer Name وارد کرده بودیم خواهیم دید.

وب سایت توسینسو

در این بخش دیدیم که بعد از نصب ویندوز به صورت Unattend هنوز نه قسمت به دخالت نیاز دارند و همچنین با نحوه معرفی کردن فایل Unattend به سرور آشنا شدیم. در بخش بعدی با ساخت Answer File پیشرفته (Advanced) پیش خواهیم رفت و به اتفاق خواهیم دید که از این نه قسمت تنها یک قسمت و شاید هم هیچ قسمتی، باقی بماند.

نصب UnAttended

در بخش قبلی به منتشر کردن Answer File ساده به واسطه WDS پرداختیم و مشاهده کردیم که در نصب ویندوز با این فایل هنوز نیاز به دخالت در تکمیل فرایند نصب می باشد، اما در این بخش Answer File پیشرفته را تنظیم می کنیم و با انجام تنظیماتی در کنسول WDS مشاهده خواهیم کرد که ویندوز بدون دخالت فیزیکی نصب می شود.برای شروع مراحلی را همانند بخش ششم دنبال می کنیم، بدین گونه که:

ابتدا DVD ویندوز سون ای که فایل Install.wim آنرا به WDS در قسمت Install Images اضافه کردیم (Lord_Windows 7 Ultimate 32bit) را داخل درایو نوری سیستم قرار می دهیم، بر روی درایو نوری کلیک راست و بر روی Open کلیک می کنیم. سپس از روی DVD پوشه Sources را بر روی Desktop ویندوزی که WAIK را بر روی آن نصب کردیم (Copy/Paste) می کنیم. Windows SIM را اجرا می کنیم، به Windows Image رفته و بر روی Select a windows or catalog file کلیک راست و Select Windows Image را انتخاب می کنیم. به Windows Image رفته و بر روی Select a windows or catalog file کلیک راست و Select Windows Image را انتخاب می کنیم.

وب سایت توسینسو

در پنجره باز شده Install.wim را انتخاب و بر روی Open کلیک می کنیم. و در پنجره باز شده می توانیم نوع ویندوزی را که می خواهیم به صورت Unattend نصب کنیم انتخاب کنیم، در قسمت بعدی این مرحله پیغامی ظاهر می شود مبنی بر این که از ایمیج مورد نظر یک Catalog File ساخته شود و این پیغام را تایید می کنیم.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

یا داخل پوشه Sources ویندوز، فایل ویندوز با پسوند (clg.) وجود دارد، اگر نسخه ویندوزی که می خواهیم آنرا به صورت Unattend نصب کنیم جزء Catalog فایل ها بود انتخاب می کنیم یا طبق مرحله فوق پیش می رویم.

وب سایت توسینسو

حالا برای ایجاد Answer File به قسمت Answer File می رویم و روی Create or open an answer file کلیک راست و New answer File را انتخاب می کنیم.

وب سایت توسینسو

به Windows Image می رویم و روی فایل Catalog اضافه شده کلیک می کنیم و قسمت Components را باز می کنیم.و ابتدا تمامی Componentهایی که نیاز می باشند را از Windows Image به قسمت Component در Answer File اضافه می کنیم که شامل 7 قسمت است و هر قسمت نام و ویژگی های مختص به خود را دارد که در این آموزش به شماره Component ها اشاره می شود، سپس به تنظیم و تکمیل آنها می پردازیم.

وب سایت توسینسو

Component هایی که اضافه می شوند عبارتند از:

1. بر روی Microsoft-Windows-International-Core-WinPE کلیک راست و Add setting to pass 1 windowsPE را انتخاب می کنیم. تا معادل این کامپننت در قسمت WindowsPE در Answer File اضافه شود. که کدش به صورت زیر می شود:

Microsoft-Windows-International-Core-WinPE_neutral --TO--> 1 (windowsPE)
وب سایت توسینسو

با بالا رفتن حجم مقاله از کد Component ها استفاده می شود.

2. کامپننت Microsoft-Windows-Setup_neutral شامل زیر مجموعه های می باشد که با توجه به نیاز در این آموزش 3 مورد اضافه می شوند که به شرح زیر هستند:

Microsoft-Windows-Setup_neutral
  Disk Configuration --TO--> 1 (windowsPE)
  User Data --TO--> 1 (windowsPE)
  Windows Deployment Services --TO--> 1 (windowsPE)

3. کامپننت Microsoft-Windows-Deployment_nautral که یکی از زیر مجموعه هایش به 3 قسمت از کامپننت های Answer File اضافه می شود:

Microsoft-Windows-Deployment_nautral
  Reseal --TO--> 5 (auditSystem)
  Reseal --TO--> 6 (auditUser)
  Reseal --TO--> 7 (oobeSystem)

4. کامپننت بعدی که Microsoft-Windows-Shell-Setup_neutral نام دارد، به همراه یکی از زیر مجموعه هایش اضافه می شود:

Microsoft-Windows-Shell-Setup_neutral --TO--> 4 (specialize)
Microsoft-Windows-Shell-Setup_neutral --TO--> 7 (oobeSystem)
OOBE --TO--> 7 (oobeSystem)

5. و اما در اینجا کامپننت Microsoft-Windows-International-Core را اضافه می کنیم:

Microsoft-Windows-International-Core --TO--> 7 (oobeSystem)

حالا به Answer File می رویم و در قسمت کامپننت ها همانند تصاویر آنها را تکمیل می کنیم.

  • windowsPE: روی خود Microsoft-Windows-International-Core-WinPE کلیک می کنیم و مثل تصویر en-US را وارد می کنیم.
وب سایت توسینسو

در SetuoUILanguage در قسمت UILanguage تایپ می کنیم: en-US،و بخش پایینی را برای OnError تنظیم می کنیم.

وب سایت توسینسو

سپس به Microsoft-Windows-Setup_neutral می رویم و طبق تصاویر کامپننت های زیر مجموعه و بخش های آنها را پر می کنیم.

زیر مجموعه نخست: Disk Configuration

وب سایت توسینسو

روی Disk Configuration کلیک راست و Insert Disk را انتخاب می کنیم، در تصویر زیر DiskID بیانگر ID هارد شما می باشد، که در این محیط آزمایشی فرض بر این است که سیستمی با یک هارد داریم که شامل یک پارتیشن خواهد شد. بنابراین DiskID که معرف HDD اول می باشد را (0) وارد می کنیم، اگر تعداد HDD سیستم شما 2 تا باشد باید برای هر یک Disk ایجاد کنید و DiskID را بدین صورت وارد کنید: HDD اول (DiskID=0)، و HDD دوم (DiskID=1).

وب سایت توسینسو

Disk را باز می کنیم و روی CreatePartition کلیک راست و Insert New CreatePartion را انتخاب می کنیم. این کار را به ازاء تعداد پارتیشن هایی که روی سیستم می خواهیم موجود باشد تکرار می کنیم. (در اینجا به دو پارتیشن نیاز داریم: 1. پارتیشن 100MB و 2. پارتیشن برای نصب ویندوز بر روی آن). و لازم به ذکر است به ازاء هر CreatePartion نیاز به ModifyPartion نیز هست. بعد از اضافه کردن دو CreatePartition و دو ModifyPartition (کلیک راست بر روی Modifyartition و انتخاب Insert New ModifyPartition) طبق تصاویر زیر پیش می رویم.

پارتیشن اول

وب سایت توسینسو

پارتیشن دوم

وب سایت توسینسو

ModifyPartition اول

وب سایت توسینسو

ModifyPartion دوم

وب سایت توسینسو

در این بخش نیازی به وارد کردن حجم پارتیشن نیست، چون همانطور که در بالا به آن اشاره کردم، ویندوز با یک پارتیشن نصب می کنیم. در این قسمت تنظیمات مربوط به پارتیشن بندی ویندوز به پایان رسید.به UserData رفته و روی UserData کلیک می کنیم و بخش های خالی را بر فرض بدین صورت وارد می کنیم:

AcceptEula=true
FullName=Amir Moghaddam 
Organization=TEST
وب سایت توسینسو

در Windows Deployment Services می رویم و طبق تصاویر جاهای خالی را پر می کنیم.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در زیر شاخه همین کامپننت به InstallTo می رویم تا مشخص کنیم ویندوز بر روی کدام Disk و پارتیشن چندم آن نصب شود. در PartitionID شماره Partition ای را وارد می کنیم که لیبل Windows را به آن اختصاص دادیم.

وب سایت توسینسو

به کامپننت Login می رویم و در زیر مجموعه Credential اطلاعات مختص به دامین خود را در آن وارد می کنیم.

وب سایت توسینسو

specialize: در این قسمت روی کامپننت Microsoft-Windows-Shell-Setup_neutral کلیک می کنیم و طبق تصویر ComputerName دلخواه خود را به همراه TimeZone وارد می کنیم. در بخش قبلی TimeZone را Tehran وارد کردیم و این اشتباه بود، مورد صحیح برای این قسمت Iran Standard Time می باشد. همین جا Product Key را مقداری که در UserData، قسمت productKey وارد کردیم اضافه می کنیم. در این کامپننت زیر مجموعه های اضافی را که به آنها نیاز نداریم حذف می کنیم.

وب سایت توسینسو

Microsoft-Windows-Deployment_nautral برای کامپننت های 7،6،5 تنظیمات را طبق شکل تغییر می دهیم.

وب سایت توسینسو

oobeSystem: در این کامپننت بر روی Microsoft-Windows-International-Core کلیک می کنیم و طبق تصویر عمل می کنیم.

وب سایت توسینسو

بر روی Microsoft-Windows-Shell-Setup_neutral کلیک می کنیم و در TimeZone طبق تصویر وارد می کنیم.

وب سایت توسینسو

Microsoft-Windows-Shell-Setup_neutral را باز می کنیم و زیر مجموعه های اضافه را به غیر از OOBE و UserAccounts حذف می کنیم و در OOBE همانند شکل عمل می کنیم.

وب سایت توسینسو

در UserAccounts بر روی LocalAccount کلیک راست و Insert New LocalAccount را انتخاب می کنیم.

وب سایت توسینسو

در این قسمت کاربر لکالی را تنظیم می کنیم، در واقع به جای اینکه هنگام نصب ویندوز نام کاربری تعریف کنیم در این قمت کاربر مورد نظر را می سازیم.

وب سایت توسینسو

LocalAcoount را باز می کنیم و در Password، رمز عبور را وارد می کنیم.

وب سایت توسینسو

خوب، ساخت Answer File به پایان رسید. فایل مورد نظر را همانند آموزش قبلی ذخیره می کنیم، به سرور WDS می رویم و با معرفی فایل Unattend به آن و با کمی تغییرات، موجبات نصب ویندوز بدون دخالتی را فراهم می کنیم. وارد کنسول WDS می شویم و بر روی اسم سرور WDS کلیک راست و Properties را انتخاب می کنیم. داخل پنجره Properties به تب Client می رویم و در این جا گزینه Enable Unattended Installation را مارک می کنیم.

وب سایت توسینسو

در اینجا از روی ویندوز سون 32 بیتی Answer File ساخته شده است، به همین خاطر Answer File مذکور را در قسمت 32 بیتی اضافه می کنیم. ابتدا فایلی را که ساختیم از روی Desktop سرور یا هر محل دیگری که شما به دلخواه خود فایل را آنجا قرار داده اید کپی می گیریم و سپس به تب Client بر می گردیم و با کلیک بر روی Browse در جلوی قسمت x86 architecture، در پنجره باز شده به پوشه WdsClientUnattend می رویم و فایل را در این جا Paste می کنیم.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در این آموزش گزینه موجود در این قسمت مارک شد تا ویندوز به دامین Join نشود. سپس به تب Boot می رویم و در Known Clients و Unkown Client گزینه دوم (Always continue the PXEboot) را مارک می کنیم. البته در این آموزش هر دو مورد تنظیم شد و گرنه نیازی به تنظیم Known Clients نمی باشد.در اینجا ماشین مجازی ایجاد شد و فضایی روی آن مشخص گردید. و طبق تنظیمات شبکه در VM Ware مد کارت شبکه مجازی که قرار است ویندوز بر روی آن نصب شود،Bridge انتخاب شد.

بعد از ایجاد ماشین مجازی و اعمال تنظیمات مورد نیاز، VM را روشن می کنیم. بعد از روشن شدن ماشین مجازی مشاهده خواهیم کرد که VM اطلاعاتی از مشخصات خودش در اختیار ما قرار می دهد و در همین حین به دنبال DHCP Serveh!:/85ی گردد، بعد از شناسایی DHCP، اگر همه تنظیمات درست باشد بدون نیاز به فشردن کلید F12 نصب ویندوز به طور خودکار آغاز خواهد شد. بعد ار نصب و گذشتن از مراحل تنها قسمتی که باقی می ماند، مرحله وارد کرذن Product Key می باشد، که همانند نصب ویندوز به صورت معمول از آن می گذریم.

وب سایت توسینسو

با گذشت از این قسمت و بعد از Finalizing نهایی ویندوز را یکبار Restart می کنیم و تمام.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

امیدوارم که مورد توجه دوستان قرار گرفته باشد


امیر مقدم
امیر مقدم

کارشناس ارشد سرویس های مبتنی بر شبکه مایکروسافت

نظرات