محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش استفاده از PuTTY برای پیکربندی و کانفیگ سویچ و روتر سیسکو

چگونه از Putty برای پیکربندی تجهیزات سیسکو استفاده کنیم؟ در ویندوزهای 2000 و XP شرکت مایکروسافت ابزارهای Terminal Emulator ای به نام HyperTerminal وجود داشت که شما براحتی توسط آنها می توانستید به سویچ ها و روترها متصل شوید . اما از ویندوز ویستا به بعد اصلا ابزارهای Terminal Emulator در ویندوز وجود نداشت و شما مجبور هستید برای اتصال به دستگاه های خود از ابزارهای جانبی استفاده کنید. یکی از بهترین جایگزین های HyperTerminal ابزاری به نام PuTTY است که به اسم پاتی شناخته می شود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

شما می توانید این ابزار را از طریق همین لینک دانلود کنید. ابتدا مطمئن شوید که کابل کنسول شما به درستی به سویچ یا روتر سیسکو متصل شده است. سوکت RJ45 کابل کنسول را به پورت کنسول و پورت USB تبدیل COM را به کامپیوتر خود متصل کنید. در نکته قبلی در خصوص این تبدیل صحبت کردم. بعد از اینکه PuTTY را دانلود و نصب کردید ، آنرا اجرا کنید ، قسمت Connection را باز کنید و بر روی قسمت Serial کلیک کنید .

در Text Box ای که به نام Serial line to connect to مشاهده می شود پورت COM4 را وارد کنید ( معمولا با توجه به تبدیل هایی که در Converter انجام می شود این پورت COM4 در نظر گرفته می شود ). البته این شماره پورت ممکن است بر حسب انواع کامپیوتر متفاوت باشد اما به هر حال در اینجا COM4 شناسایی شده است و در کامپیوتر دیگر ممکن است COM1 شناسایی شود. سایر مشخصات را مطابق زیر در فیلد های خالی وارد کنید :

Bits per sec: 9600
Data bits: 8
Parity: none
Stop bits: 1
Flow control: none
آموزش اتصال به روتر سیسکو با PuTTY

بعد از اینکه تنظیمات بالا را انجام دادید وارد قسمت Session شوید و در قسمت Host Name Or IP Address آدرس IP یا اسم روتر یا سویچ خود را وارد کنید. مطمئن شوید که Port Number و baud rate در تنظیمات قبلی درست هستند ، baud rate بایستی روی 9600 باشد ، این تنظیمات برگرفته ای از تنظیمات قبلی شماست که در مرحله قبلی انجام دادید. بر روی Open کلیک کنید تا به روتر یا سویچ متصل شوید و کنسول مدیریتی IOS سیسکو برای شما باز شود.

آموزش اتصال به روتر سیسکو با PuTTY
آموزش اتصال به روتر سیسکو با PuTTY

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید بعد از کلیک کردن بر روی دکمه Open کنسول مدیریتی IOS به شما نمایش داده می شود و شما می توانید پیکربندی ها یا مانیتورینگ خود بر روی دستگاه سیسکو را انجام دهید ، امیدورام مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، اگر تجربیاتی در این زمینه دارید خوشحال می شویم از آنها استفاده کنیم. توسینسو باشید.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات