هارد دیسک چقدر در سرعت کامپیوتر تاثیر دارد ؟ معرفی 3 نسل دیسک

هدف : شناسایی اهمیت هارد دیسک در سرعت کامپیوتر

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در این مقاله می خواهم از اهمیت بالای هارد دیسک کامپیوتر در سرعت کامپیوتر صحبت کنم . اما اگر بخواهم بگویم که چطور شد این نکته به ذهنم آمد باید بگویم که مشغول بررسی و تعمیر کامپیوتری با مشخصات بالا (cpu i7 , 4 GB RAM) بودم که متوجه شدم کامپیوتر سرعت قابل قبولی ندارد ؟ و پس از بررسی به نتایجی دست یافتم که خواستم آن را به صورت نکته برای کاربران آی تی پرو بیان کنم .

سوالات این مقاله :

  • به طور متداوال انواع هارد دیسک های امروزی کدامند ؟
  • مهمترین نکته ای که باید از هارد دیسک بدانیم ؟

متداولترین هارد دیسک های امروزی

امروزه هارد دیسک کامپیوتر در انواع مختلفی تولید شده و در دسترس می باشد . از لحاظ اندازه هارد دیسک های 3.5 اینچی و 2.5 اینچی و از لحاظ تکنولوژی ساخت هارد دیسک های ide ,sata , ssd در فروشگاه ها موجود هستند . اما همان طوری که به حافظه و سی پی یو کامپیوتر اهمیت داده می شود به هارد دیسک کمتر اهمیت داده می شود و یا اصلا اهمیت داده نمی شود و تصور ما از هارد دیسک فضایی هست برای نگهداری اطلاعات که هر چه قدر بیشتر هم باشد بهتر است .

هارد دیسک کامپیوتر

مهمترین نکته برای هارد دیسک

در این مقاله از قیمت و حجم و اندازه هارد دیسک نمی خواهم صحبت کنم چرا که تنوع آن بسیار زیاد است . در این قسمت می خواهم تکنولوژی هارد دیسک و اهمیت آن صحبت کنم . اگر بخواهیم نسل های تولید هارد دیسک را بیان کنیم می توانیم بگوییم :

  1. نسل اول : هارد دیسک های IDE
  2. نسل دوم : هارد دیسک های Sata
  3. نسل سوم : هارد دیسک های SSD

همچنین اگر باور داشته باشیم که صنعت قطعات الکترونیک در حال پیشرفت می باشد ، بنابراین واضح است که نسل سوم باید دارای برتری های نسبی نسبت به نسل های قبل باشد . بنابراین واضح است که هارد دیسک های ssd دارای سرعت به مراتب بیشتر بوده و همچنین باریک تر نیز شده اند که در کیس های رومیزی فضای زیادی را اشغال نمی کند و در لپ تاپ ها نیز موجب باریک تر شدن ضخامت لپ تاپ می شود .

  • نتیجه : در حال حاضر هارد دیسک های ssd سرعت به مراتب بالایی دارند و با تهیه و نصب آنها (حتی 128 مگابایتی آن ) روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود متوجه سرعت آنها خواهید شد . اگرچه قیمت بالایی داشته و حجم کمتری دارند اما موجب تجربه خوشایندی در کار با کامپیوتر می شوند .

کمال تواضعی
کمال تواضعی

کارشناس فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک می باشم . آشنایی با CRM,CMS,SEM,Email marketing علاقه مند به تعمیرات کامپیوتر

نظرات