امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

سرویس Server چیست؟ معرفی مکانیزم کاری LanmanServer

سرویس Server یا LanmanServer یکی از سرویس های بسیار مهم و حیاتی سیستم عامل ویندوز NT و ویندوز 2000 است که به سرور ها این امکان را میدهد تا فایل ها و پرینتر ها را بین کامپیوتر های کلاینت در بستر شبکه به اشتراک بگذارد. هنگامی که یک کلاینت درخواست یک Resource یا منبع به اشتراک گذاری شده را از سرور بکند سرویس Server در کامپیوتر سرور پاسخ کامپیوتر کلاینت را داده و منابع به اشتراک گذاشته شده را مسیریابی کرده و به سمت کلاینت ارسال میکند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

سرویس Server به عنوان File System Driver یا فایل سیستم درایور پیاده سازی شده است و در لایه Transport Interface Driver یا TDI قرار گرفته و با هر پروتکل لایه انتقال شبکه که روی سیستم عامل نصب شده میتواند به طور مستقل در تعامل باشد. سرویس Server مانند دیگر فایل سیستم درایورها به درخواست های کلاینت پاسخ میدهد و به کاربران شبکه این امکان را میدهد تا منابع به اشتراک گذاشته شده را Read کنند یا بخوانند و در صورت لزوم بتوانند روی آنها Write کنند یا بنویسند.

 

وب سایت توسینسو

سرویس Server شامل دو فایل میباشد که عبارتند از Server یا SRV و Srv.sys. فایل یا بهتر است بگوییم سرویس SRV سرویسی است که در داخل پراسس services.exe یا همان Service Control Manager اجرا میشود. Srv.sys نیز یک فایل سیستم درایور است که در لایه کرنل یا Kernel Mode کار میکند و تمامی کار های سطح پایین یا Low Level مربوط به سرویس Server را که نظیر Read و Write کردن منابع Share شده میباشد را مدیریت میکند.

اگر کامپیوتر کلاینت در شبکه یک درخواست مبتنی بر خواندن یا Read کردن فایل از فایل سیستم لوکال برای سرویس Server موجود در کامپیوتر Local بفرستد درخواست توسط کارت شبکه یا NIC دریافت و بعد از عبور درخواست از Protocol stacks یا پشته پروتکل ها به دست Srv.sys میرسد Srv.sys نیز درخواست را به سمت فایل سیستم درایور محلی یا Local File System Driver مناسب ارسال میکند. به دنبال آن File System Driver برای خواندن فایل Disk Subsystem Driver را فراخوانی میکند سپس Disk Subsystem Driver محتوای فایل را به File System Driver برمیگرداند. در ادامه این فرآیند، پاسخ درخواستی به دست Srv.sys میرسد. Srv.sys اطلاعات را به دست پشته پروتکل ها میدهد و در نهایت اطلاعات توسط کارت شبکه یا NIC در رسانه شبکه منتقل شده و به دست کامپیوتر کلاینت میرسد.

اگر شما نتوانستید منابع به اشتراک گذاشته شده توسط کامپیوتر سرور را در کامپیوتر خودتان مشاهده کنید از فعال بودن سرویس Server در کامپیوترتان اطمینان حاصل کنید. لذا برای بهره وری از سرویس Server در شبکه، این سرویس هم باید بر روی کامپیوتر کلاینت فعال باشد و هم بر روی کامپیوتر سرور یا سرویس دهنده منابع شبکه. سرویس Server در همه نسخه های ویندوز از زمان ویندوز NT به بعد موجود است و یکی از مهم ترین سرویس های سیستم عامل ویندوز به شمار می آید و وجود آن برای کارکرد درست سیستم عامل در شبکه الزامی است. سرویس Server در ویندوز در حالت پیشفرض در حالت اجرایی یا Running قرار دارد و زمانیکه ویندوز بوت میشود این سرویس بطور Automatic شروع به کار میکند. پیروز ، موفق و ITPRO باشید!

نویسنده : امیرحسین کریم پور

منبع : ITPRO

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی میباشد


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات