محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

VSAT چیست؟ بررسی Very Small Aperture Terminal به زبان ساده

یکی دیگر از زیرساخت های ارتباطی که برای استفاده در شبکه های گسترده یا WAN مورد استفاده قرار می گیرد ارتباطات ماهواره ای یا Satellite Communications است که معمولا در مناطقی مورد استفاده قرار می گیرد که زیرساخت های دیگر ارتباطی زمینی و بیسیم امکان استفاده ندارند . ارتباطات ماهواره ای سرعت و تاخیر در ارسال داده به نسبت زیادی داشته و هزینه های بیشتری نسبت به سایر سرویس ها برای مشتری هایشان دارند اما بعضا به ناچار نیاز به استفاده از آنها در برخی مناطق وجود دارد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

VSAT یا Very Small Aperture Terminal نیز یک نوع از این سیستم های ارتباطات ماهواره ای می باشد که برای مصارف خانگی یا بعضا مصارف سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربر نهایی یا End User این سرویس دارای یک دستگاه است که وظیفه رابط بین کامپیوتر شما و آنتن ارسال و دریافت سیگنال ماهواره را بر عهده دارد که به این دستگاه در اصطلاح فنی فرستنده و گیرنده یا Transceiver گفته می شود.این Transceiver است که اطلاعات را در قالب سیگنال از کامپیوتر شما به سمت ماهواره مستقر در فضا ارسال و داده ها را از آن دریافت می کند. در اصطلاح آنتنی که در کنار دستگاه شما قرار دارد به عنوان ایستگاه زمینی دریافت و ارسال سیگنال برای ماهواره در نظر گرفته می شود.

VSAT چیست

ماهواره در این میان به عنوان یک Hub عمل می کند یعنی تعداد زیادی ایستگاه زمینی به آن متصل می شوند و اطلاعات را ارسال و دریافت می کنند. توپولوژی مورد استفاده در این میان توپولوژی ستاره ای یا Bus است. برای اینکه دو End User بتوانند با سرویس ماهواره ای VSAT به هم متصل شوند بایستی ابتدا اطلاعات به Hub که ماهواره است منتقل شوند و بعد به سمت مقصد ارسال شوند. با استفاده از VSAT شما می توانید داده هایی از جمله صدا ، ویدیو و ... را منتقل کنید.

VSAT به دلیل نداشتن برخی محدودیت ها که از آن جمله می توان به محدودیت های امکانات و زیرساخت های زمینی اشاره کنیم دارای محبوبیت خاصی در میان شرکت های کوچک و حتی کاربران خانگی می باشد. برای برنامه های محرمانه شرکت ها می توانند با خیال راحت و با مدیریت کامل بر خط ارتباطی خودشان بدون وابستگی به شرکت های خاص داده ها را رد و بدل کنند.

طبیعتا سرعت ارتباطات ماهواره از خطوط ISDN و خط تلفن های قدیمی سریعتر است اما هزینه هایی را در بر دارد. توجه کنید که در کشور عزیزمان ایران استفاده کردن از اینگونه سرویس های ماهواره ای منوط به دریافت مجوزهای لازم از ارگان های مربوطه است و به راحتی در دسترس نمی باشد. همانطور که قبلا گفته ایم ، تکنولوژی VSAT از جمله تکنولوژی های ارتباطی شبکه های WAN در نظر گرفته می شود که در دوره آموزش نتورک پلاس در خصوص آن بسیار صحبت شده است.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات