امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

Broadcast چیست؟ بررسی مفهوم Broadcasting در شبکه

Broadcast در معنای لغوی یعنی پخش کردن. مکانیزم کاری تکنیک Broadcasting داده ها در شبکه نیز بی ربط به معنایش نیست. Broadcast کردن اطلاعات در شبکه یعنی اینکه یک دستگاه (فرستنده) به تمامی کامپیوتر های عضو آن شبکه ( تکرار میکنم عضو آن شبکه ) اطلاعاتش را همه پخشی کند. به عنوان مثال یک ایستکاه رادیویی سیگنال هایش را به تمامی آنتن های گیرنده میفرستد و آنتن ها از طریق سیگنال ها میتوانند تلویزیون مشاهده کنند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

به طور کلی ارتباط Broadcast یک ارتباط یک به همه است. دستگاه های شبکه مثل سوئیچ ها توانایی ارسال بسته های Broadcast از خود را دارند ولی روتر ها نمیتوانند Broadcast را از خود عبور دهند. همانطور که گفتیم بسته های Broadcast به دست دستگاه هایی در شبکه میرسد که عضو آن شبکه یا محدوده شبکه باشند که در اصطلاح فنی به آن محدوده Broadcast یا Broadcast Domain هم میگویند.

Broadcast چیست

نکته اینکه تکنیک Broadcast داده ها در پروتکل IP ورژن 4 پشتیبانی میشود اما در پروتکل IP ورژن 6 پشتیبانی نمیشود. Broadcasting نیز یکی از 5 تکنیک ارسال داده در شبکه های کامپیوتری است که نظیر Unicast ، Multicast ، Anycast ، Geocast میباشد. شما مکانیزم Broadcasting در شبکه های وایرلس را همه روز مشاهده میکنید به عنوان مثال یک دستگاه مودم ADSL یا اکسس پوینت با پخش یا Broadcast کردن نام یا SSID خود به شما این امکان را میدهد تا به شبکه Wi-Fi متصل شوید و از اینترنت استفاده کنید. در دوره آموزش نتورک پلاس در خصوص مفهوم Broadcasting بصورت مفصل صحبت خواهد شد.

  • برادکست ( Broadcast ) چیست؟

    ارتباطات در شبکه از نظر زمانبندی انتقال داده به چند دسته تقسیم بندی می شوند که ارتباطات یک به یک یا Unicast ، ارتباطات یک به چند یا Multicast و ارتباطات یک به همه یا Broadcast جزو این دسته بندی ها هستند. در Broadcast یک کامپیوتر فرستنده و همه کامپیوترهای دیگر شنونده هستند.
  • تفاوت Broadcast و Unicast در چیست؟

    برادکست ارتباط یک به همه و یونی کست ارتباط یک به یک محسوب می شود. ارتباطات در تلوزیون به صورت یک به همه و در شبکه بصورت یک به یک انجام می شود

امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات