امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

Multicast چیست؟ بررسی مفهوم Multicasting (مولتی کستینگ)

ارتباطات Multicast در شبکه های کامپیوتری به ارتباطاتی اطلاق میشود که یک یا چند گروه از کامپیوتر ها با یک گروه خاص از کامپیوتر ها به برقراری ارتباط بپردازند. از Multicasting به one-to-many routing نیز یاد میشود که یک دستگاه در شبکه میتواند به یک گروه یا تعداد خاصی از کامپیوتر ها در شبکه داده هایش را ارسال کند. از Multicasting همچنین به many-to-many routing نیز یاد میشود به این معنی که یک گروه از کامپیوتر ها در شبکه میتوانند به گروه دیگری از کامپیوتر ها در شبکه داده ها را ارسال کند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

Multicasting یکی از پنج تکنیک اصلی مسیریابی داده ها در شبکه های کامپیوتری است که عبارتند از Unicast ، Anycast ، Geocast ، Broadcast. تکنیک Multicasting از تکنیک broadcasting بهینه تر است زیرا در Multicasting تعداد خاص و مشخصی از کامپیوتر ها برای ارسال داده به آنها مد نظر است نه کل دستگاه های موجود در یک شبکه. تکنیک Multicasting میتواند در کاهش استفاده غیرضروری از منابع شبکه و منابع سیستمی نقش بسزایی ایفا کند.

دستگاه های پشتیبانی کننده از تکنیک Multicasting یا IP multicasting ، از پیام های IGMP برای پیوستن یا خروج از یک گروه multicast استفاده میکنند. هر بسته اطلاعاتی که به یک آدرس Multicast برای گروهی از کامپیوتر ها ارسال میشود توسط سخت افزار های شبکه ای که عضو گروه Multicast هستند پخش میشود.

جایگزینی که برای IP multicasting وجود دارد Application-Layer Multicasting نام دارد که در آن یک نرم افزار عملیات Multicasting را با روش مخصوص به خود انجام میدهد ، بدون توجه به لایه سخت افزاری شبکه. نکته اینکه علاوه بر پروتکل IP ورژن 4 ، پروتکل IP ورژن 6 نیز از Multicasting پشتیبانی میکند. تکنیک Multicasting در شبکه های وایرلس نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد. در دوره آموزش نتورک پلاس بصورت مفصل در این خصوص صحبت می شود.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات