امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

تفاوت هاب و مودم در چیست؟ مقایسه Hub و Modem

در بیشتر مودم های جدید خانگی با دو یا چند کامپیوتر و یک ارتباط اینترنت ما با تهیه دستگاه هایی مثل Hub و Modem برای شبکه کردن کامپیوتر هایمان از آنها استفاده میکنیم و گاها نیز بوسیله آنها به شبکه اینترنت متصل میشویم.تفاوت اصلی بین یک Hub و یک Modem در عملکرد آنها است.Modem اساسا دستگاهی است که به ما امکان متصل شدن به شبکه اینترنت را میدهد و در اغلب اوقات مودم میتواند توسط یک کامپیوتر مورد استفاده قرار گیرد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

زمانیکه شما نیاز داشتید تا دو یا چند کامپیوتر را بهم متصل کنید دستگاهی مانند Hub به میان می آید.Hub دستگاهی است که به کامپیوتر ها امکان میدهد تا به وسیله پورت ها یا اینترفیس هایی که در Hub موجود است به هم متصل شده و با هم یک شبکه کوچک را تشکیل دهند و یک Modem در حالت عادی یک وسیله است که امکان برقراری ارتباط یک کامپیوتر با دنیای بیرون یا همان اینترنت را میدهد.

دستگاهی مثل Hub دستگاهی نسبتا ساده است بخاطر اینکه تنها کارش هدایت ترافیک از یک پورت به پورت دیگر است و هیچ تحولی در انتقال اطلاعات در شبکه بوجود نمی آورد.Hub در حالت کلی وظیفه اش دریافت اطلاعات از یک پورت و پخش کردن آن به سایر پورت های موجود است.

عینا مانند یک سه راهی برق است.اما این نمونه ای عرض کردیم در مورد Modem ها صادق نیست زیرا که Modem به عنوان یک Interface یا رابط بین شبکه دیجیتالی و رسانه آنالوگ نظیر خط تلفن شما میباشد.وظیفه ی Modem مدوله کردن اطلاعات دیجیتال به درون رسانای حامل سیگنال آنالوگ در پایانه انتقالی دستگاه و بر عکس دمدوله کردن اطلاعات دیجیتال از سمت رسانای حامل سیگنال آنالوگ در پایانه دریافتی دستگاه میباشد.واژه Modem برگرفته از ابتدای کلمات DEModulation و MOdulation است.

در بیشتر موارد Hub ها دستگاه های wired یا سیمی هستند و شما با استفاده از کابل LAN میتوانید کامپیوتر هایتان را به آن متصل میکنید.از طرف دیگر ، Moedm ها در طول زمان تکنولوژی اش پیشرفته تر شد تا جاییکه امروزه کاربران اکثرا Modem های بیسیم یا Wireless را در منازل و محل کارشان استفاده میکنند.حتی گوشی های همراه هوشمند با وصل شدن به شبکه های موبایل با قابلیت جالبی به نام Hotspot که درونشان وجود دارد میتوانند به عنوان یک Modem مورد استفاده قرار گیرند.

اگر شما اتصال DSL دارید شما حتما متوجه شده اید که Modem تان دارای پورت های متعددی است و شما دیگر نیاز به خرید یک Hub ندارید.این به این خاطر است که بیشتر کاربران از پورت های LAN موجود در مودم شان استفاده میکنند و به همین منظور شرکت های سازنده مودم ها ترجیح دادند تا پورت هایی را بر روی مودم ها قرار بدهند تا کاربران علاوه بر داشتن یک Modem یک Hub هم در اختیار داشته باشند.هر چند که وجود پورت های موجود در Modem ها چندان در افزایش قیمت آن تاثیری ندارد.از آنجایی که بیشتر منازل کمتر از چهار کامپیوتر دارند خرید یک مودم 4 پورتی برای آن ها به نسبت مقرون به صرفه میباشد.حال خلاصه ای از آنچه که در بالا خدمتتان عرض کردیم را در 4 مورد زیر جمع بندی میکنیم.

  • Modem ها برای اتصال به شبکه اینترنت استفاده میشوند در حالیکه Hub ها در شبکه LAN استفاده میشوند
  • Modem به عنوان اینترفیسی است که بین شبکه دیجیتال و آنالوگ استفاده میشود در حالیکه Hub کلا یک دستگاه دیجیتالی است
  • Hub ها دستگاه های wired هستند در حالیکه برخی از Modem ها Wireless نیز هستند
  • بسیاری از Modem ها یک Hub نیز میباشند در حالیکه بر عکس این قضیه درست نیست.

در دوره آموزش نتورک پلاس شما به بهترین شکل تجهیزات شبکه را می شناسید ، در این دوره آموزشی شما تفاوت هاب و سویچ و روتر و ... را به خوبی یاد میگیرید.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات