امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

MTA چیست؟ بررسی مفهوم Message Transfer Agent در ایمیل سرور

MTA یک نرم افزار است که در سیستم های مدیریت ایمیل ها استفاده میشود.MTA مسئول انتقال و مسیریابی ایمیل از کامپیوتر فرستنده به کامپیوتر گیرنده است. از پلتفرم معمول و پر استفاده برای MTA میتوان یه Exchange Server مایکروسافت اشاره کرد. MTA ایمیل های ورودی را دریافت میکند و پیام های ایمیل را به هر کاربر یا کلاینت میفرستد.عملکرد اصلی یا بعبارتی هدف مکانیزم کاری MTA ارسال کردن پیام های ایمیل ورودی به End-User های مناسب است.همانطور که اشاره شد Microsoft Exchange و UNIX Sendmail از بهترین مثال ها برای MTA هستند. MTA همچنین به Mail Relay نیز معروف است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو

به طور معمول ، MTA ایمیل ها را از دیگر کلاینت ها دریافت میکند.همه ی پیام های ایمیل دریافتی میبایست دارای اطلاعات اضافی مورد نیاز برای پروتکل SMTP باشد.MTA برای حفظ مسیریابی سلسله مراتبی یک Tag به نام recieved به قسمت Header پیام ایمیل اضافه میکند.زمانیکه گیرنده ایمیل به طور محلی یا Local میزبانی نشود ایمیل به طور خودکار به MTA بعدی مسیریابی میشود.در واقع فعالیت های عملیاتی MTA همیشه به طور مخفیانه انجام میشود و کاربر از فعالیت های آن مطلع نیست و فقط با رابط کاربری مدیرتی ایمیل هایش سر و کار دارد.

به طور کلی فعالیت های اصلی MTA به شرح زیر میباشد:

  • دریافت ایمیل از یک User Agent و ارسال کردن پیام ایمیل به سایر کاربران در مقصد(سایر User Agentها)
  • دریافت تمام پیام های ایمیل که توسط User Agent های دیگر انتقال داده شده اند و بایستی به دست مقصد برسد.
  • پیگیری و تجزیه و تحلیل و همچنین هر فعالیت گیرندگان پیام ایمیل برای انجام کار های مسیریابی در آینده.
  • ارسال پاسخ های خودکار در صورتی که یک ایمیل به دلایلی نمیتواند به مقصد مورد نظرش برسد.

نویسنده : امیرحسین کریم پور

منبع : ITPRO

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات