محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت MTU و MSS در چیست؟ به زبان بسیار ساده

MTU چیست؟ MSS چیست؟ تفاوت بین MTU و MSS در مودم چیست؟ خوب شما هم ممکن است به عنوان یک توسینسویی در یک روتر یا مودم اینترنت و در قسمت تنظیمات مربوط به PPPOE مواردی به شکل MTU یا MSS را دیده باشید. MTU در واقع با توجه به معنی لغوی که Maximum Transmission Unit می باشد به معنی حداکثر اندازه واحد قابل انتقال یک بسته IP بر روی یک لینک ارتباطی می باشد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در واقع اگر بسته اطلاعاتی یا Packet ای اندازه ای بزرگتر از اندازه MTU داشته باشد سیستم بصورت خودکار بسته را Fragment یا تکه تکه کرده و تبدیل به تکه های کوچکتر می کند و در قسمت های بعدی ارسال خواهد کرد. توجه کنید که در مکانیزم ارتباطی که در IPv6 استفاده می شود دیگر فرآیند Fragmentation یا تکه تکه سازی انجام نمی شود.

اما MSS مخفف Maximum Segment Size می باشد که برای بسته های اطلاعاتی از نوع TCP بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ، برخلاف MTU که اگر بیشتر از اندازه باشد تکه تکه می شود در MSS اگر یک Segment بیشتر از اندازه تعریف شده باشد دیگر تکه تکه نخواهد شد بلکه بصورت کلی Segment مورد نظر نادیده گرفته خواهد شد و اتصال قطع می شود.

تفاوت MTU و MSS در چیست

MSS خودش را درگیر فرآیند TCP Handshake نمی کند و به ازای هر Packet نیز درخواست یک تاییده نمی کند و معمولا به ازای یک Session تاییده ها را دریافت و ارسال می کند. زمانیکه شما از ارتباطات PPPOE استفاده می کنید اگر بار ترافیکی یا Overhead شما زیاد است نیاز دارید که MSS را در مسیر ارتباطی کاهش بدهید .

البته اینکار باید با محاسبه و دقیق انجام شود. PPPoE بصورت خودکار 8 بایت ( 6 بایت بصورت PPPoE و 2 بایت بصورت PPP ) بر روی هر چیزی اعم از IP یا TCP اضافه می کند و این بدین معناست که بصورت پیشفرض بر روی شبکه های Ethernet ما عدد 1500 بایت را برای MTU داریم و این در حالی است که عدد 1492 بصورت خودکار برای MSS در تنظیمات پیشفرض قرار گرفته است.

علاوه بر اینها برای ساده تر شدن مفهوم توجه کنید که عدد و مقداری که برای MSS در نظر گرفته می شود از عددی که برای MTU قرار داده شده است گرفته می شود. برای مثال اگر شما یک Packet به اندازه 800 بایت داشته باشید یعنی Packet اصلی 2260 بایت اگر باشد ، Packet شما در زمان انتقال به دو قسمت 1460 بایتی و 800 بایتی تقسیم خواهند شد .

این در حالی است که MTU شما عدد 1500 باشد یعنی شکسته شدن یا Fragment شدن بسته اطلاعاتی ، دقت کنید که اگر MSS شما عدد 800 باشد عدد MTU شما حداقل باید 840 باشد ، با توجه به اینکه Overhead ای که PPPOE بر روی سیستم قرار می دهد 8 بایت است ، هر چند می دانم این مطلب کمی مبهم است اما فقط به این توجه داشته باشید که MTU بزرگتر از MSS است و یکی در قالب Packet و دیگری در قالب Segment کار می کنند ، MTU اگر بسته بزرگ دریافت کند می شکند و MSS اینکار را نمی کند برای درک ایندو در حال حاضر کافی است. توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات