محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

4 دلیل منطقی برای استفاده از IPv6 که باید بدانید

بدون شک هنوز اکثر کامپیوترهایی که در دنیا وجود دارند برای برقراری ارتباط با اینترنت از آدرس IP نسخه چهار استفاده می کنند اما هنوز تعداد کمی از شبکه ها و سیستم ها هستند که از آدرس IP نسخه 6 استفاده می کنند و خواه ناخواه ما هم باید به سمت استفاده کردن از این آدرس IP برویم ، بنابراین خیلی مهم است که ساختار این آدرس را درک کنیم و آشنایی اولیه ای با آن داشته باشیم ، حداقل باید بتوانیم تنظیمات اولیه این آدرس و مفاهیم اولیه آن در سیستم عامل خودمان را بدانیم ، دلایل زیادی برای استفاده و حرکت به سمت آدرس IP نسخه 6 وجود دارد اما بصورت کلی چهار دلیل اصلی برای استفاده از این نوع آدرس IP وجود دارد که به شرح زیر می باشند :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  • برخی از سرویس ها وابسته به IPv6 هستند : سرویس هایی نظیر DirectAccess که جایگزین مناسبی برای VPN در سیستم عامل های خانواده مایکروسافت هستند وابستگی زیادی به آدرس IPv6 برای برقراری ارتباطات Remote در سرویس های خودشان هستند. شاید روزی جایگزین سرویس VPN بشوند و دانستن آن در حال حاضر یک اجبار به حساب نمی آیند اما در آینده بسیاری دیگر از سرویس ها وابستگی شدیدی به IPv6 خواهند داشت.
  • تعداد آدرس های آنها بسیار زیاد است : شما حتی به دانه های شنی که در کره زمین وجود دارد با توجه به ساختار 128 بیتی آدرس IPv6 می توانید آدرس دهی کنید و با توجه به زیاد بودن این محدوده هر چیزی قابل آدرس دهی است و تقریبا در آینده همه دستگاه ها بر روی کره زمین دارای آدرس Ipv6 خواهند بود ، توجه کنید که ایجاد کردن و پیاده سازی درست اینترنت اشیاء که آینده دنیا را می سازند وابسته به داشتن دانش در خصوص آدرس IPv6 است.
  • ساختار سلسله مراتبی باعث بالا رفتن کارایی می شود : آدرس IPv6 یک ساختار سلسله مراتبی یا موروثی دارد که فضای آدرس دهی در این حوزه را بسیار ساختارمند و منظم می کند و اینکار برای روترها و تجهیزات ارتباطی شبکه بسیار مفید و باعث بالا رفتن کارایی این تجهیزات و دستگاه ها می شود.
  • پشتیبانی از تنظیمات خودکار بصورت staleful و stateless : شما می توانید تنظیمات آدرس IPv6 را به شکلی انجام بدهید که از DHCPv6 بصورت خودکار تنظیمات را دریافت کند و پیکربندی های بسیاری را بر روی سیستم شما انجام بدهد این به این روش stateful autoconfiguration گفه می شود در عین حال این قابلیت وجود دارد برای روترها که با استفاده از فرآیند شناسایی یا discovery در این نوع آدرس IP براحتی پیکربندی های خودشان را با هم به اشتراک بگذارند و فرآیند مسیریابی را ساده تر کنند که به اینکار در اصطلاح stateless configuration گفته می شود.

البته دلایل استفاده از آدرس IPv6 بسیار زیاد است اما هدف ما از این مطلب در TOSINSO بیشتر بحث پشتیبانی بهتر در خانواده سیستم عامل ها و تجهیزات مایکروسافتی بوده است . در دوره آموزش نتورک پلاس در خصوص ماهیت IPv6 و ساختار و کاربردهایش صحبت می کنیم. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد .


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات