امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

پروتکل RTP چیست؟ بررسی Realtime Transport Protocol به زبان ساده

در این مقاله قصد دارم شما عزیزان رو درمورد پروتکل مدیریتی RTP آشنا کنم. RTP توسط گروه انتقال صدا – تصویر موسسه Internet Engineering Task Force (IETF) در سال 1996 توسعه داده شد این پروتکل یک پروتکل لایه ۴ یا همان لایه انتقال در مدل OSI و اختصار یافته ( Real-Time Transport Protocol ) هست که اگه بخوام براتون ترجمش کنم میشه: پروتکل انتقال آنی ( بهنگام ) . پروتکل RTP در تکنولوژی های VOIP بکار میره و وظیفه اش ایجاد انتقال صدا در یک نشست هست.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو

RTP تسهیلاتی به منظور جبران کردن حرکت نا منظم و اتفاقی (jitter) و تشخیص خارج از توالی ارسال شدن داده ها را فراهم می کنه که در انتقال در شبکه های آی پی مرسوم هست .این پروتکل وظیفه داره تا بر این نشست ها یک اتصال پایان به پایان یا end to end بوجود بیاره.یکی از قابلیت های خوب این پروتکل این هست که از طریق IP multicast می تونه داده ها رو به مقصد های متعدد ارسال کنه . پروتکل های دیگه ی انتقال که به صورت خاص برای بخش های مولتی مدیا طراحی شدند پروتکل های SCTP و DCCP هستن که البته از سال 2010 تا کنون دیگه به صورت گسترده استفاده نمیشن.

RTP به طور خاص 2 زیرپروتکل را توصیف می کند که عبارتند از : RTP. RTCP،RTP به تنهايي مكانيزمي براي مانيتور كردن كيفيت سرويس ( QoS ) نداره . لازم به ذکر میدونم که این پروتکل reliable یا به زبون خودمون قابل اعتماد نیست.یعنی اینکه تضمین اینکه اطلاعات سالم و بدون نقص به دست صاحبش برسه رو نداره اما با این حال این تضمین رو به شما میده که دیتا(یا همون اطلاعات) با پرسرعت ترین نحو ممکن تو رسانه انتقال پیدا کنه.باهوشا رو هوا زدن که چی گفتم.. آره درست حدس زدین این پروتکل تو دیتاگرام UDP انتقال پیدا میکنه.در مورد فیلد هاش اینو بگم که برای شناسایی اینکه چه از نوعی Payload ها رو حمل میکنه رو با شناسایی id منبع اطلاعات بسته رو در اختیار داره.یه شکل هم در مورد اطلاعات یک بسته rtp رو در زیر براتون گذاشتم:

وب سایت توسینسو

در پایان یه جمع بندی کوچولو بکنیم که مطلب قشنگ تو ذهنتون بشینه:

  1. این پروتکل مربوط به لایه ۴ هست.
  2. در تکنولوژی VIOP بکار میره.
  3. تو دیتاگرام UDP انتقال پیدا میکنه.
  4. از مضراتش ایینه که reliable نیس.
  5. از فوایدش هم که تشخیص و جبران کردن از نظم خارج شدن توالی داده هاست همون طور که بهش اشاره شد.

امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات