اسحاق احمدپور
مدرس زبان انگلیسی، مترجم حوزه تکنولوژی، متخصص IT و مایکروسافت

SMB چیست ؟ بررسی پروتکل Server Message Block

SMB (Server Message Block) نام پروتکلی در شبکه می باشد که از آن برای به اشتراک گذاری منابع استفاده می گردد. در واقع منابع شبکه از قبیل پرینترها، فایل ها و هر آن چه که قابلیت به اشتراک گذاری داشته باشند توسط این پروتکل قابلیت به اشتراک گذاشته شدن را پیدا می کنند، و در صورت بروز هرگونه ایراد یا نقصان در آن، دسترسی ما به تمامی منابع به اشتراک گذاشته شده سلب خواهد گردید و خود نیز قادر به اشتراک گذاشتن منابع مان نخواهیم بود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

این پروتکل اغلب در شبکه های محلی و بیشتر نیز در سیستم عامل های مایکروسافتی کاربرد داشته و از این روی ممکن است اگر در شبکه لینوکس یا دیگر سیستم عامل ها نیز داشته باشید یا امکان استفاده از SMB وجود نداشته باشد و یا به صورت تمام کمال مانند مدل ویندوزی آن عمل نکند.

پس در یک تعریف کلی می توان گفت SMB پروتکلی جهت به اشتراک گذاری فایل ها، چاپگرها و پورتهای سریال در شبکه است، که به واسطه آن افراد می توانند به فایل های یک سرور راه دور و دیگر منابع، از جمله چاپگرها و موارد این چنینی دسترسی داشته باشند. گفتنی ست که این قابلیت در نسخه های پیشین سیستم عامل های مایکروسافت نیز وجود داشته و در ویندوز 8 تنها ارتقا یافته و به لحاظ امنیتی بهتر شده است.

نویسنده : اسحاق احمدپور

منبع : جزیره سرویس های شبکه مایکروسافت وب سایت توسینسو

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی است


اسحاق احمدپور
اسحاق احمدپور

مدرس زبان انگلیسی، مترجم حوزه تکنولوژی، متخصص IT و مایکروسافت

اسحاق احمدپور، دانش آموخته دستیار شبکه های مایکروسافتی (MCSA) از مرکز Microsoft Innovation کشور ارمنستان و مهندس شبکه های مایکروسافتی (MCSE) از مرکز Ultimate کشور ترکیه| کارشناس در زمینه Virtualization| کارشناس شبکه های بی سیم CWNA| مدیر شبکه در پرشیانت، فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه شیراز، مترجم، مدرس، راهنمای تور به زبان انگلیسی. دارای 15 سال سابقه در زمینه IT و ده سال فعالیت مستمر در شبکه. تالیف و ترجمه بیش از ده ها مقاله و صدها مطلب آی تی در نشریات و وبسایت های خبری مرتبط

نظرات