بهزاد حسن زاده
کارشناس زیرساخت دیتاسنتر و مجازی سازی (VMware)

آموزش راه اندازی تانل IPIP در میکروتیک بصورت تصویری

چگونه بین دو شبکه تانل IPIP بزنیم و ارتباط دو شبکه را با روتر میکروتیک برقرار کنیم؟ حتما برای خیلی از شما مهندسین شبکه این اتفاق افتاده است که بخواهید یک ارتباط بین دو شبکه که در شهرها و یا جاهای مختلف یک شهر قرار دارند ارتباط برقرار کنید و این امکان رو هم ندارید که بین این دو شبکه ای که در یک شهر هستن از لینک وایرلس استفاده کنید و بین شهرها هم که سخت این امکان وجود داشته باشد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

خب ارتباط این دوشبکه دو راه دیگر برای ما باقی می ماند که یکی از این راهها استفاده از سرویس های مخابراتی (MPLS , PPtP , ...) و یک راه دیگر استفاده از تانل (Tunnel) بین دو شبکه که انگار یه کابل بین دو شبکه کشیده باشی ( که ر این آموزش این روش را گفته خواهد شد) و برای این کار نیاز به داشتن یک IP Public در هر شبکه هست.برای درک بهتر توضیحات بالا من سناریو زیر را برای این آموزش آماده کردم که در زیر تصویر به تشریح سناریو خواهم پرداخت.

tunnel

در این سناریو روتر شهرهای تبریز و تهران را داریم که هر کدام از این روترها از طریق یکی از اینترفیس ها به شبکه داخلی (Local Network) خود وصل هستن و IP ادرس شبکه های داخلی هر یک مشخص هست که برای شهر تبریز 192.168.35.024 و برای تهران 192.168.12024 داریم. همانطور که گفته شد در هر یک از شبکه ها ما نیاز به یک IP Public داریم که در این سناریو IP Public شهر تبریز 121.100.128.27 و برای تهران 10.104.127.118 می باشد.

  • نکته: وقتی ما بر روی روتری بخواهیم یه تانل را ایجاد کنیم یعنی اینکه یک اینترفیسی را به روتر خودمون اضافه کردیم (Interface Tunnel) که باید بر روی این اینترفیس یک ادرس IP تنظیم گردد که در هر دو طرف این تانل در یک رنج مشابه باشن که بتوانیم ارتباط تانل بین دو شبکه را بگیریم در غیر این صورت کانفیگ ما برای ارتباط دو شبکه از طریق tunnel درست نخواهد بود و هیچ ارتباطی برقرار نخواهد شد.

برای شروع کانفیگ Tunnel بین دوتا روتر با نام های ITPro-Tabriz و ITPro-Tehran طبق مراحل زیر و با توجه به تصویر هر مرحله جلو میرویم.

1) برای شروع وارد کنسول مدیرتی روتر تبریز شده و از منوی اصلی روتر طبق تصویر گزینه Interface را انتخاب کرده و در پنجره باز شده وارد سربرگ IPIP Tunnel می شویم و در این قسمت نشانه + یا add را میزنیم.

1

2) در پنجره باز شده طبق تصویر زیر در فیلد اول یک نام برای اینترفیس Tunnel خودمون انتخاب میکنیم (Tabriz-Tehran) و در دو قسمت مهم این پنجره به نام های Local Address و Remote Address با IP ادرس های مناسب تکمیل خواهیم کرد. چون ما بر روی روتر تبریز هستیم ادرس Local ما بر روی این روتر همان IP Public این شبکه هست و ادرس Remote برای این روتر IP Public سمت مقابل یعنی تهران می باشد و با توجه به سناریو بالا هر کدام از ادرس IP ها را در جای مناسب خود طبق تصویر زیر قرار داده و با زدن گزینه OK تایید میکنیم و این اینترفیس Tunnel به لیست ما اضافه خواهد شد.

2
3

3) بعد از اتمام مرحله 2 با توجه به نکته ایکه گفته شد نوبت به این میرسد که بر روی اینترفیس تانل خود یک ادرس IP تنظیم کنیم و چون این ارتباط به صورت Point-to-Point هست من فقط نیاز به 2 ادرس IP دارم و برای همین در سناریو از 30 استفاده کرده ام. برای تنظیم ادرس IP بر روی اینترفیس از مسیر ip > adress وارد ادری لیست شده و طبق تصویر گزینه add را انتخاب کرده و در پنجره باز شده در فیلد اول ای پی سمت روتر تبریز را که در سناریو 172.30.16.130 را نوشته و در فیلد انتخاب اینترفیس همان اینترفیس Tunnel را انتخاب کرده و با زدن گزینه OK این ادرس بر روی اینترفیس تانل تنظیم شده و به لیست ما اضافه خواهد شد.

4
5

با اتمام مراحل 1 تا 3 و کانفیگ بر روی روتر تبریز با پایان میرسد و برای اتمام سناریو خود این بار نوبت به Config روتر تهران هست که با توجه به توضیحات بالا طبق تصاویر زیر روتر تهران رو هم تنظیم می کنیم.

1-1
2-1
3-1
4-1
5-1

با توجه به 5 تصویر بالا تنظیمات روتر تهران هم برای ارتباط با روتر تبریز از طریق تانل به پایان میرسد و ارتباط ما بین این دو شبکه بر قرار می شود و بعد از تمامی تنظیمات ما میتوانیم ip اینترفیس تانل ها و شبکه داخلی هر کدام را ping کرده و از ارتباط بین دو شبکه اطمینان حاصل نمایم.


بهزاد حسن زاده
بهزاد حسن زاده

کارشناس زیرساخت دیتاسنتر و مجازی سازی (VMware)

متخصص در حوزه مجازی سازی ، تجهیزات زیرساختی سیسکو ، میکروتیک و مرکز داده

نظرات