محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

سرویس Application Experience Lookup چیست؟ بررسی سرویس AeLookupSvc

حتما شما هم برخی اوقات با این موضوع برخورد کرده اید که می خواهید یک برنامه را نصب کنید و در حین فرآیند نصب خطاهایی از جانب ویندوز به شما نمایش داده می شود که می گوید این نرم افزار در حین نصب دچار مشکل شده است ، آیا می خواهید آن را مجددا نصب کنید ؟ یا بعضا از شما سئوال می شود که آیا این نرم افزار به درستی نصب شده است ؟

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

این هشدارها معمولا برای نرم افزارهایی پیش می آید که قدیمی تر از نسخه ویندوزی هستند که شما در حال استفاده کردن از آن هستید و ممکن است بعضا بعد از نصب دچار مشکل نیز بشوند. برای اینکه شما بتوانید از نرم افزارهای قدیمی تر در ویندوزهای جدیدتر استفاده کنید این سرویس باید فعال باشد. در واقع این سرویس امکاناتی را فراهم می کند که شما بتوانید در سیستم عامل جدید از نرم افزارها و بعضا درایورهای قدیمی تر استفاده کنید.

سرویس Application Experience Lookup در هنگام نصب یک نرم افزار یا سرویس جدید ، بصورت کاملا مخفی و در Background سیستم اجرا می شود و در صورتیکه یک نرم افزار در هنگام نصب دچار مشکل شود بصورت Popup صفجه ای را باز می کند و از شما می پرسد که آیا می خواهید نرم افزار را مجددا نصب کنید یا خیر ؟

در واقع در مراحل بعدی نصب به نوعی این سرویس مشکلاتی که در نرم افزار وجود داشته است را شناسایی می کند و سعی بر برطرف کردن آنها می کند که این حالت را Caching در این سرویس می گویند. در واقع Experience به معنی تجربه کردن است و این سرویس هم مشکلات نصب نرم افزار را تجربه می کند و سعی می کند بسته های بروز رسانی که می توانند مشکل مورد نظر را برطرف کنند را شناسایی و نصب کند تا در فرآیند بعدی نصب مشکلی برای سیستم در هنگام نصب نرم افزار به وجود نیاید.

کاربرد سرویس Application Experience در ویندوز

سرویس Application Experience Lookup که سیستم آن را به عنوان AeLookupSvc می شناسد ، قسمتی از زیرساختار نرم افزاری سیستم عامل ویندوز است که بصورت خودکار بسته های بروز رسانی نرم افزاری برنامه ها را در سرویس پک های جدید و یا بروز رسانی سیستم بررسی می کند و بر روی انها نصب می کند تا با اجرا شدن فرآیند بروز رسانی سیستم نرم افزارها دچار مشکل نشوند.

برای اینکه Update های نرم افزاری سیستم عامل به درستی نصب شوند بایستی سرویس AeLookupSvc فعال باشد. شما نمی توانید این سرویس را دلخواه سازی و دستکاری کنید ، زیرا این سرویس از درون به وسیله هسته سیستم عامل مدیریت و نگهداری می شود. نکته مهم در این است که این سرویس هیچ ارتباطی با شبکه و اکتیودایرکتوری و منابع اینترنتی ندارد و بصورت کاملا داخلی فعالیت می کند.

اما شما می توانید تنظیمات اصلی آن یا بهتر بگوییم فعالیت کلی آن را توسط Group Policy در سطح سیستم های تحت شبکه فعال یا غیرفعال کنید تا مشکل Compatibility در نرم افزارها نداشته باشید. در واقع هر زمان مشاهده کردید که می خواهید یک بسته بروز رسانی جدید نصب کنید و پیام هشدار مبنی بر اینکه این بسته بروز رسانی ممکن است فلان سرویس یا نرم افزار را تحت تاثیر قرار بدهد این AeLookupSvc است که به شما اطلاع رسانی می کند. ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری

منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات