محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

سرویس ActiveX Installer چیست؟ بررسی سرویس AxInstSv ویندوز

ActiveX ها در واقع همان Plugin ها یا Add-On هایی هستند که خود مایکروسافت برای سیستم عامل ویندوز طراحی و ایجاد کرده است و فقط سیستم عامل ویندوز و محصولات Internet Explorer و Word و ... از آن استفاده می کنند. امروزه بعضا بسیاری از سازمان ها برای اینکه مطمئن شوند که برنامه ها و نرم افزارهای سازمانی آنها بر روی Desktop ها به درستی اجرا می شود باید از نصب شدن درست ActiveX ها اطمینان حاصل کنند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

اما مشکلی که وجود دارد این است که بیشتر ActiveX Control ها فقط می توانند با دسترسی Administrator بر روی سیستم نصب شوند ، اما در یک سازمان نیاز است که کاربران عادی نیز بتوانند ActiveX Control ها را بر روی سیستم ها نصب کنند. در نتیجه در سازمان ها مجبور هستند که ActiveX Control ها را در قالب بسته های نرم افزاری ایجاد کنند و در شبکه Deploy کنند . اما مشکل فقط نصب نیست ، این بسته ها نیاز به بروز رسانی و مدیریت هم دارند و همین امر بار کاری تیم فناوری اطلاعات یک سازمان را بالا می برد.

بسیاری از سازمان ها اینکار را هزینه بردار می دانند و بهتر می دانند که کاربران عادی بتوانند خودشان ActiveX Control ها را نصب و بروز رسانی کنند. با معرفی شدن ویندوز ویستا و بعد از آن شما براحتی می توانید با استفاده از کاربران عادی یا Standard User ها ActiveX Control ها را نصب و بروز رسانی کنید. شما با استفاده از سرویس ActiveX Installer Service که سیستم آن را به نام AxInstSV می شناسد می توانید با استفاده از Group Policy باری کامپیوترها آدرس های URL خاصی را تعریف کنید که کاربران عادی هم بتوانند از طریق آن ActiveX Control مربوط به آن آدرس را نصب و بروز رسانی کنند.

کاربرد سرویس ActiveX Installer

سرویس ActiveX Installer چگونه کار می کند ؟

زمانیکه کاربر عادی ما با استفاده از Internet Explorer وارد یک وب سایت می شود که برای عملکرد درست نیاز به نصب یک یا چند ActiveX Control بر روی سیستم شما دارد ، سرویس ActiveX Installer توسط Group Policy بررسی می کند که آیا این آدرس URL درخواستی دارای مجوز برای نصب شدن ActiveX Control هست یا خیر ؟ به این آدرس URL در اصطلاح فنی Host URL گفته می شود. اگر Host URL مورد تایید بود .

سرویس بصورت خودکار به کاربر عادی اجازه می دهد که ActiveX Control مورد نظر را بدون نیاز به دسترسی Administrator بر روی سیستم نصب کند. اما اگر Host URL توسط Group Policy مورد تایید قرار نگرفت ، از کاربر مورد نظر نام کاربری و رمز عبور کاربر عضو گروه Administrators درخواست می شود. به این نکته توجه کنید که این سرویس فقط و فقط ActiveX Control هایی را نصب می کند که دارای پسوند های استاندارد cab ، dll و ocx باشند و سایر پسوند ها را پشتیبانی نمی کند.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات