محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش تنظیم همزمان چند پورت سویچ سیسکو به زبان ساده

چگونه در سویچ های سیسکو همزمان و یکجا چند پورت را پیکربندی کنیم؟ برخی اوقات پیش می آید که شما می خواهید چندین پورت یک سویچ سیسکو را بصورت یکجا پیکربندی کنید ، برای مثال می خواهید همه پورت های شماره 1 تا 20 سویچ را در حالت full duplex قرار دهید و سرعت آنها را نیز 100 مگابیت بر ثانیه تعریف کنید ، در چنین مواقعی سیسکو با استفاده از دستوری به نام interface range این امکان را به شما می دهد که بتوانید همزمان چندین پورت را با ویژگی های یکسان پیکربندی کنید. به مثال زیر دقت کنید ، در این مثال ما پورت های شماره 1 تا 20 را از نظر سرعت 100 مگابیت بر ثانیه و از نظر duplex در حالت full duplex قرار داده ایم :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
itpro-Switch(config)#interface range fastethernet0/1 – 20
itpro-Switch(config-if-range)#speed 100
itpro-Switch(config-if-range)#duplex full

مثال بالا همانطور که گفتیم شماره پورت های 1 تا 20 را در حالت full duplex و سرعت 100 مگابیت بر ثانیه قرار می دهد اما نکته در اینجاست که معمولا از این روش برای پیکربندی پورت های یک VLAN استفاده می شود. شما اگر بخواهید محدوده پورت های پشت سر هم مانند مثال قبل نداشته باشید و مثلا بگویید که تنظیمات پورت های 1 تا 4 و پورت های 10 تا 15 به این شکل باشد باید به روشی دیگر عمل کنید ، برای تعریف اینگونه محدوده پورت کافیست محدوده ها را با استفاده از یک کلامت کولون یا , مشخص کنید به روش زیر دقت کنید :

itpro-Switch(config)#interface range fastethernet0/1 – 4 , fastethernet0/10 – 15

فقط در موارد بالا حتما به فاصله یا space ای که بین محدوده های پورت وجود دارد دقت کنید. نکته جالب در خصوص استفاده از دستور interface range در این است که شما می توانید این دستور را برای پیکربندی همزمان پورت های مختلف بر روی vlan ها ، port-channel ها ، fast ethernet ها و gigabit ethernet ها نیز استفاده کنید. توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات