محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

پروتکل مسیریابی ترکیبی چیست؟ معرفی Hybrid Routing Protocols

پروتکل مسیریابی هیبریدی چیست؟ قبلا در توسینسو در خصوص انواع پروتکل های مسیریابی صحبت کردیم و بصورت تفکیک شده پروتکل های مسیریابی Distance Vector و Link State را معرفی کردیم و نقاط قوت و ضعف هرکدام را بررسی کردیم ، اما نسل سومی نیز از پروتکل های مسیریابی وجود دارد که به عنوان پروتکل های مسیریابی ترکیبی یا Hybrid Routing Protocols معروف هستند ، همانطور که از نام این پروتکل ها نیز مشخص است این پروتکل ها از ترکیب شدن پروتکل های مسیریابی Distance Vector و پروتکل های مسیریابی Link State تشکیل شده اند .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در واقع این نوع از پروتکل های مسیریابی نقاط قوت هر دو نوع پروتکل Distance Vector و Link State را در در یک پروتکل جمع کرده اند. اما حقیقت امر در این است که در واقع پروتکل های مسیریابی Hybrid یک نوع پروتکل مسیریابی Distance Vector هستند که بسیاری از مزایا و امکانات پروتکل های Link State به داخل آنها تزریق شده است. برای مثال پروتکل مسیریابی EIGRP که مخفف کلمات Enhanced Interior Gateway Routing Protocol است به عنوان یک پروتکل مسیریابی Hybrid معرفی می شود که هم ویژگی های پروتکل های Distance Vector را دارد و هم یک پروتکل Link State محسوب می شود.

EIGRP برخلاف OSPF که Link State Advertisement یا LSA ارسال می کند اینکار را نمی کند و در عوض بصورت قدیمی از طریق مکانیزمی که در پروتکل های Distance Vector مورد استفاده قرار می گیرد از طریق Update کردن اطلاعات مربوط به شبکه ها به علاوه Cost مربوط به دسترسی به هر یک از مسیرها فرآیندی شبیه به همان فرآیند LSA را انجام می دهد. EIGRP همچنین ویژگی های پروتکل های Link State را نیز دارد ، EIGRP در زمان startup محتویات routing table خود را با سایر شبکه های neighbor خود یکپارچه سازی و synchronize می کند و هر زمان که احساس کند تغییری در توپولوژی شبکه ایجاد شده است بلافاصله این تغییرات را اعلام می کند.  توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات