محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت Static Route و Default Route در چیست؟

Static Route در واقع Route ای است که بصورت دستی توسط مدیر شبکه ایجاد می شود. Static Route ها معمولا در شبکه های کوچک استفاده می شوند. در ساختار Static Routing تمامی Routing Table موجود در Router ها بصورت دستی توسط مدیر شبکه بروز رسانی و ایجاد می شوند. ساختار Dynamic Routing کاملا مخالف ساختار Static Routing است ، در Dynamic Routing تمامی اطلاعات مربوط به Route های موجود در Routing Table ها با استفاده از Routing Protocol ها انجام می شود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. Static Route چیست ؟
  2. Default Route چیست ؟

Static Route چیست ؟

تنها مزیتی که در Static Routing وجود دارد این است که به نسبت Dynamic Routing روترهای موجود در مجموعه پردازشی برای روتر ایجاد نمی کنند و ترافیک و Load کاری کمتری بر روی روترهای موجود در مجموعه قرار می گیرد. در این حین بزرگترین عیبی که در Static Routing وجود دارد این است که تغییرات بایستی بصورت دستی به تک تک روتر های موجود در مجموعه توسط مدیر شبکه اعمال شود و این باعث بروز اشتباهات فردی و همچنین بالا رفتن Load کاری مدیر شبکه می شوند ، همچنین در شبکه هایی که دارای ساختار پیچیده هستند یا در اصطلاح Complex Network ها پیاده سازی static routing بسیار دشوار است.

Default Route چیست ؟

Default Route یا مسیر پیشفرض که به Gateway Of Last Resort یا آخرین محل رفت و آمد معروف است یک نوع خاص از Static Route است.همانطور که در Static Route شما یک مسیر را برای روتر مشخص می کنید تا به یک مقصد برسد ، در Default Route شما یک مسیر را برای روتر مشخص می کنید تا زمانیکه یک مقصد را شناسایی نکرد یا در Routing Table آن تعریف نشده بود درخواست مورد نظر را به مسیر پیشفرضی که برایش تعریف شده ارسال کند.

به تعریفی دیگر Default Route یک Network Route است که روتر زمانیکه در IP Datagram آدرس Destination یا مقصدی را مشاهده کند که آن را شناسایی نکند به این مسیر ارسالش می کند. تمامی IP Datagram هایی که بصورت Unknown شناسایی می شوند به سمت Default Route هدایت می شوند. در دوره آموزش نتورک پلاس و بخش روتر و نحوه کار آن ، شما با مفاهیم مسیریابی دستی و مسیریابی پیشفرض به خوبی آشنا خواهید شد و در قالب لابراتوار این دو مفهوم را به خوبی درک می کنید.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات