معرفی قابلیت های Advanced Boot Option در ویندوز 8 و 10

برای شما هم ممکن است مشکلات متعددی در هنگام Boot سیستم عامل ویندوز سون پیش بیاید که باعث شود سیستم عامل شما به درستی کار نکند یا دچار مشکل شود.برای برطرف کردن مشکلات معمولی که در هنگام فرآیند Boot سیستم به وجود می آید ، مایکروسافت قابلیت را برای ویندوز در نظر گرفته است تا شما بتوانید به راحتی با استفاده از آنها مشکلات معمول Boot را حل کنید. این قابلیت ها که در هنگام Boot سیستم قابل مشاهده هستند به عنوان Advance Boot Options شناخته می شوند.برای ورود به قسمت Advance Boot Options در هنگام بوت سیستم بایستی شما دکمه F8 را بزنید تا وارد این منو شوید. در صفحه ای که مشاهده می شود گزینه هایی وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

Advanced Boot Options در ویندوز  سون
  • Repair Your Computer : به معنی تعمیر کامپیوتر می باشد ، با انتخاب این گزینه لیست تنظیمات System Recovery Options به شما نمایش داده می شود. شما می توانید در اینجا مشکلات Startup سیستم و تست های سیستم و همچنین عملیات بازگردانی یا Recovery را انجام دهید. اگر موفق به پیدا کردن گزینه Repair Your Computer در این قسمت نمی شوید ، به این دلیل است که بر روی کامپیوتر شما preinstalled recovery options نصب نشده است یا اینکه مدیر شبکه شما این قابلیت را غیرفعال کرده است. شما همچنین می توانید با استفاده از DVD نصب ویندوز تنظیمات را از طریق DVD انجام دهید.
  • Safe Mode : به معنی حالت ایمن می باشد ، در این حالت سیستم عامل با حداقل نیازمندی های سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین حداقل درایورهایی که بایستی بر روی سیستم قرار بگیرند تا سیستم Boot شود بالا می آید.شما در اینجا نمی توانید نرم افزاری را حذف یا نصب کنید ، و محیطی بسیار خوب برای رفع ایرادهایی است که به دلیل وجود سخت افزارهای مشکل دار به وجود می آیند. یکی از ملموس ترین استفاده هایی که می تواند از Safe Mode کرد در هنگام نصب کارت گرافیک جدید و مشکل دار شدن سیستم است ، در این حالت شما می توانید با Safe Mode سیستم را بوت کردن و درایور کارت گرافیک مورد نظر را Roll Back کنید.
  • Safe Mode with Networking: این محیط همان Safe Mode است با این تفاوت که درایورها و نرم افزارهای مورد نیاز جهت دستیابی به منابع شبکه و اینترنت فعال می باشند و شما می توانید در این محیط به شبکه و اینترنت متصل شوید و برای رفع اشکال از آن استفاده کنید.
  • Safe Mode with Command Prompt :با انتخاب این گزینه محیط Safe Mode برای شما به شکل گرافیکی دیگر ظاهر نخواهد شد و فقط شما صفحه Command Prompt را مشاهده می کنید ، برای خارج شدن از این حالت کافیست دستور Exit را در خط فرمان تایپ کنید.
  • Enable Boot Logging: با انتخاب این گزینه یک فایل به نام ntbtlog.txt در هنگام بوت سیستم ایجاد می شود که در آن کلیه فرآیند هایی که بر روی درایورهای سیستم در هنگام بوت انجام شده است نمایش داده می شود ، این گزینه در رفع اشکال های حیاتی و حرفه ای سیستم عامل کاربرد دارد و برای مصارف عادی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • (Enable Low Resolution Video (640 X 480: با استفاده از این گزینه سیستم عامل ویندوز با کارت گرافیک فعلی شما و حداقل Resolution برای تصویر سیستم عامل را بوت می کند ، معمولا زمانیکه سیستم شما در نتیجه عدم پشتیبانی از یک Resolution دچار مشکل شده است ، می توانید از این حالت برای رفع اشکال استفاده کنید. اگر قصد استفاده از یک تلوزیون به عنوان مانیتور را دارید این گزینه می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
  • (Last Know Good Configuration (advanced : در هر باز Boot شدن سیستم عامل ویندوز و پس از ورود موفقیت آمیز به ویندوز ، ویندوز از کلیه درایورها و تنظیمات رجیستری دخیل در Boot سیستم یک Backup تهیه می کند ، حال زمانیکه شما در هنگام Boot سیستم و قبل از مشاهده صفحه ورود ویندوز به مشکل بر می خورید ، می توانید با استفاده از این گزینه Backup گرفته شده را به سیستم برگردانید و مشکل Boot سیستم را رفع کنید ، توجه کنید که این قابلیت بعد از ورود به سیستم عامل استفاده ای ندارد.
  • Directory Services Restore Mode: این گزینه در ویندوز سون و ویندوزهای کلاینت بلا استفاده است ، زمانیکه شما بر روی سیستم عامل های ویندوز سرور یک Domain Controller را راه اندازی می کنید و در هنگام نیاز بایستی Backup گرفته شده را بازگردانی کنید ، می توانید با استفاده از این گزینه Backup را بازگردانی کنید و هیچ ارتباطی با سیستم عامل ویندوز سون ندارد.
  • Debugging Mode: این حالت صرفا برای استفاده برنامه نویس های سیستمی و کارشناسان حرفه ای فناوری اطلاعات استفاده می شود و کاربرد چندانی در رفع اشکال های معمول سیستم عامل ندارد.
  • Disable Automatic Restart on System Failure : با انتخاب این گزینه ، در صورتیکه ویندوز شما دچار مشکل شود و خطا رخ دهد ، بلافاصله سیستم Restart نمی شود و شما می توانید محتویات خطا را مشاهده و بر حسب آن اشکال بوجود آمده را برطرف کنید ، بصورت پیشفرض ویندوز بعد از بروز خطاهای حاد مانند Blue Screen ها بلافاصله Restart می شود.
  • Disable Driver Signature Enforcement : مایکروسافت برای سخت افزارهایی که ناشناخته هستند و درایور آنها در وب سایت مایکروسافت ثبت نشده است محدودیت نصب دارد ، با انتخاب این گزینه مایکروسافت به صورت موقت به درایور نامعتبر اجازه نصب بر روی سیستم عامل را می دهد ، در اصطلاح به اینگونه درایورهاUnsigned Driverُ می گویند که با دستور Sigverif می توانید آنها در سیستم شناسایی کنید.
  • Start Windows Normally : همانطور که از نامش پیداست برای بالا آوردن ویندوز بصورت عادی استفاده می شود ، معمولا زمانیکه سیستم عامل شما به درستی خاموش نشده است می توان از این گزینه استفاده کرد.

نویسنده : رضا ایرانی

منبع : جزیره سرویس های شبکه مایکروسافت وب سایت توسینسو

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


نظرات