محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

معرفی کامل گزینه های Advanced Startup Options ویندوز 8 و 10

منوی Advanced Startup Options در ویندوز 8 و 10 که به صورت مخفف ASO هم گفته می شود در واقع مرکز بازیابی یا Recovery ، تعمیر یا Repair و ابزارهای رفع اشکال یا Troubleshooting Tools در ویندوز 8 می باشد. منوی ASO به منوی Boot Options هم معروف است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

منوی Advanced Startup Options در واقع جایگزین منوی system Recovery Options ای شد که در ویندوز 7 و ویستا وجود داشت بطوریکه حتی برخی از منابع همچنان به ASO همان System Recovery Options می گویند. اسامی مختلفی برای این منو وجود دارد اما شما همان ASO را در نظر داشته باشید .

آموزش Advanced Startup Options ویندوز

حتی برخی اوقات به این منو Windows Recovery Environment یا WinRE هم گفته می شود. ابزارهای موجود در منوی ASO تمامی عملیات مورد نیاز برای تعمیر ، تازه سازی یا Refresh کردن ، ریست کردن و حتی ابزارهای رفع اشکال و شناسایی مشکل را بصورت یکجا برای کاربر فراهم کرده اند 

حتی در صورتیکه ویندوز 8 به درستی بوت نشود شما می توانید از این ابزارها استفاده کنید. در ASO یک منوی دیگر به نام منوی Startup Settings وجود دارد که کارهایی از قبیل روش های مختلف بوت کردن ویندوز 8 از جمله وارد شدن به محیط Safe Mode را برای شما انجام می دهد.

چگونه Advanced Startup Options دسترسی پیدا کنیم ؟

روش های مختلفی برای دسترسی پیدا کردن به منوی ASO وجود دارد.آسانترین روش دسترسی به این منو در واقع بستگی به شرایطی دارد که شما می خواهید از ویندوز استفاده کنید و به نوع ابزارهای مورد نیاز شما بستگی دارد. برای اینکه با انواع روش های مختلف وارد شدن به منوی ASO آشنا شوید به مقاله بنده با عنوان چگونه به Advanced Startup Options در ویندوز 8 دسترسی پیدا کنیم ؟ مراجعه کنید.

اگر می توانید در حالت نرمال ویندوز 8 خود را بوت کنید ، ساده ترین و البته سریعترین روش برای دسترسی به Advanced Startup Options رفتن به قسمت PC Settings و سپس General و در نهایت انتخاب Advanced Startup می باشد. اگر نمی توانید به این روش عمل کنید از لینک مقاله ای که عنوان کردیم روش های مختلف وارد شدن به این محیط را مشاهده کنید.

چگونه از Advanced Startup Options در ویندوز 8 استفاده کنیم؟

منوی Advanced Startup Options در واقع فقط یک مجموعه از ابزارهاست و به خودی خود هیچ کاری انجام نمی دهد. انتخاب یک ابزار یا یک منوی دیگر در ASO به شما امکانات اصلی این مجموعه را نمایش می دهد. در واقع خود منوی ASO یک مجموعه ابزار است که شما باید برای انجام عملیات مورد نظر خود که تعمیر یا بازیابی است ، ابزار مورد نظرتان را انتخاب کنید.

توجه کنید که برخی از گزینه هایی که در ASO وجود دارد در قالب زیرمنوهایی وجود دارد که در داخل ASO جاسازی شده اند. شما با کلیک بر روی هر کدام از این زیر منو ها یا ابزارها می توانید وارد آنها شوید و در صورتیکه می خواهید به یک مرحله قبل برگردید کافیست آیکن جهت دار را که در بالای سمت چپ تصویر مشاهده می شود را کلیک کنید تا به عقب برگردید.

در ادامه این مقاله شما را با تمامی آیکن هایی که در ASO وجود دارد آشنا می کنیم . اگر یکی از گزینه های منو باعث ورود به یک منوی دیگر شود آن زیر منو را نیز برای شما تشریح خواهیم کرد. اگر برخی از آیکن های موجود به عملیات تعمیر یا ریکاوری مرتبط باشد سعی می کنیم برای آن یک مثال عملی را ذکر کنیم

و یا اینکه حداقل توضیحاتی در خصوص شیوه کارکرد آن ارائه دهیم. توجه کنید که اگر از سیستم عاملی استفاده می کنید که با یک سیستم عامل دیگر در حالت Dual Boot کار می کند ، شما ممکن است آیکنی به نام Use Another Operating system را نیز در منوی ASO مشاهده کنید. به سراغ معرفی آیکن های منوی ASO می رویم :

معرفی کامل گزینه های Advanced Startup Options ویندوز 8 و 10

کاربرد گزینه Continue یا ادامه چیست؟

آیکن Continue که در صفحه اصلیChoose and options قرار دارد با عنوان Exit and continue to windows 8 نمایش داده می شود . زمانیکه شما می خواهید منوی Advanced Boot options را ببندید و از آن خارج شوید این گزینه را انتخاب می کنید. با انتخاب این گزینه سیستم عامل شما Restart می شود و ویندوز شما در حالت نرمال بوت می شود.

معمولا زمانیکه ویندوز شما به درستی بوت نمی شود و شما وارد منوی ASO می شوید انتخاب این گزینه هیچ کمکی به شما نمی کند و تاثیری در فرآیند بوت شدن سیستم شما ندارد اما برخی اوقات که بصورت تصادفی وارد منوز Advanced Startup Options می شوید و نمی خواهید کاری انجام دهید می توانید با این گزینه از منوی ASO خارج شوید.

معرفی کامل گزینه های Advanced Startup Options ویندوز 8 و 10

کاربرد گزینه Use a device یا استفاده از تجهیزات چیست؟

این گزینه در صفحه اصلی منوی ASO دیده می شود و به شما امکان استفاده از USB Drive یا Network Connection و یا DVD ریکاوری ویندوز برای بوت کردن سیستم را می دهد. زمانیکه شما بر روی آیکن use a device کلیک کردید به شما گزینه های مختلفی که می توان سیستم را از طریق آنها بوت کرد به شما نمایش داده می شود. نکته مهم در اینجاست که آیکن Use a device صرفا زمانی قابل دسترس است که سیستم شما دارای قابلیت UEFI باشد ، در غیر اینصورت این گزینه به شما نمایش داده نمی شود.

معرفی کامل گزینه های Advanced Startup Options ویندوز 8 و 10

کاربرد گزینه Troubleshoot یا رفع اشکال چیست؟

گزینه Troubleshoot یا رفع اشکال در صفحه اصلی Choose and option قرار دارد و امکان این را به شما می دهد که کامپیوتر خود را ریست کنید ، یا Refresh کنید و یا از ابزارهای پیشرفته یا Advanced tools استفاده کنید. با کلیک کردن بر روی این آیکن یک منوی دیگر شامل گزینه های Refresh your PC و Reset your PC و همچنین Advanced tools به شما نمایش داده می شود.

منوی Troubleshoot دقیقا همان جایی است که تمامی گزینه های مربوط به Repair یا تعمیر سیستم عامل و همچنین امکانات مربوط به Recovery با بازیابی سیستم عامل قرار دارد ، در واقع شما اگر قرار است کاری در Advanced Startup Options انجام دهید دقیقا در همین محل باید انجام شود . توجه کنید که در سیستم هایی که از UEFI استفاده می کنند در این قسمت علاوه بر گزینه های فوق گزینه دیگری به نام Firmware Settings هم اضافه شده است که در اینجا نمایش داده نمی شود مگر اینکه UEFI باشید.

معرفی کامل گزینه های Advanced Startup Options ویندوز 8 و 10

کاربرد گزینه Turn Off My PC چیست؟

همانطور که از نام این آیکن پیداست سیستم شما را بصورت کامل خاموش یا همان Shutdown می کند.

معرفی کامل گزینه های Advanced Startup Options ویندوز 8 و 10

کاربرد گزینه Refresh Your PC چیست؟

آیکن Refresh your PC داخل منوی Troubleshoot قرار دارد و این امکان را به شما می دهد که بدون اینکه فایل های خود را از دست بدهید ، در صورتیک ویندوز شما به درستی کار نمی کند ویندوز را به حالت اولیه کارکرد برگردانید یا در اصطلاح فنی ویندوز را Refresh کنید. با انتخاب این گزینه ویندوز شما بدون اینکه شما اطلاعاتی را از دست بدهید یا تخریبی انجام شود بصورت کامل از اول مجددا نصب می شود یا در اصطلاح فنی ویندوز 8 شما Reinstall می شود.

توجه کنید که در این حالت تمامی فایل های ذخیره شده روی سیستم ، تنظیمات و پیکربندی های شخصی شما و همچنین نرم افزارهای Windows Store شما سر جای خود باقی می ماند و مشکلی برای آنها پیش نمی آید. اما توجه کنید که کلیه نرم افزارهایی که به غیر از Windows Store از جای دیگری نصب شده اند بصورت کامل از روی سیستم شما حذف خواهند شد و ویندوز شما به حالت پیشفرض نصب در می آید. قابلیت Refresh your PC در ویندوز 8 و 8.1 معرفی شد و در ویندوزهای قبلی چنین قابلیتی با این کیفیت وجود نداشت .

اگر هیچکدام از امکانات رفع اشکال ویندوز 8 نتوانست مشکل ویندوز شما را حل کند و یا اینکه سیستم عامل شما کند شده است و می خواهید یک ویندوز جدید نصب کنید و نمی خواهید اطلاعات شما از بین برود بهترین گزینه استفاده از Refresh your PC است. در واقع اگر بخواهیم با قابلیت های قبلی سیستم عامل های مایکروسافت این مورد را مقایسه کنیم می توانیم بگوییم قابلیت Repair در ویندوز XP تا حدودی همین کار را انجام می داد.

معرفی کامل گزینه های Advanced Startup Options ویندوز 8 و 10

کاربرد گزینه Reset your PC چیست؟

آیکن Reset your PC را می توانید در داخل منوی Troubleshoot مشاهده کنید. این گزینه به شما این امکان را می دهد که تمامی فایل های روی سیستم شما حذف شود و تنظیمات کل سیستم عامل به حالت روز اول نصب بازگردد. در واقع می توان به Reset your PC یک نوع ریست کردن به حالت پیشفرض کمپانی یا Factory Reset کردن ویندوز اطلاق کرد زیرا تمامی نرم افزارها ، فایل ها و اطلاعات و تنظیمات روی سیستم عامل شما از بین خواهد رفت و یک سیستم عامل کاملا خام تحویل شما می شود.

ترجیحا قبل از اینکه گزینه Reset your PC را انتخاب کنید حتما از اطلاعات حساس خود یک نسخه Backup تهیه کنید و بعد این گزینه را انتخاب کنید چون راه برگشتی وجود ندارد. گزینه Reset your PC در واقع و بصورت قطع تمامی مشکلات سیستم عامل شما را حل خواهد کرد چون دیگر سیستم عامل جدیدی بر روی سیستم شما نصب خواهد شد 

این گزینه تا حدودی شبیه Refresh your PC عمل می کند با این تفاوت که تخریب بسیار زیادتری نسبت به Refresh your PC دارد. اگر شما قابلیت Reset your PC را در ویندوز 8 نداشتید مجبور بودید DVD نصب ویندوز را درون دستگاه قرار داده و مجددا ویندوز را از طریق DVD نصب کنید.

معرفی کامل گزینه های Advanced Startup Options ویندوز 8 و 10

کاربرد گزینه Avnaced Options چیست؟

شما می توانید آیکن Advanced Options را از صفحه Troubleshoot مشاهده کنید. با کلیک کردن بر روی آیکن Advanced Options یک منوی دیگر باز می شود که شامل گزینه های System Restore ، system Image Recovery ، Automatic Repair ، Command Prompt و در نهایت Startup Settings می باشد که همه این گزینه ها را در ادامه توضیح خواهیم داد. منوی Advanced Options تا حدود زیادی مشابه منوی System Recovery Options ای است که در سیستم عامل ویندوز 7 و ویستا مشاهده می کردید و تقریبا همان کارها را انجام می دهد.

معرفی کامل گزینه های Advanced Startup Options ویندوز 8 و 10

کاربرد گزینه System Restore چیست؟

گزینه System Restore را می توانید از صفحه Advanced Options بیابید ، با استفاده از این گزینه شما می توانید Restore Point ای که از سیستم تهیه کرده اید را بازگردانی کنید. در واقع استفاده از System Restore مانند این است که شما دکمه Undo برای سیستم عامل ویندوز خود داشته باشید

و با کلیک کردن بر روی این دکمه Undo تغییرات ناخواسته شما به حالت اولیه باز می گردد. یکی از مهمترین مزایای وجود System Restore در منوی Advanced Startup Options این است که شما می توانید عملیات System Restore را زمانی انجام دهید که داخل سیستم عامل ویندوز نیستید.

برای مثال اگر شما احتمال می دهدی که یک درایور یا یک کلید رجیستری اجازه بوت شدن درست سیستم عامل شما را نمی دهد اما مطمئن هستید که اگر سیستم عامل ویندوز 8 به حالت قبل از ایجاد کلید رجیستری یا نصب درایور باز گردد مشکل حل می شود براحتی می توانید با استفاده از System Restore اینکار را انجام دهید و کاملا از مزیت این ابزار استفاده کنید

معرفی کامل گزینه های Advanced Startup Options ویندوز 8 و 10

کاربرد گزینه System image recovery چیست؟

گزینه System Image Recovery را می توانید از همان صفحه Advanced Options مشاهده کنید که با عنوان Recover Windows using a specific system image نامگذاری شده است. توجه کنید که اگر قبلا با استفاده از ابزارهای خود ویندوز از کل سیستم عامل آن یک Backup یا بهتر بگوییم یک فایل Image گرفته باشید می توانید از این قسمت فایل مربوط به Image سیستم عاملی که Backup گرفته اید را به ابزار معرفی کنید تا بصورت کامل Image را بر روی سیستم شما بازگردانی کند.

استفاده از این ابزار زمانی پیشنهاد می شود که سایر گزینه های موجود در Advanced Options نتوانسته باشند مشکل شما را برطرف کنند. دقت کنید که تمامی فایل های ، نرم افزار ها و ابزارها و حتی تنظیمات به حالتی بازگردانی خواهد شد که در زمان Image گیری از سیستم عامل بر روی سیستم وجود داشت بنابراین سعی کنید از فایل های حساس خود حتما Backup تهیه کنید و سپس عملیات Restore را انجام دهید.

معرفی کامل گزینه های Advanced Startup Options ویندوز 8 و 10

کاربرد Automatic Repair چیست؟

گزینه Automatic Repair نیز در صفجه Advanced Options با عنوان Fix problems that keep Windows from loading مشاهده می شود . همانطور که از عنوان و نامگذاری آیکن هم مشخص است مشکلاتی که باعث می شود ویندوز شما نتواند به درستی بوت یا Load شود را برطرف می کند.

اگر در زمانی بوت سیستم عامل ویندوز 8 به خطاهای صفحه آبی یا BSOD برخورد می کنید ، یا با خطای missing file یا حتی خطای دیگری برخورد می کنید اولین گام در رفع اشکال کردن استفاده از Automatic Repair است ، ابزار Automatic Repair چیزی شبیه به Startup Repair ای است که در نسخه های قبلی ویندوز داشتیم. در صورتیکه به خطای صفحه آبی مرگ یا BSOD برخورد می کنید و این عملیات نیز موفقیت آمیز نیست پیشنهاد می کنم مقاله بنده با عنوان چگونه خطاهای صفحه آبی یا Blue Screen ویندوز را درست کنیم ؟ مراجعه کنید.

معرفی کامل گزینه های Advanced Startup Options ویندوز 8 و 10

کاربرد گزینه Command Prompt چیست؟

گزینه Command Prompt در صفحه Advanced Options قابل مشاهده می باشد و با عنوان Command Prompt for advanced troubleshooting دیده میشود. همانطور که عنوان این آیکن برداشت می شود برای رفع اشکال های پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد.

با انتخاب این گزینه برای شما Command Prompt یا همان محیط DOS شکلی که در ویندوز با آن کار می کنید و فقط می توانید دستورات خط فرمانی در آن وارد کنید برای شما باز می شود. تقریبا اکثر دستوراتی که شما می توانید در Command Prompt خود ویندوز استفاده کنید را می توانید در این Command Prompt هم اجرا کنید

نکته مهم در این قسمت این است که در زمان وارد کردن دستورات در این محیط به این موضوع دقت کنید که برای اجرا دستورات از درایو درستی استفاده می کنید ، برای مثال دستورات بصورت پیشفرض در درایور ویندوز وجود دارند نه در درایوهای دیگر سیستم

توجه کنید که برخلاف بیشتر سیستم عامل ها در ویندوز 8 سیستم عامل معمولا در درایور D نصب می شود و شما برای اجرای دستورات در این محیط باید ابتدا وارد درایور D شوید. دلیل اینکار در ویندوز 8 این است که 350 مگابایتی که برای سیستم در هنگام نصب ویندوز 8 در نظر گرفته می شود برای ویندوز به عنوان درایو C شناخته می شود.

معرفی کامل گزینه های Advanced Startup Options ویندوز 8 و 10

کاربرد گزینه Startup Settings چیست؟

گزینه Startup Settings در صفحه Advanced Options با عنوان Change Windows startup behavior نمایش داده می شود. با انتخاب Startup Settings سیستم شما ابتدا Restart می شود و سپس بعد از بوت شدن وارد محیط Startup Settings می شوید ، منویی که دارای انواع و اقسام روش های بوت کردن ویندوز 8 است از جمله Safe Mode که بیشتر با آن آشنایی دارید.

منوی Startup Settings بسیار شبیه منوی Advanced Boot Options ای است که در سیستم عامل های قبلی ویندوز مشاهده می کردیم . برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص Startup Settings می توانید به مقاله بنده با عنوان کاربرد منوی Startup Settings چیست ؟ مراجعه کنید. به یک نکته توجه کنید که برخی از گزینه های موجود در Startup Settings با توجه به روش دسترسی شما به منوی Advanced Startup Options متفاوت است . اگر نمی توانید گزینه های Startup Settings را مشاهده کنید به مقاله بنده با عنوان چگونه ویندوز 8 را در حالت Safe Mode بوت کنیم ؟ مراجعه کنید.

بیشتر مواردی که در این مقاله عنوان کردیم بصورت منحصر به فرد برای ویندوز 8 مورد استفاده قرار می گیرد و در ویندوزهای قبلی مانند ویندوز سون و ویستا و همچنین ویندوز XP کاربرد چندانی ندارد ، برای این سیستم عامل ها نیز روش هایی برای برطرف کردن مشکلات پیشبینی شده است اما به قدرت امکانات Advanced Startup Options ای که در ویندوز 8 وجود دارد نیستند. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات