محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

فرادسک چیست؟ معرفی نرم افزار بومی ریموت دسکتاپ ایرانی

خوب در ادامه معرفی نرم افزارهای بومی به پیشنهاد یکی از کاربران از نرم افزاری به نام فرادسک یاد می کنیم . همانطور که می دانید استفاده از نرم افزارهای ریموت دسکتاپی مثل Team Viewer و AnyDesk به دلیل نیاز بسیار زیاد برای بحث پشتیبانی در شبکه بسیار مورد نیاز است اما هر یک از این ابزارها ضمن داشتن امکانات و سرعت بسیار مناسب نقاط ضعفی هم داشته و دارند که مهمترین های آنها ایرانی نبودن و البته پشتیبانی نکردن از ایران و البته ناامن بودن است ، قبلا بصورت مفصل در خصوص اینکه چگونه سرورهای Team Viewer هک شدند و حساب کاربری بسیاری از کاربران در آن لو رفته است صحبت کرده ایم اما نکته اینجاست که هنوز هم در دنیا Team Viewer شماره یک است و در نوع خودش از نظر من یک نرم افزار بی رقیب است .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

خوب حتما به این نتیجه رسیده اید که فرادسک هم چنین نرم افزاری است ، کاملا درست است اما فرادسک و گروه تولید کننده آن که باز هم در یکی از شهرستان های ایران به نام شاهرود شروع به فعالیت کرده اند خیلی خیلی خیلی کار دارند تا به سطح نرم افزارهایی مثل Team Viewer برسند اما قطعا این حمایت و استفاده و انتقادات و پیشنهادات ما هستند که باعث رشد چنین نرم افزاری می شوند و این می تواند نقطه شروع خوبی باشد که ما یک نرم افزار بومی ریموت دسکتاپ را حداقل طراحی اولیه کرده ایم و منتظر هستیم که از کاربران بازخورد بگیریم تا نسخه های نهایی آن را با کمترین مشکل معرفی کنیم بنابراین وظیفه خودم دانستم این نرم افزار را دانلود و نصب کنم.

فرادسک نرم افزاری کاملا رایگان در نسخه Evaluation است و من هر چقدر که در وب سایت به دنبال نسخه ای غیر از Evaluation گشتم چیزی پیدا نکردم و Evaluation به معنی نسخه آزمایشی یا نسخه ای از نرم افزار است که برای ارزیابی به بازار ارائه می شود بنابراین قطعا دارای اشکالاتی است که باید رفع شده و در نسخه Premium ارائه شود که با توجه به صحبتی که با یکی از مسئولین این نرم افزار داشتیم تیم توسعه نرم افزار مورد نظر در حال کار بر روی توسعه و البته ارائه نرم افزار اصلی می باشد . از اینها بگذریم اما تا دلتان بخواهد به این نرم افزار گله و شکایت و انتقاد و پیشنهاد دارم . اما انتقادات فراوان است اما مهم این است که در نسخه های بعدی این موارد را کم کم بهتر کنند ، برسیم سراغ تحلیل خود نرم افزار .

رابط کاربری اصلا زیبا و برازنده نیست

برخلاف چیزی که دوستان در وب سایت مدعی هستند که رابط کاربری این نرم افزار جذاب است !! به هیچ عنوان رابط کاربری این نرم افزار به نسبت نرم افزارهای خارجی و حتی داخلی نه تنها جذاب نیست بلکه بیشتر شبیه خروجی پیشفرض یک پروژه بدون هیچگونه طراحی است ، به رابط کاربری این نرم افزار در تصویر زیر توجه کنید ، قطعا این رابط کاربری حداقل برای من که از انواع نرم افزار Remote Desktop استفاده می کنم جذاب نیست :

نرم افزار ریموت دسکتاپ بومی فرادسک


مشکلات رابط کاربری بالا کاملا واضح است اصلا جایی در خصوص جذابیت وجود ندارد !! حتی ترتیب قرار داد Radio Button ها و Check Box ها در یک ردیف نیستند !! کادر وارد کردن کدهای مبدا و مقصد به هیچ عنوان شکیل نیست !! دکمه اتصال به سرور برقرار شد در جایگاه بسیار بدی قرار گرفته است !! دکمه بسته شدن و Minimize کردن نه تنها هیچ تناسب رنگی با هم ندارند و فاصله ای بی معنی در بین آنها وجود دارد بلگخ نحوه قرارد دادن عنوان ها و توضیحات آنها نیز به هیچ عنوان متناسب با جذابیت و رابط کاربری خوب نیست ، توجه کنید که اصلا مشکلی ندارد که در طراحی اصلی این نرم افزار در ابتدا جذابیت را در رابط کاربری ببینید .

این دوستان وب سایت بسیار خوبی طراحی کرده اند اما مطمئن باشید این رابط کاربری یک رابط کاربری دانشجویی است و فقط برای تحویل پروژه برای چند ساعت مناسب است و کسی را جذب که نمی کند هیچ بلکه فراری هم می دهد . به رابط کاربری Team Viewer و Any Desk توجه کنید ، چقدر دکمه ها و ID ها و جایگزاری ها متناسب و شکیل طراحی شده اند ؟ هیچ نیازی به کشیدن مفهومی بحث ریموت دسکاپ نیست ، از یک بک گراند ساده و رنگ استفاده کنید ، قطعا کاربری که برنامه شما را دانلود کرده است می داند چه چیزی را دانلود کرده و در رابط کاربری نیاز به توضیح ریموت دیکتاپ با تصویر نیست ، هیچ ایرادی به الگوبرداری از قالب نیست می توانید همین الگو و کادربندی استاندارد را استفاده کنید :

معرفی نرم افزار ریموت دستکاپ
معرفی برنامه فرادسک


برای من بحث فنی و پاسخگو بودن به نیاز خیلی مهم است اما خوب ظاهر نرم افزار هم بسیار مهم است ، بنابراین حتما موارد دیگر در خصوص طراحی قالب را در نظر بگیرید برای مثال در قسمت چت و ارسال فایل رابط کابری به شکل زیر می باشد :

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو


خوب به نظر شما دو رابط کاربری بالا جذاب هستند ؟ به هیچ عنوان !! طبیعتا پیشنهاد می شود که از رابط کاربری استانداردتری استفاده کنید و برای انتقال فایل نیز به جای پر شدن یک کادر سبز از یک Bar استفاده کنید ، در ضمن پیشنهاد می شود اگر قرار است کل رابط کاربری فارسی باشد در قسمت انتقال فایل نیز این قسمت فارسی باشد و مجددا تاریخ نیز بصورت شمسی در قسمت چت قرار داده شود ، پیشنهاد می شود به دو رابط کاربری زیر توجه کنید برای مثال :

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو


عملکرد سریع ، بدون وقعه و البته بدون وقفه نیست

در خصوص عملکرد اصلا این جمله ای که در وب سایت درج شده است را قبول ندارم و نقض می کنم ، به شدت این نرم افزار بعد از اجرا کند می شود و منابع بسیاری را به خودش اختصاص می دهد که در تصویر بعدی به وضوع پیداست ، سرعت ریموت دسکتاپ بسیار کند و با تاخیر عملیات دسترسی به سیستم مقصد انجام می شود ، وقفه داریم تا دلتان بخواهد و خطایی که در تصویر زیر مشاهده می شود نیز در حین ارتباط و بعد از آن رخ می دهد . این موارد زمانیکه می خواهید به یک مشتری سرویس بدهید به هیچ عنوان نباید شعاری باشد ، ضمن اینکه تصویر کامپیوتر مقصد یک اندازه ثابت و کوچک در ریموت دسکتاپ دارد و امکان Full Screen شدن نیز وجود ندارد . به تصاویر زیر دقت کنید :

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو


فاکتورهای مثبت

نمی توانیم همیشه انتقاد صرف داشته باشیم ، طبیعتا در موارد بالا مشخص است که ما هدفمان بهتر شدن محیط نرم افزار است و بالا بردن کارایی و این بدون انتقاد سازنده به سازندگان نرم افزار حاصل نمی شود اما فاکتور اول مثبت این است که این دوستان اولین ها در حوزه کاری خودشان هستند و هیچوقت قالب وب سایت اول TOSINSO یا ITPRO سابق که شبیه به یک فایل خروجی Word بود و با پیشنهادات و انتقادات کاربران تغییر یافت را فرامو نمی کنم و این اولین ها هستند که باید حمایت شوند تا بهترین ها را درست کنند اما نقد باید منصفانه و هدفمند باشد . ارتباط با سرور بصورت کاملا امن برقرار می شود و برای تست SSL زمان سیستم دستکاری شد و ارتباط برقرار نشد . نیازی به انجام تغییرات بر روی فایروال نیست ، پرتابل بودن این نرم افزار نیز از مزایای استفاده از آن است اما به سادگی می توان چند مورد که در وب سایت تولید کننده نرم افزار عنوان شده است و در تصویر زیر نمایش داده شدند را نقض کرد :

وب سایت توسینسو


در آخر نیز حتما دوستان عزیز در شرکت آسان افزار نو که تولید کننده این محصول در شاهرود هستند امیدوارم این مشکلات را برطرف کنند و در نسخه جدید نرم افزار بهتری را ارائه کنند تا مجددا بررسی شود ، از دیگر مزایای این محصول به روز رسانی و ارائه نسخه های جدید آن است که امیدواریم موارد بالا نیز برای آن لحاظ شود ، پیشنهاد دیگر این است که برای بهبود کار بر روی سایر پروتکل های ممکن قابل استفاده در این نرم افزار نیز فکر کنید برای مثال می توانید از فعال کردن و ارتباط لحظه ای پروتل RDP نیز استفاده کنید و بعد از اتمام اتصال این پروتکل را غیر فعال کنید ، در خصوص ID ارتباطی نیز مشکلی وجود دارد ، ID ها درست است بصورت Random تولید می شوند اما مقدارشان ثابت نیست !!

و این اصلا جالب نیست ، یعنی یکبار ID یا شناسه 10 رقمی ممکن است به شما داده شود و بار بعدی شناسه 14 رقمی !!! این مشخصا واضح است که برای تولید شناسه طراحی درست در پس زمینه صورت نگرفته است ، مقدار شناسه باید Random و یک مقدار و طول ثابت باشد و ترکیبی از عدد و حروف باشد ، به هر حال بحث بسیار زیاد است و این نرم افزار تا زمانیکه بخواهد وارد محیط عملیاتی بشود و نیاز بسیار زیاد ما به این نوع نرم افزار در کشور را تامین کند راه طولانی دارد ، ما در کنار دوستان هستیم و با هر بار به روز رسانی امیدوار هستیم که نسخه پایدارتر و قابل اعتماد تری ارائه بدهند امیدوارم این نقد بتواند برای این محصول سازنده باشد و صحبت های ما را به حساب تخریب نگذارند زیرا ما همیشه علاقه داریم محصولات بومی را با منطق نقد کنیم . منتظر پیشرفت های روز افزون دوستان فرادسکی هستیم.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات