معرفی 10 قابلیت جالب و جدید ویندوز 8.1

مدتی است که مایکروسافت ویندوز 8.1 را عرضه کرده است. البته خیلی ها به ویندوز 8.1 لقبی داده اند به نام "آن چه که ویندوز 8 می بایست بود". به هر حال با همه خوبی ها و بدی ها ویندوز 8.1 عرضه شد و هم اکنون بسیاری می توانند از آن استفاد کنند، مخصوصا برای ما ایرانی ها که به راحتی و با صرف کمترین هزینه می توانیم آن را بر روی سیستممان نصب کنیم. البته برای جامعه فناوری اطلاعات یک سیستم عامل جدید، چالش ها و ویژگی های جدیدی را به همراه می آورد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

مثلا برای هر ITPro آپگرید کردن به یک نسخه جدید کار چندان ساده ای نیست، اما می دانم که همه ما از دانستن قابلیت های ویژه ای که به ویندوز 8.1 اضافه شده است خوشحال می شویم. ویندوز 8.1 ظاهری شبیه ویندوز 7 دارد (که همه کاربران عاشق آن هستند)، امنیت آن بهبود یافته و ابزارهای مدیریتی آن بیشتر شده است. همچنین در ویندوز 8.1 می توانید دستگاه های چند منظوره را به آسانی مدیریت کنید. اما توجه داشته باشید که در ویندوز 8.1 هم مانند ویندوز 8 نمی توانید محیط مترو را غیر فعال کنید. به نظر من آپگرید کردن ویندوز 8 به ویندوز 8.1 ارزش دارد.

1. Internet Explorer 11

اگر یک ITPro باشید، می دانید که در ویندوز 7 می توانستید از Internet Explorer 9 استفاده کنید. حتی در ویندوز 8 هم نسخه مرورگرتان Internet Explorer 10 بود. اما حالا در ویندوز 8.1 می توانید از IE 11 به همراه قابلیت های صفحات لمسی استفاده کنید. همچنین مایکروسافت محدودیت تب های باز شده به صورت همزمان را برداشته است و محتوای این تب ها بین دستگاه های مختلفتان که ویندوز 8.1 دارند sync می شود. البته این ویژگی ها را در مرورگرهای دیگر دیده بودیم و IE راه بسیار زیادی برای رسیدن به مرورگرهایی مثل کروم و فایرفاکس دارد.

2. Miracast

Miracast قابلیت استاندارد جدیدی است که با استفاده از آن می توانید تصویر یک دستگاه را با استفاده از wi-fi به اشتراک بگذارید. مایکروسافت در ویندوز 8.1 از Miracast پشتیبانی می کند و به کمک آن می توانید صدا و تصویر لپ تاپ و دسکتاپتان را با کیفیت بالا بین پروژکتور، تلویزیون و دیگر دستگاه هایی که از Miracast پشتیبانی می کنند، به اشتراک بگذارید. به کمک آن دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را برای وصل کردن کابل و تنظیم کردن مانیتور و کارت شبکه هدر دهید. کاربران به راحتی بر روی یک دکمه کلیک می کنند و فورا اطلاعات روی صفحه نمایش آن ها به دستگاه دیگر فرستاده می شود.

3. قابلیت "Bring Your Own Device"

این روزها مد شده است که کاربران از دستگاه های شخصی خودشان استفاده کنند و همزمان به منابع سازمانی هم دسترسی داشته باشند. بسیاری از ITProها هم دغدغه اطلاعات حساسی که بر روی دستگاه های کابران ذخیره می شوند را دارند. برای مثال اگر آن دستگاه گم شد، چگونه اطلاعات روی آن را از بین ببرند؟ چگونه از عکس ها و موزیک های کاربر هنگام رمزگذاری اطلاعات سازمان بر روی دستگاه، محافظت کنیم؟ با قبلیت هایی مثل Workplace Join (که همان نسخه ساده تر وصل شدن به دامین است) و Work Folders (که پارتشن هایی را برای اطلاعات سازمان می سازد و می توانید آن ها را بدون پاک شدن دیگر اطلاعات دستگاه، پاک کنید.

4. احراز هویت بیومتریکی

احراز هویت بیومتریکی روش امنیتی بهتری نسبت به رمزهای عبور است. در ویندوز 8.1 برای استفاده از قابلیت اثر انگشت لپ تاپتان دیگر نیازی نیست که برنامه های جانبی و درایورهای مختلف را نصب کنید. همه این درایورها درون این ویندوز به صورت یک جا وجود دارند و قابل استفاده هستند. همچنین می توانید از بیومتریک ها علاوه بر ورود به سیستم، در برنامه های ساده مختلف استفاده کنید.

5. Mail Client

اگر از ویندوز 8 استفاده کرده باشید، به احتمال زیاد با نرم افزار پیش فرض آن برای کار با ایمیل ها کار کرده اید. کار کردن با این نرم افزار با استفاده از موس بسیار مشکل بود و نمی توانستید پیغام ها را با موس جابجا کنید. گاهی اوقات هم این نرم افزار هنگ می کرد. به راحتی می توانم بگویم که کار کردن با نرم افزار mail در ویندوز 8 برای من یک تجربه بسیار ناخوشایند بود. مایکروسافت زمان زیادی را برای بهبود Mail در ویندوز 8.1 صرف کرده است. این کمپانی مشکلات پردازشی آن را برطرف کرد و بر قابلیت های آن افزود. حالا علاوه بر جابجا کردن پیغام ها می توانید فولدرهای پرکاربردتان را به نوار سمت چپ اضافه کنید، mail را در یک پنجره جدید باز کنید و بسیاری ویژگی دیگر.

6. Mobile Printing

برای بسیاری از ITProها تنظیم کردن پرینترها و اعمال دسترسی کاربران به پرینترها کار طاقت فرسایی است. در ویندوز 8.1 می توانید از قابلیت NFC Printing یا Near Field Communication Printing استفاده کنید و به کمک آن کاربران تنها نیاز است که دستگاهشان را نزدیک پرینتر بیاورند و آن را به پرینتر تماس دهند. سپس پرینتر به صورت اتوماتیک تنظیماتش را بر روی دستگاه اعمال می کند. همچنین می توانید تگ های ارزان قیمت NFC را به پرینترهای قدیمی تان اضافه کنید و از این قابلیت استفاده کنید. علاوه بر این پرینترهای جدیدی که از پروتکل Wi-Fi Direct پشتیبانی می کنند هم در ویندوز 8.1 پشتیبانی می شوند (شما می توانید مستقیما با هر یک از این دستگاه ها پرینت کنید و ویندوز به صورت خودکار تمام اتصالات و دیگر سناریوها را برقرار می کند).

7. Kiosk Mode

این قابلیت مطمئنا یکی از دوست داشتنی ترین ویژگی های ویندوز 8.1 است. تا به حال اگر می خواستید ویندوز را تبدیل به یک کیوسک کنید که تنها یک کار خاص را انجام دهد، کارهای زیادی را باید با Group Policy یا Local System Policy انجام می دادید تا بتوانید امکانات ویندوز را تا جایی که می توانید کاهش دهید. همچنین باید از نرم افزارهای جانبی مثل Deep Freeze استفاده می کردید تا بتوانید وضعیت سیستم را قفل کنید و تغییراتی که در آینده بر روی ویندوز اعمل می شود را از بین ببرید.

به قول استاد نصیری کاربر نباید بتواند هیچ کاری انجام دهد. در ویندوز 8.1 وضعیت Kiosk را داریم که ویندوز را به یک اجرا کننده تک برنامه ای تبدیل می کند. شما یک برنامه را انتخاب می کنید و دیگر ویندوز هیچ برنامه ای به جز آن برنامه را اجرا نمی کند. با این وجود همچنان می توانید سیستم را با استفاده از Group Policy، System Center، Computer Management و دیگر روش های ویندوز مدیریت کنید.

8. پاک کردن اطلاعات از راه دور

مدتی است که در موبایل هایمان می توانیم از این قابلیت استفاده کنیم. در ویندوز 8.1 و Windows RT 8.1 هم مانند موبایل ها می توانیم از دستورات ساده برای پاک کردن اطلاعات از راه دور استفاده کنیم (اما توجه داشته باشید که این پاک کردن بسیار مطمئن تر از آن چه که در موبایل دیده ایم است). البته استفاده از این قابلیت همچنان مشکلاتی دارد که به نظر من بهتر است برای استفاده از آن عجله ای نکنید.

9. VPN در ویندوز 8.1

در ویندوز 8.1 همانند Cisco و Juniper می توانید VPNهای اختصاصی و شخصی داشته باشید، با این تفاوت که دیگر نیازی به نصب نرم افزارهای خاص آن ها ندارید. علاوه بر این ها کانکشن های VPN زمانی اجرا می شوند که یک برنامه به آن ها نیاز داشته باشد (زمانی که یک برنامه به VPN نیاز دارد، ویندوز از کاربر می خواهد که تنها با یک کلیک sign in کند).

10.رمزنگاری داده ها

ویندوز 8.1 اطلاعات روی دستگاه را رمزگذاری می کند (این قابلیت تا پیش از این در Windows RT قابل استفاده بود). این رمزگذاری در تمام نسخه های ویندوز 8.1 انجام می شود. اما در نسخه های Enterprise و Pro ادمین ها می توانند با استفاده از Group Policy آن را مدیریت کنند. با این حال هم چنان قابلیت BitLocker فعال است. هر دو روش رمزگذاری بر پایه Bitlocker هستند و از الگوریتم AES که با کلیدهای 128 و 256 بیتی ترکیب شده اند استفاده می کنند.

نویسنده: پویا فضلعلی

منبع: انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر نام منبع و نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد.


نظرات