محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

پردازش ابری چیست؟ بررسی مفهوم Cloud Computing یا محاسبات ابری

امروزه Cloud Computing یا پردازش ابری به یکی از مباحث مهم فناوری اطلاعات تبدیل شده است. cloud computing یا شبکه ابری شامل مجموعه ای از کامپیوتر ها، سرور ها، منابع سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین منابع عظیم پردازش و ذخیره سازی اطلاعات است که امکان بهره گیری از سیستم های تحت وب و کلیه سیستم های آنلاین مورد نیاز ما را فراهم می کند .همانطور که برای رفع نیاز های انرژی (آب، برق ،گاز و... ) بدون بکار گیری ژنراتور ،مخازن آب ویا گاز و... و تنها با گرفتن یک اشتراک و انشعاب از منبع انرژی بهره می گیریم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. رایانش ابری چیست؟ معرفی تاریخچه ، مزایا و معایب Cloud Computing
  2. تاریخچه رایانش ابری
  3. آشنایی با رایانش ابری
  4. مزایای رایانش ابری
  5. چابکی
  6. هزینه
  7. استقلال دستگاه و مکان
  8. چند مستاجری
  9. مقیاس پذیری
  10. امنیت
  11. نگهداری
  12. قابلیت اطمینان
  13. بررسی مسائل امنیتی
  14. کنترل های پیش گیرنده
  15. کنترل های تصحیح کننده
  16. کنترل های شناسایی کننده
  17. مشکلات امنیتی موجود رایانش ابری
  18. سرقت اطلاعات
  19. از دست دادن اطلاعات
  20. سرقت اکانت
  21. رابط های کاربری یا API های ناامن
  22. حملات Denial of Service
  23. همکار خیانت کار
  24. سوء استفاده از سرویس Cloud
  25. کم بودن درجه دیجیتالی شدن
  26. آسیب پذیری فناوری های به اشتراک گذاشته شده
  27. ابر عمومی
  28. ابر گروهی
  29. ابر خصوصی
  30. ابر آمیخته
  31. Saas چیست؟
  32. ویژگی ها :
  33. PaaS چیست؟
  34. IaaS چیست؟
  35. نظرات منتقدین
  36. Larry Ellison مدیر عامل شرکت Oracle
  37. نتیجه گیری
  38. پردازش ابری چیست ؟ Cloud Computing و چشم انداز آینده
  39. چشم انداز IT  و قوانین مربوطه در کشورهای هند، امریکا و انگلیس
  40. تفاوت پردازش ابری و مجازی سازی در چیست؟ به زبان ساده
  41. مجازی سازی یا Virtualization چیست ؟
  42. Cloud Computing یا پردازش ابری چیست ؟
  43. سیستم محاسبات ابری یا رایانش ابری چیست ؟ معرفی Cloud Computing
  44. آینده رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟
  45. آینده رایانش ابری چیست؟
  46. همکاری گسترده سازمان‌های بزرگ
  47. معرفی"ابر ابرها" و یا Intercloud
  48. ترکیب ابرها یا "ابر هیبریدی"
    1. رایانش ابری به‌عنوان یک پلت فرم نوآورانه برای شبکه‌های اجتماعی، و گجت ها:
  49. امنیت رایانش ابری
  50. مدیریت بهتر هویت در رایانش ابری
  51. حرکت دیتاسنترها به سمت فضای ابر
  52. نرم‌افزارهایی که سخت‌افزار را توسعه می دهنده
  53. گرافیک به‌عنوان یک سرویس اصلی
  54. پیشرفت اینترنت اشیاء
  55. هزینه‌های رایانش ابری
  56. محاسبات ابری چیست؟ معرفی Cloud Computing از زبان IBM

در آینده ی نزدیک بدون داشتن CPU, STORAGE, MEMORY, Infrastructure, OS, یا حتی Application در محل زندگی خود و تنها از طریق گرفتن اشتراک از مراکز ارائه دهنده ی سرویس های cloud با اتصال به بستر اینترنت نیاز های خود را برآورده خواهیم ساخت .در فضای CLOUD تمامی زیرساختها ،سیستمهای عامل ،سخت افزارها و نرم افزارهای مورد نیاز بعنوان سرویس ارائه می شود و امکان استفاده آسان از جدیدترین تکنولوژی ها و نسخه های نرم افزارها و سخت افزارها و همچنین منابع ذخیره سازی ، با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن فراهم می شود.در دوره آموزش نتورک پلاس و در قسمت به روز رسانی ها بصورت مفصل در خصوص پردازش ابری صحبت شده است.

سه مدل سرویس در cloud computing وجود دارد :

cloud infrastructure as a service (IaaS)  سرویس  زیرساختها
cloud platform as  a service (PaaS) سرویس  سیستمهای عامل و پایه
cloud software as a service (SaaS) سرویس  نرم افزارها
انواع پردازش ابری
انواع پردازش ابری

Cloud computing این امکان را فراهم می کند که به اسناد و اطلاعات و همچنین برنامه های مورد نیاز خود ، مستقل از سخت افزار و سیستم عاملی که در اختیار داریم ، خارج از محدودیت زمان و مکان دسترسی داشته باشیم .هم اکنون نیز از بسیاری از سرویس های مورد نیاز خود در فضای cloud مانند شبکه های اجتماعیFacebook ، سرویس های پست الکترونیک(gmail) ، سرویس مدیریت مستندات(Google doc,dropbox)

بهره می گیریم.

پردازش ابری

قدرت پردازش و توان محاسباتی در پردازش cloud بسیار بالاتر از پردازش شبکه ای است اما در مورد امنیت اطلاعات ، موضوع کمی متفاوت است .امنیت اطلاعات در فضایcloud یکی از موضوعات مهم در این زمینه است وسرویس دهندگان پردازش ابری یا بهتر بگوییم Cloud Computing Service Provider ها می بایست آن را تضمین کند .نقل و انتقال اطلاعات در فضای cloud می بایست به صورت حفاظت شده و کاملا ایمن انجام شود . قطعا سرویس های cloud دارای دسترسی آسانتر و دسترسی پذیری بالاتر می باشند ، اما محرمانگی (Confidentiality ) ، صحت وتمامیت (Integrity) اطلاعات از موارد مهمی هستند که علاوه بر اینها مورد بحث می باشد .

IBM یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه Cloud computing هست این شرکت هم اکنون با بکارگیری تکنولوژی TAP (technology Adoption program) این امکان را برای کارمندان خود فراهم کرده است که به سرعت ، منابع مورد نیاز خود را با برنامه های TAP در اختیار قرار گیرند. تغییرات سریع اقتصادی در سطح جهان و همگام با ان تغییرات در شیوه زندگی افراد همگی از جمله عوامل و فاکتورهایی تاثیر گذار جهت بکارگیری شیوه های بهبود یافته جدیدی برای انجام امور و انجام محاسبات می باشد.

درتلاشی بمنظور کاهش هزینه ها، کارشناسان همواره بدنبال یافتن راهکارهای جدید و مناسب تری جهت انجام امور و بکارگیری هر چه بیشتر از افرادی که از اینترنت استفاده می کنند، هستند و بنظر می رسد با وجود اینترنت فاصله و محدودیتهای مابین کشور ها روز به روز در حال کمتر شدن و کاهش می باشد.

بر اساس ماحصل آمارهای منتشره بر روی اینترنت ، هم اکنون بیش از دو میلیارد نفر در سطح جهان کاربر اینترنت وجود دارد. 39.8 درصد این کاربران در منطقه اسیا- اقیانوسیه، 27.6 درصد در اروپا و 15.9 درصد در منطقه امریکای شمالی قرار دارند. اگرچه نرخ نفوذ اینترنت در منطقه اسیا در حدود 23.8 می باشد با این حال هنوز هم این میزان بالاترین میزان کاربران اینترنت در سطح جهان می باشد.

رایانش ابری چیست؟ معرفی تاریخچه ، مزایا و معایب Cloud Computing

رایانش ابری (Cloud Computing) مدل رایانشی بر پایه اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل سرویس‌های فناوری اطلاعات (شامل نرم افزار، اطلاعات ومنابع اشتراکی رایانشی) با به کارگیری اینترنت ارائه می‌کند. این مدل همواره موافقان و مخالفان خود را داشته و از ابعاد گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته . در این مقاله به بررسی انواع مدلهای رایانش ابری ، مزایای این مدل و نقد مسایل امنیتی آن می پردازیم که از مهمترین نقاط مورد هدف منتقدین میباشد . همچنین نظرات چند منتقد را به اختصار بررسی میکنیم و میبینیم که حتی منتقدین این مدل توان مقابله با آن را نداشته و بعد از مدتی از این فناوری استفاده میکنند .

تاریخچه رایانش ابری

پیدایش مفاهیم اساسی رایانش ابری به دهه ۱۹۶۰ بازمی گردد. زمانی که جان مک کارتی اظهار داشت که " رایانش ممکن است روزی به عنوان یکی از صنایع همگانی سازماندهی شود." تقریبا تمام ویژگیهای امروز رایانش ابری (تدارک الاستیک، ارائه به صورت یک صنعت همگانی، برخط بودن و توهم دسترسی به عرضه نامحدود) به همراه مقایسه با صنعت برق و شکل‌های مصرف عمومی وخصوصی و دولتی وانجمنی را پارک هیل داگلاس در کتابی که با عنوان «مشکل صنعت همگانی رایانه» در سال ۱۹۶۶ مورد بررسی قرار داد.

واژه ابر در واقع بر گرفته از صنعت تلفن است به این گونه که کمپانیهای ارتباطات راه دور که تا دهه ۱۹۹۰ تنها خطوط نقطه به نقطه اختصاصی ارائه می‌کردند، شروع به ارائه شبکه‌های خصوصی مجازی با کیفیتی مشابه و قیمتهای کمتر نمودند. نماد ابر برای نمایش نقطه مرزی بین بخشهایی که در حیطه مسئولیت کاربرند و آنهایی که در حیطه مسئولیت عرضه کننده بکار گرفته می‌شد. رایانش ابری مفهوم ابر را به گونه‌ای گسترش می‌دهد که سرورها را نیز علاوه برزیر ساخت‌های شبکه در بر گیرد.

سایت آمازون با مدرن سازی مرکز داده خود نقش مهمی در گسترش رایانش ابری ایفا کرد. بعد از حباب دات کام آنها دریافتند که با تغییر مرکز داده‌های خود که ماننداغلب شبکه‌های رایانه‌ای در بیشتر اوقات تنها از ۱۰٪ ظرفیت آن استفاده می‌شدو مابقی ظرفیت برای دوره‌های کوتاه اوج مصرف در نظر گرفته شده بود به معماری ابر می‌توانند بازده داخلی خود را بهبود بخشند. آمازون از سال ۲۰۰۶ امکان دسترسی به سامانه خود از طریق وب سرویسهای آمازون را بر پایه رایانش همگانی ارائه کرد.

در سال ۲۰۰۷، گوگل و آی بی ام به همراه چند دانشگاه پروژه‌ای تحقیقاتی در مقیاسی بزرگ را در زمینه رایانش ابری آغاز نمودند.در اواسط سال ۲۰۰۸ شرکت گارتنر متوجه وجود موقعیتی در رایانش ابری شد که برای «شکل دهی ارتباط بین مصرف کنندگان خدمات فناوری اطلاعات، بین آنهایی که این سرویسها را مصرف می‌کنند و آنها که این سرویسها را می‌فروشند» بوجود می‌آید.

آشنایی با رایانش ابری

رایانش ابری (Cloud Computing) مدل رایانشی بر پایه اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل سرویس‌های فناوری اطلاعات (شامل نرم افزار، اطلاعات ومنابع اشتراکی رایانشی) با به کارگیری اینترنت ارائه می‌کند. رایانش ابری راهکارهایی برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات به شیوه‌های مشابه با صنایع همگانی (آب،برق،تلفن و ...) پیشنهاد می‌کند. این بدین معنی است که دسترسی به منابع فناوری اطلاعات در زمان تقاضا و بر اساس میزان تقاضای کاربر به گونه‌ای انعطاف پذیر و مقیاس پذیر از راه اینترنت به کاربر تحویل داده می‌شود .

آنچه یک ارائه دهنده رایانش ابری ارائه می‌کند برنامه‌های کاربردی تجاری برخط است که از طریق مرورگر وب یا نرم افزارهای دیگر به کاربران ارائه می‌شود. نرم‌افزارهای کاربردی و اطلاعات روی سرورها ذخیره می‌گردند و براساس تقاضا در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. جزئیات از دید کاربر مخفی می‌مانند و کاربران نیازی به تخصص یا کنترل در مورد فناوری زیرساخت ابری که از آن استفاده می‌کنند ندارند .دلیل تشبیه اینترنت به ابر در این است که اینترنت همچون ابری جزئیات فنی‌اش را از دید کاربران پنهان می‌سازد و لایه‌ای از انتزاع را بین این جزئیات فنی و کاربران به وجود می‌آورد.

مزایای رایانش ابری

  • Agility (چابکی)
  • Cost (هزینه)
  • Device and location independence (استقلا دستگاه ومکان)
  • Multi Tenancy (چند مستاجری)
  • Scalable (مقیاس پذیری)
  • Security (امنیت)
  • Maintenance ( نگهداری )
  • Reliability ( قابلیت اطمینان)

چابکی

کاربر می‌تواند در زمان نیاز میزان منابع مورد استفاده را کاهش یا افزایش دهد.

هزینه

ادعا می‌شود که این فناوری هزینه‌ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد و هزینه سرمایه‌ای را به هزینه عملیاتی تبدیل می‌کند.این به ظاهر موانع ورود به بازار را کاهش می‌دهد، زیرا رایانش ابر، مشتریان را از مخارج سخت افزار، نرم افزار و خدمات و همچنین از درگیری با نصب و نگهداری نرم افزارهای کاربردی به شکل محلی میرهاند.


رایانش ابری .. مزایا و معایب


استقلال دستگاه و مکان

فرقی نمی کند که شما از چه نوع سخت افزاري استفاده می کنید زیرا اسناد و برنامه هاي کاربردي شما در همه حال به یک شکل هستند.


رایانش ابری .. مزایا و معایب



چند مستاجری

یک سیستم چند مستاجری یک نمونه در حال اجرای برنامه را بین گروهی از اجاره کنندگان (مشتری‌های سرویس) به اشتراک می گذارند. به جای اینکه هر کاربر از یک نمونه در حال اجرای برنامه اختصاصی استفاده کند، این نمونه بین چندین کاربر به اشتراک گذارده می شود.

مقیاس پذیری

کاربران می‌توانند در زمان تقاضا منابع را تدارک ببینند و نیازی به تدارک پیشین برای زمانهای حداکثر بار مصرف منابع نیست

امنیت

به دلیل تمرکز داده‌ها و منابع امنیتی بیشتر و پیچیده تر امنیت افزایش می‌یابد، اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد .


رایانش ابری .. مزایا و معایب

نگهداری

به دلیل عدم نیاز به نصب برنامه‌های کاربردی برای هر کاربر نگهداری آسانتر و با هزینه کمترانجام می‌شود. در رایانش ابری هر دستگاه ساده که توانایی اتصال و برقراری ارتباط با سرور را داشته باشد، برای استفاده از خدمات رایانش ابر کافی است و می‌تواند نتایج را با دیگران به تشریک مساعی بگذارد

قابلیت اطمینان

در صورتی که از سایتهای چندگانه استفاده شود فابلیت اطمینان افزایش می‌یابد .

بررسی مسائل امنیتی

معماری امنیت ابری فقط در صورتی کاراست که پیاده سازی های دفاعی صحیح وجود داشته باشد و مسائل امنیتی در سطح مدیریتی را شناسایی کند.

  • کنترل های بازدارنده
  • کنترل های پیش گیرنده
  • کنترل های تصحیح کننده
  • کنترل شناسایی کننده
  • کنترل های بازدارنده


این کنترل ها به منظور جلوگیری از هر نوع حمله عمدی در یک سیستم محاسبات ابری تنظیم شده است. این کنترل ها، باعث کاهش آسیب پذیری واقعی یک سیستم نمی‌شوند.

کنترل های پیش گیرنده

این کنترل ها به کمک مدیریت آسیب پذیری ها سبب افزایش قدرت سیستم می شوند. کنترل پیش گیرنده، از آسیب پذیری های سیستم محافظت خواهد کرد، اگر یک حمله اتفاق بیفتد، بعد از آن این نوع از کنترل ها سعی در پوشش حمله و کاهش خرابی امنیت سیستم می کند.

کنترل های تصحیح کننده

این کنترل سعی در کاهش اثر حمله دارد. برخلاف کنترل پیش گیرنده، کنترل تصحیح کننده در حین وقوع حمله، عکس العمل نشان می دهد.

کنترل های شناسایی کننده

این نوع از کنترل سعی در شناسایی حمله حین وقوع آن دارد. در زمان رخداد حمله، کنترل شناسایی کننده، سیگنالی برای کنترل های پیش گیرنده یا تصحیح کننده برای مشخص کردن مشکل ارسال می کند.

مشکلات امنیتی موجود رایانش ابری

  1. سرقت اطلاعات
  2. از دست دادن اطلاعات
  3. سرقت اکانت و ترافیک سرویس
  4. API های ناامن
  5. حملات Denial of Service
  6. همکار خیانت کار
  7. سوء استفاده از سرویس Cloud
  8. کم بودن درجه دیجیتالی شدن
  9. آسیب پذیری فناوری های به اشتراک گذاشته شده 

سرقت اطلاعات

اگر پایگاه داده چندمستاجری (در این معماری SaaS یک نسخه از نرم افزار را بر روی پایگاه داده اجرا می کند و از طریق وب به تعداد زیادی از کاربران دسترسی می دهد) برای سرویس های cloudنساخته باشیم، نفوذ به یکی از برنامه های کلاینت ها میتواند به مهاجم اجازه دهد که علاوه بر اطلاعات همان کلاینت به اطلاعات کلاینت های دیگر دسترسی پیدا کند.

از دست دادن اطلاعات

مطمئنا اطلاعاتی که در فضاهای ابری نگهداری می شوند به دلایلی غیر از هک شدن هم می توانند پاک شوند. تا زمانی که کمپانی ارایه دهنده cloud از اطلاعات بک آپ نگیرد، دلایل زیادی می تواند به حذف دایمی اطلاعات منجر شود (مانندپاک کردن تصادفی اطلاعات توسط کمپانی ارایه دهنده cloud و یا از آن بدتر، حوادثی مانند آتش سوزی و یا زمین لرزه). اگر یک مشتری اطلاعاتش را قبل از آپلود بر روی cloud رمزگذاری کند و سپس کلید رمزنگاری را گم کند، اطلاعاتش را هم از دست می دهد.

سرقت اکانت

در سال 88 هکرها تعداد زیادی ازسیستم های آمازون را هک کردند و با استفاده از آن ها تروجان Zeusرا اجرا کردند.

در فروردین ماه سال 89 یک حمله از نوع Cross-Site Scripting یا XSS به سایت آمازون صورت گرفت. منشا این حمله یک باگ در سیستم بود که باعث شد که هکرها بتوانند اطلاعات هویتی را از سایت به سرقت ببرند.

رابط های کاربری یا API های ناامن

تامین اطلاعات، مدیریت، هماهنگی و نظارت بر روی اطلاعات از طریق این رابط های کاربری انجام می شود. از احراز هویت و کنترل دسترسی ها گرفته تا رمزنگاری و نظارت بر فعالیت ها برعهده API است . درنتیجه API باید در برابر تلاش های تصادفی و یا بدخواهانه برای دور زدن رابط کاربری آماده باشد.

حملات Denial of Service

به حملاتی گفته می شود که در آن کاربران سرویس cloud نمی توانند به اطلاعات و یا برنامه هایشان دسترسی پیدا کنند. در این حمله سرویس قربانی دچار کمبود منابع سیستمی (مانند قدرت پردازشی، حافظه، پهنای باند) می شود.مهاجمین در حملات Distributed Denial of Service سرعت سیستم را تا جایی که امکان دارد پایین می آورند و کاربران سرویس را به دلیل عدم پاسخگویی سرویس ناراحت می کنند.

همکار خیانت کار

همکار خیانت کار در یک سازمان کسی است که در حال حاضر یا در گذشته کارمند، پیمان کار، یا شریک تجاری سازمان بوده که اجازه دسترسی به شبکه، سیستم یا اطلاعات داشته یا دارد و از روی عمد از این دسترسی سوء استفاده کرده است، به طوری که بر روی اطلاعات محرمانه، صحت اطلاعات و یا اطلاعات سیستم تاثیر گذاشته است .

سوء استفاده از سرویس Cloud

یکی از بهترین مزایایCloud Computing این است که با استفاده از آن سازمان های کوچک می توانند از مقادیر زیادی از پردازش و حافظه استفاده کنند. برای بسیاری از سازمان ها تهیه هزاران سرور مشکل است، اما اجاره همین هزاران سرور امکان پذیر است . ممکن است که برای هکر شکستن یک کلید رمزنگاری شده با سیستم ضعیفی که دارد چندین سال طول بکشد .اما همین هکر اگر به تعداد زیادی از سرورهای cloud دسترسی داشته باشد، با استفاده از قدرت پردازشی این سرویس ها می تواند همان کلید را در عرض چند دقیقه کرک کند. سپس او می تواند با استفاده از سرورهایcloud یک حمله DDOSرا پیاده کند و بدافزارها را گسترش دهد.

کم بودن درجه دیجیتالی شدن

مزایایی که Cloud Computingدارد (مانند کاهش هزینه ها، بهبود امنیت و تاثیرات در عملکردها)، بسیاری از سازمان ها را به سمت خودش می کشاند. در این شرایط بسیاری از سازمان هایی که منابع کافی دارند به سمت تکنولوژی های cloudمی روند، اما مشکل اینجاست که بسیاری از آن ها دید کاملی نسبت به این تکنولوژی ندارند .اگرراجع به ارایه دهندگان cloud، برنامه ها یا سرویس هایی که در cloud کار می کنند و کارهایی که باید در زمان اجرای cloud انجام شوند، دانش کافی نداشته باشند، سازمان دچار ریسک های شدیدی می شود که حتی قابل اندازه گیری نیست و ممکن است از بسیاری از تهدیدهای رایج خطرناک تر باشد.

آسیب پذیری فناوری های به اشتراک گذاشته شده

ارایه دهندگان سرویس های cloud خدماتشان را در سطح مشخصی از زیرساخت، پلتفرم ها و برنامه ها ارایه می دهند. آسیب پذیری را د همه سطوح زیر ساخت می توانیم ببینیم. از هر مدلی که استفاده کنیم (IaaS , PaaS , SaaS) ریسک و تهدید فناوری های به اشتراک گذاشته شده وجود دارد. برای مقابله با این تهدیدها باید استراتژی قوی در نظر بگیریم که شامل پردازش ها، حافظه، شبکه، امنیت برنامه و کاربران و کنترل عملیات ها باشد.

انواع ابر


رایانش ابری .. مزایا و معایب


ابر عمومی

ابر عمومی یا ابر خارجی توصیف کننده رایانش ابری در معنای اصلی و سنتی آن است. سرویس‌ها به صورت دینامیک و از طریق اینترنت و در واحدهای کوچک از یک عرضه کننده ی شخص ثالث تدارک داده می‌شوند و عرضه کننده منابع را به صورت اشتراکی به کاربران اجاره می‌دهدMulti-tenancy)) و بر اساس مدل رایانش همگانی و مشابه صنعت برق و تلفن برای کاربران صورتحساب می‌فرستد.

ابر گروهی

ابر گروهی در جایی به وجود می‌آید که چندین سازمان نیازهای یکسان دارند و به دنبال این هستند که با به اشتراک گذاردن زیرساخت از مزایای رایانش ابری بهره‌مند گردند. به دلیل اینکه هزینه‌ها بین کاربران کمتری نسبت به ابرهای عمومی تقسیم می‌شود، این گزینه گران‌تر از ابر عمومی است اما میزان بیشتری از محرمانگی، امنیت و سازگاری با سیاست‌ها را یه همراه می‌آورد.

ابر خصوصی

ابر خصوصی یک زیر ساخت رایانش ابری است که توسط یک سازمان برای استفاده داخلی آن سازمان به وجود آمده‌است. عامل اصلی که ابرهای خصوصی را از ابرهای عمومی تجاری جدا می‌سازد، محل و شیوه نگهداری از سخت افزار زیرساختی ابر است.ابر خصوصی امکان کنترل بیشتر بر روی تمام سطوح پیاده سازی ابر (مانند سخت افزار، شبکه، سیستم عامل، نرم افزار) را فراهم می‌سازد. مزیت دیگر ابرهای خصوصی امنیت بیشتری است که ناشی از قرارگیری تجهیزات در درون مرزهای سازمان و عدم ارتباط با دنیای خارج ناشی می‌شود.

اما بهره گیری از ابرهای خصوصی مشکلات ایجاد و نگهداری را به همراه دارد. یک راه حل میانه برای دوری از مشکلات ابرهای خصوصی و در عین حال بهره مند شدن از مزایای ابرهای خصوصی، استفاده از ابر خصوصی مجازی است.ابر خصوصی مجازی بخشی از زیر ساخت یک ابر عمومی است که برای استفاده اختصاصی یک سازمان کنار گذارده می‌شود و دسترسی به آن تنها از راه شبکه خصوصی مجازیIPSec امکانپذیر است.

ابر آمیخته

یک ابر آمیخته متشکل از چندین ارائه دهنده داخلی و یا خارجی، گزینه مناسبی برای بیشتر مؤسسات تجاری می‌باشد.

مدل های ارائه سرویس


  • SaaS (Software as a Service)
  • PaaS (Platform as a Service)
  • IaaS (Infrastructure as a Service)


Saas چیست؟

نرم افزار را به صورت سرویس روی اینترنت تحویل می‌دهند و بدین وسیله نیاز به نصب نرم افزار روی رایانه‌های مشتریان را ازبین می‌برند و نگهداری و پشتیبانی را ساده تر می‌سازد.

ویژگی ها :

  • دسترسی و مدیریت نرم افزار تجاری از طریق شبکه
  • فعالیتهایی که از سوی مراکزی اداره می‌شوند و در نتیجه مشتریان می‌توانند از راه دور و از طریق وب به برنامه‌ها دسترسی داشته باشند.
  • مدل تحویل نرم افزار یک-به-چند (یک نسخه در حال اجرا از برنامه)
  • به روز رسانی و ارتقای نرم افزار به صورت مرکزی اداره می‌شود و نیاز به بارگیری یا ارتقا دهنده‌ها را برطرف می‌سازد .

PaaS چیست؟

مشتری امکان دارد که برنامه های کاربردی ساخته شده یا خریداری شده توسط خود را بر روی زیرساخت ابری قرار دهد. مشتری زیرساخت ابری از جمله شبکه، سرورها یا فضاهای ذخیره سازی زیرین رامدیریت یا کنترل نمی کند اما بر روی برنامه کاربردی قرارداده شده و پیکربندی هاست برنامه کنترل دارد.

IaaS چیست؟

امکانی که برای مشتری فراهم آوری شده توان پردازشی، فضای ذخیره سازی، شبکه ها و دیگر منابع پایه ای رایانشی است . مشتری می تواند نرم افزار دلخواه خود را که شامل سیستمهای عامل و برنامه های کاربردی می باشد را قرار داده و اجرا کند .


رایانش ابری .. مزایا و معایب

نظرات منتقدین

Richard StallManبنيان‌گذارFree Software Foundation و ايجادكنندة سيستم عامل GNU

  • رايانش ابري «بدتر از حماقت» است!
  • تبليغات تجاري است!
  • هر وقت كسي مي‌گويد چيزي «اجتناب‌ناپذير» است، به احتمال زياد در حال تبليغ تجاري براي پيش‌برد آن چيز است!
  • دليل آن كه نبايد به سراغ رايانش ابري رفت آن است كه شما ناچار مي‌شويد داده‌هاي خود و كنترل آن را به ديگري بسپاريد.

Larry Ellison مدیر عامل شرکت Oracle

  • كاملاً نامفهوم است.
  • مُد روز است.
  • نكتة جالب در مورد رايانش ابري آن است كه ما آن را به گونه‌اي تعريف كرده‌ايم كه همة كارهايي را كه هم‌اكنون مي‌كنيم را در بر بگيرد!
  • صنعت فاوا دنباله‌رو مُد است. اين صنعت حتي از پوشاك خانم‌ها هم بيش‌تر به دنبال مُد است!
  • اما نکته جالب ....


نتیجه گیری

با توجه به مسائل مطرح شده میتوان نتیجه گرفت مبحث رایانش ابری به ذات مفید و سود مند است . اما به شرطی که فرهنگ استفاده از آن و آموزش صحیح برای کاربران آن در نظر گرفته شود . چرا که با توجه به مشکلات امنیتی موجود شاید استفاده از این فناوری با دانش نا کافی و یا سهل انگاری خسارات جبران ناپیذیری وارد کند . بهرحال با توجه به روی آوردن شرکت های بزرگ به این فناوری شاید تا آینده ای نه چندان دور همه ما برای خود یک ابر الکترونیکی اختصاصی داشته باشیم

پردازش ابری چیست ؟ Cloud Computing و چشم انداز آینده

امروزه ، مبحث Cloud Computing به یکی از مباحث اصلی در زمینه تکنولوژی اطلاعات تبدیل شده است. Cloud همانند پنل خورشیدی درابتدا به صورت اغوا کننده ای ساده بنظر رسیده اما با مرور جزییات مربوط به این مبحث درخواهیم یافت که علیرغم سادگی ظاهری ،این موضوع پیچیده می باشد.

اطلاق واژه ساده، Cloud، صرفا بیانگر اطلاعات مربوط به مراکز داده و موبایلی است که شما احتمالا با همسایگان و افراد غریبه باشتراک می گذارید. به مدرسه یا کلیسایی فکر کنیدکه برخی از فضاهای اضافه خود را در مواقع تعطیلی جهت برگزاری مراسم جشن و یا دیگر امور اجاره داده و در اختیار عموم میگذارد. این موضوع در ابتدا ساده و بنظر مقرون به صرفه می رسد اما این موضوع نیز موارد مربوط به خودش را دارد.

کلاود کامپیوتینگ چیست

در مثال بالا مسایل مربوط به نبود تزیینات، پاکیزگی ، مشتری مداری ، محدودیتهای اعمال شده درمدرسه و کلیسا و بسیاری مسایل ناخواسته دیگر جهت برگزاری جشن ما وجود دارد اما ما با همه این موارد ایا بدنبال ان می رویم؟ البته این موضوع بستگی به ترجیحات و اولویت های ما دارد مثلا ایا ما بدنبال برگزاری جشن مجلل خانوادگی و گفتگو های رو در روی با تمامی اعضای خانواده و یک محیط مناسب جهت استراحت هستیم .

در این صورت خانه یک راه حل مناسب برای این منظور می باشد یا اینکه راه حل مدرسه یا کلیسا را با تمامی دشواری ها و محدودیتهای اعمال شده در چنین مکانهایی را بواسطه رهایی از معضلات اشپزی ، تنظیف خانه و پرده ها و سطل اشغال انتخاب می کنید.

به طور کلی در خصوص مبحث Clouding کمبودی از لحاظ مطالب و منابع بر روی اینترنت وجود ندارد. بهترین محل هم جهت شروع کار میتواندتعریف NIST در مبحث clouding ، نقشه راه مربوط به استانداردهای انهاو مراجع مربوط به ساختار معماری ان باشد. در خصوص این موارد می توانید به مقالات (Mell & Grance, 2011), (Hogan, Liu, Sokol & Tong, 2011) و.... مراجعه نمایید.

این مقاله به برخی از قوانین مرتبط با تکنولوژی اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی از برخی از کشورهایی که مولف در انها زندگی نموده، همانند هند، ایالات متحده و انگلستان خواهد پرداخت. این مقاله همچنین به مطالعه چگونگی و چرایی اینکه به چه دلیل باید راهکارها و قوانین ما مورد بازرسی، بهبود و ارتقا، تقویت و به عبارت ساده تر بازنگری قرار گرفته تا بتوان متضمن اینده روشن و درخشان این شیوه جدید از محاسبات باشد خواهد پرداخت.

چشم انداز IT  و قوانین مربوطه در کشورهای هند، امریکا و انگلیس

برای شروع این مبحث، باید در نظر داشته باشیم که تغییرات بنیادین و اساسی در زمینه معماری کامپیوتر و توسعه و افزایش در ظرفیت های شبکه باعث تشویق شرکت های تولید کننده نرم افزار به اتخاذ شیوه ها و راهکارهای جدیدی درزمینه حل مشکلات مرتبط با علوم کامپیوتر گردیده است.تغییرات سریع اقتصادی در سطح جهان و همگام با ان تغییرات در شیوه زندگی افراد همگی از جمله عوامل و فاکتورهایی تاثیر گذار جهت بکارگیری شیوه های بهبود یافته جدیدی برای انجام امور و انجام محاسبات می باشد.

پردازش ابری چیست؟ بررسی مفهوم Cloud Computing یا محاسبات ابری

درتلاشی بمنظور کاهش هزینه ها، کارشناسان همواره بدنبال یافتن راهکارهای جدید و مناسب تری جهت انجام امور و بکارگیری هر چه بیشتر از افرادی که از اینترنت استفاده می کنند هستند که بنظر می رسد با وجود اینترنت فاصله و محدودیتهای مابین کشور ها روز به روز در حال کمتر شدن و کاهش می باشد.

بر اساس ماحصل امارهای منتشره بر روی اینترنت ، هم اکنون بیش از دو میلیارد نفر در سطح جهان کاربر اینترنت وجود دارد. 39.8 درصد این کاربران در منطقه اسیا- اقیانوسیه، 27.6 درصد در اروپا و 15.9 درصد در منطقه امریکای شمالی قرار دارند. اگرچه نرخ نفوذ اینترنت در منطقه اسیا در حدود 23.8 درصد براساس امار مندرج در internetworldstats.com می باشد با این حال هنوز هم این میزان بالاترین میزان کاربران اینترنت در سطح جهان می باشد.

مبحث محاسبات clouding باعث می گردد خرده فروشان(E-Retailers) با استفاده از اینترنت بتوانند فروش کالاهای خود را بنحو موثر تر و کاراتری در منطقه و سرزمین خود بانجام رسانند. برخی از بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط هم اکنون با استفاده از این شیوه دیگر نیازی به برپایی مکانها و ساختمانهای بزرگ بمنظور ارائه خدمات باکیفیت فروش محصولات به مشتریان خود نمی باشند. محاسبات clouding همچنین این بنگاههای اقتصادی را قادر به ارائه خدمات سریعتر و پایدار تر تنها با اختصاص بخش اندکی از هزینه های مربوطه نموده است.

با نگاهی به گذشته و انچه که از قبل بجا مانده در می یابیم که پس از این سالها، هم اکنون بیش از هر زمان دیگری نرم افزارهای کاربردی موجود در هر کسب و کاری، نه تنها می باید بر روی خواسته های مشتریان نهایی خود کار نموده بلکه می باید راهکارهای مطمئن و ایمنی را که هم مطابقت با قوانین عمومی تکنولوژی اطلاعات و هم قوانین خاص موجود در عرصه ان کسب و کار را تامین و ارائه نماید.

برخی از قوانین عمومی که در عرصه تکنولوژی اطلاعات می باید تامین و پاسخ داده شود شامل: SAS 70 که به عنوان بیانیه استاندارد ممیزی 70 به ان رجوع می گردد ، سازمانهای خدماتی که توسط هیات استانداردهای ممیزی انستیتوی حسابداران عمومی صلاحیت دار ایالات متحده امریکا AICPA صادر گردیده است و دستور العمل مدیریت امنیت اطلاعات 2002 (FISMA) که قانونی مربوط به دولت فدرال امریکا بوده که بمنظور حصول اطمینان از انجام کنترل های لازم در زمینه امنیت و شبکه حول عملیات و دارایی های شرکتها تدوین و وضع گردیده است.

حجم بسیار زیادی از داده های نظارتی و مانیتور شده بعنوان بخشی از اجرای این دستور العمل جمع اوری گردیده تا اطمینان حاصل شود که ایا اقدامات موجود کفایت لازم را جهت حفاظت از سرمایه و دارایی های بکار گرفته شده در تکنولوژی اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی را دارد.

بنابراین اگرچه این استانداردها و قوانین برای مدت زمان طولانی در این عرصه وجود داشته است اما ظهور Cloud Computing هنوز هم باعث گشوده شدن بعد دیگری در شکل بندی منابع اطلاعاتی گردیده است. تجارت و بازرگانی بر روی اینترنت نه تنها دارای نگرانی هایی در حوزه قلمرو داخلی یک کشور که در داخل ان تعامل صورت گرفته، می باشد بلکه دارای نگرانی های جدی در خصوص جریان اطلاعات عبوری از مرزها در گستره جهانی می باشد.

تفاوت پردازش ابری و مجازی سازی در چیست؟ به زبان ساده

تفاوت Cloud Computing و Virtualization در چیست؟ مجازی سازی یا Virtualization و پردازش ابری یا Cloud Computing هر دو واژه هایی هستند که برای بهینه سازی زیرساختارهای فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند و البته در بیشتر موارد تا اسمی از Cloud Computing به گوش می خورد در کنار آن Virtualization نیز مطرح می شود. Virtualization در واقع از سخت افزارهای موجود بر روی سرورهای ما برای ایجاد کردن چندین Virtual Server یا سرور مجازی استفاده می کندو نیازمندیهای ما را برآورده می کند.

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید شما نیاز به یک سیستم عامل ویندوز سرور و یک سیستم عامل لینوکس سرور دارید و هر کدام از انها قرار است یک سری نیاز شما را برآورده سازد ، شما می خواهید هر دوی این سرورها را بر روی یک سرور فیزیکی پیاده سازی کنید و اینکار توسط تکنیک مجازی سازی انجام می شود. امروز در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران قصد داریم تفاوت اصلی میان Cloud Computing و Virtualization را برای شما بیشتر تشریح کنیم.

مجازی سازی یا Virtualization چیست ؟

همانطور که اشاره کردیم در مجازی سازی یا Virtualization ما از یک زیرساخت سخت افزاری برای ایجاد کردن چندین ماشین مجازی استفاده می کنیم تا نیازهای ما را برطرف کند. اگر بخواهیم همه این موارد را در قالب معماری لایه بندی شده قرار بدهیم ، در لایه یک دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات یا SAN Storage ها قرار می گیرند ، در لایه دوم سخت افزارهای سرور قرار می گیرند که منابع لازم را تامین می کنند و در نهایت در لایه سوم سرور میزبان یا Host Server مجازی قرار می گیرند. نرم افزارهای مجازی سازی مانند Citrix ، VMware VSPhere ، Microsoft Hyper-V و Sun xVM از جمله نرم افزارهایی هستند که در بالاترین لایه در مجازی سازی فعالیت می کنند که در واقع همان سرورهای میزبان یا Host Server های ما هستند.

Host Server ها می توانند هر سیستم عاملی را بر روی خود بر اساس نیاز ما داشته باشند. مجازی سازی یا Virtualization در واقع یک تکنیک برای استفاده بهینه از منابع سخت افزاری موجود و کاهش دردسرهای نگهداری و هزینه های مربوط به آنها است. سرورهای مجازی می توانند همان کارایی را به ما ارائه دهند که سرورهای اختصاصی در محیط واقعی به ما ارائه می دهند.به این نوع تکنیک مجازی سازی در اصطلاح مجازی سازی نرم یا Soft Virtualization گفته می شود. تکنیک دیگری به نام مجازی سازی سخت نیز وجود دارد که در آن به در همان لحظه ایجاد کردن سرور منابع بصورت اختصاصی به سرور مجازی داده می شود.

Cloud Computing یا پردازش ابری چیست ؟

مفهوم پردازش ابری یا Cloud Computing در واقع استفاده کردن از سرورهای مجازی که با استفاده از تکنیک های مجازی سازی ایجاد شده اند و دارای منابعی از قبیل سیستم عامل ، نرم افزارهای کاربردی و سرویس های مختلف هستند ، برای سرویس دهی به کاربران شبکه به گونه ای که کاربران متوجه نشوند که از کدام سرور و کدام محل فیزیکی سرویس را دریافت می کنند است. در واقع در یک محیط Cloud یک کاربر نمی داند که از چه تعداد از هسته های سیستم عامل ، فضای ذخیره سازی ، داده و حتی قدرت پردازشی سرورهای سرویس دهنده استفاده می کند و تمامی این موارد از دید کاربر مخفی است.

کاربر فقط درخواست سرویس خود را در محیط Cloud قرار می دهد و خروجی آن را دریافت می کند.اما نکته بسیار مهم در این است که در Cloud Computing از تکنیک های مجازی سازی برای رسیدن به اهداف استفاده می شود. هدف تجاری که پشت این فرآیند است به این شکل است که شما برای ارائه خدمات به کاربران خود اجباری به داشتن سرورهای فیزیکی و یا سرویس ها و نرم افزارهای مستقر در یک محل و یک بستر ارتباطی ندارید و می توانید همه این منابع را بصورت مجازی و در قالب Cloud Computing تهیه کنید و هزینه های خود را با پرداخت اجاره کاهش دهید.

این یعنی اینکه شما منابع سخت افزاری را می توانید بصورت Off Site در اختیار داشته باشید در چنین حالتی شما نیازی نیست برای نگهداری از این منابع هزینه های زیادی پرداخت کنید ، سازمان ها می توانند نیازمندی های سخت افزاری و نرم افزاری خود را تخمین بزنند و تمامی انها را از سرویس دهندگان Cloud Computing سفارش دهند.Cloud Computing سرویس های خود بیشتردر قالب IaaS و SaaS ارائه می کند. IaaS به معنی Infrastructure as a Service می باشد و SaaS به معنی Software as a Service می باشد.

به جای اینکه ما بر روی سرورها سرمایه گذاری کنیم ، دستگاه های ذخیره سازی اطلاعاتی مانند SAN Storage تهیه کنیم ، فضای رک تهیه کنیم ، تجهیزات شبکه خریداری کنیم ، پهنای باند اجاره کنیم و هزینه های نگهداری همه اینها را تقبل کنیم ، شما می توانید یک سرویس سرور از یک Cloud تهیه کنید و خدمات خود را از Cloud Computing دریافت کنید. در چنین حالتی سازمان ها نیازی به سرمایه گذاری زیاد در حوزه زیرساخت نخواهند داشت و همچنین هزینه های نگهداری و تعمیرات آنها نیز بسیار پایین می آید ، البته این بستگی دارد که سازمان از سرویس های Public Cloud استفاده کند یا Private Cloud که هر کدام به نوبه خود هزینه های متفاوتی را در بر دارند.

اما Software as a Service یا SaaS مفهومی است که در آن خدمات نرم افزاری سازمانی بصورت مجازی در قالب زیرساختارهای IaaS ارائه می شوند. فایل های نصب و سایر خدمات نرم افزاری مورد نیاز روی سرورهای مجازی نصب شده اند و در قالب Virtual Server در در صورت نیاز و یا درخواست در اختیار کاربران قرار می گیرند. بنابراین با استفاده از IaaS و SaaS خدمات Cloud Computing قادر خواهند بود تمامی راهکارهای مورد نیاز برای یک سازمان از نظر خدمات فناوری اطلاعات را در قالب یک سرویس یکپارچه بر اساس نیازهای کاربران تامین کنند. برای مثال شما به جای اینکه یک ایمیل سرور Microsoft Exchange Server را بر روی یک سرور سخت افزاری قرار دهید و هزینه های مربوط به نرم افزار ، سخت افزار و پهنای باند آن را پرداخت کنید کافیست از سرویس Cloud ای که بر روی آن Microsoft Exchange Server نصب و راه اندازی شده است بصورت آماده استفاده کنید و فقط هزینه پشتیبانی آن را پرداخت کنید.

در آخر بهتر است برای درک بهتر تفاوت بین مجازی سازی و پردازش ابری تاکید کنیم که مجازی سازی یک تکنیک است اما Cloud Computing یک مفهوم است که با استفاده از تکنیک های مجازی سازی ایجاد و ارائه می شود ، معمولا از مجازی سازی بصورت درون سازمان استفاده می شود اما از Cloud Computing بصورت آنلاین و اینترنتی استفاده می شود.

سیستم محاسبات ابری یا رایانش ابری چیست ؟ معرفی Cloud Computing

در یک سیستم محاسبات ابری یا Cloud Computing یک شیفت و جابجایی برای حجم کار وجود دارد. کامپیوتر درخواست کننده محلی دیگری را برای انجام تمام کارهای سنگین هنگامی که یک برنامه در حال اجرا در می آید استفاده می کند که شبکه ای از کامپیوتر هاست که ابری را تشکیل می دهند به جای آنها انجام می دهد. سخت افزار و نرم افزار برای کاربر کاهش میابد و تنها چیزی که کامپیوتر کاربر نیاز دارد اعتماد برای اجرای سیستم محاسبات ابری در نرم افزار رابط کاربری است، که می تواند به آسانی به عنوان یک مرورگر وب مورد استفاده قرار گیرد.

هنگامی که صحبت کردن در مورد یک سیستم محاسبات ابری می توانیم ان را به دو بخش تقسیم کنیم: بخش جلویی یا آنچه کاربر می بیند و به ان دسترسی دارند و در پشت یا قسمت سرویس ها انها از طریق یک شبکه، معمولا اینترنت به یکدیگر متصل شوند. بخش جلویی کاربر کامپیوتر، و یا مشتری است در بخش پشتی بخش "ابر" سیستم می باشد.بخش جلویی شامل کامپیوتر (و یا شبکه کامپیوتری) مشتری و برنامه های مورد نیاز برای دسترسی به سیستم محاسبات ابری می باشد. تمام سیستم های محاسبات ابری دارای رابط کاربری مشابه هم هستند . خدمات مبتنی بر وب مانند برنامه های ایمیل اهرم موجود مرورگرهای وب مانند اینترنت اکسپلورر یا فایرفاکس. سیستم های دیگر برنامه منحصر به فرد است که برای ارائه دسترسی به شبکه به مشتریان می باشد.


محاسبات ابری یا Cloud Computing چیست


در بخش پشت سیستم کامپیوتر های مختلف، سرورها و سیستم های ذخیره سازی داده ها که وظیفه ایجاد "ابر" از خدمات را دارند. در تئوری، یک سیستم محاسبات ابری در واقع می تواند شامل هر برنامه کامپیوتری که شما می توانید آن را تصور کنید، از پردازش داده ها تا بازی های ویدئویی باشد . معمولا، هر برنامه سرور اختصاصی خود را دارد. در سرور مرکزی اداره سیستم، نظارت بر ترافیک و تقاضا مشتری برای اطمینان از همه موارد در حال اجرا است.

که این از طریق قوانین و پروتکل ها و با استفاده از نرم افزار های خاص بدست می اید که میان افزار نامیده می شود. میان افزار اجازه می دهد کامپیوتر های یک شبکه با هم ارتباز برقرار کنند. بسیاری از زمان ها ، سرور از ظرفیت کاملش استفاده نمی کند و این یعنی که قدرت پردازش آن به هدر رفته است . ممکن است یک سرور فیزیکی را برای چندین سرور، هر کدام با سیستم عامل مستقل استفاده کرد که آن روش مجازی سازی سرور نامیده می شود. که با به حداکثر رساندن خروجی از سرور تک، و مجازی سازی سرور نیاز به ماشین آلات فیزیکی بیشتر کاهش می یابد.

اگر یک شرکت ابر رایانه با تعداد زیادی از مشتریان ، به احتمال زیاد به میزان بالا فضای ذخیره سازی نیاز خواهد داشت . برخی از شرکت ها نیاز به صدها دستگاه های ذخیره سازی دیجیتال دارند. سیستم های محاسبات ابری نیاز به حداقل دو برابر تعداد دستگاه های ذخیره سازی برای نگه داشتن تمام اطلاعات مشتریان خود نیاز خواهند داشت. همچنین این شرکت های مجبور به داشتن نسخه های پشتیبان برای اطلاعات مشتریان در صورت نیاز به بازیابی اطلاعات نیز می باشند .

آینده رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟

در آغاز سال جدید میلادی، وب‌سایت معتبرگارتنر گزارشی در مورد پیش‌بینی پیشرفت رایانش ابری در آینده منتشر کرد. این گزارش تحت عنوان:"آینده رایانش ابری درسال 2017 " به انتشار رسید. گارتنراشاره می‌کند که محاسبات ابری به‌طور فزاینده‌ای در حال تبدیل‌شدن به یک وسیله نقلیه برای نسل بعدی کسب‌وکار دیجیتال است، درعین‌حال راه‌حلی بسیار سریع، مقیاس‌پذیر و الاستیک در برابر مشکلات این کسب‌وکار به شمار می‌آید.

این وب‌سایت در ادامه مطلب خود می‌افزاید: مدیران ارشد و دیگر رهبران IT باید به‌طور مداوم استراتژی خود را باقابلیت‌های رایانش ابری تطبیق دهند.درک آنچه در آینده برای رایانش ابری رخ خواهد داد بسیار مهم است. امروزه مدیران در حال بررسی فرصت‌های واقعی هستند که رایانش ابری ارائه می‌دهد تا از آن برای توسعه مدل کسب‌وکارخود بهره‌مند شوند، این موضوع یکی از فنّاوری‌هایی است که در ابتدا برای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها به کار گرفته می‌شد و هم‌اکنون به یک نیروگاه نوآوری تبدیل‌شده است.

آینده رایانش ابری چیست؟

کاملاً مشخص است در آینده شاهد شکوفایی و گسترش بیش‌ازپیش رایانش ابری در سطح بالایی از صنایع مرتبط با آی تی خواهیم بود ازاین‌رو در این مقاله تا حدودی به‌پیش بینی آینده فناوری رایانش ابری و تغییرات آن و امکانات و چالش‌های پیش رو برای گسترش این فنّاوری می‌پردازیم.

همکاری گسترده سازمان‌های بزرگ

سازمان‌های بزرگ در پشت‌صحنه به دنبال همکاری و برقراری روابط استراتژیک با ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری هستند و برای گسترش مشتریان خود از سرویس‌های ابری عمده استفاده می‌کنند.مشارکت بلندمدت کلید موفقیت در استفاده از این فنّاوری است. این موضوع که سایت‌های معتبر مانند آمازون، مایکروسافت و اخیراً علی‌بابا با سرویس‌های ابری همکاری کرده‌اندنشانگر این موضوع است که این غول‌های صنعت آی تی از اینکه روابطشان به نفع تمام مشتریانشان است اطمینان دارند.

معرفی"ابر ابرها" و یا Intercloud

"ابر برها" یک مدل جدید برای خدمات محاسبات ابری است، این مدل با ترکیبی از ابرهای مختلف و منحصربه‌فرد ارائه‌دهندگان عمده این فنّاوری ساخته می‌شودو آن‌ها را به یک توده بدون درز تبدیل می‌کند، یکی از شاخصه‌های این مدل، این است که در رابطه با عملیات گسترده می‌توان اطمینان داشت که یک ابر توانایی استفاده از قراردادهای موجود با دیگر ارائه‌دهندگان را دارد.

ترکیب ابرها یا "ابر هیبریدی"

ابر ترکیبی، ترکیبی از ابر خصوصی و عمومی است، که مارا قادر می‌سازد از آن در یکپارچه‌سازی منابع جهت کاهش هزینه‌ها استفاده کنیم. کلید پذیرش ابر هیبریدی در بازار، قابلیت درج همه برنامه‌ها است، ازجمله برنامه‌های تولیدی که عامل اصلی درآمد در کسب‌وکار دیجیتال هست.

رایانش ابری به‌عنوان یک پلت فرم نوآورانه برای شبکه‌های اجتماعی، و گجت ها:


فنّاوری که رایانش ابری فراهم می‌کند یک پلت فرم مشترک برای برنامه‌های کاربردی تلفن همراه خواهد بود، شبکه‌های اجتماعی بزرگ برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های خود از این فناوری استفاده خواهند کرد. همچنین از این فنّاوری در گجت های در حال رشد استفاده خواهد شد. به‌عنوان‌مثال، فن‌آوری‌های پوشیدنی که با گفتار و تعامل کاربر با برنامه‌های کاربردی کارمیکند.

امنیت رایانش ابری

امنیت رایانش ابری به‌عنوان یک عنصر کلیدی دربست و گسترش آن مطرح می‌گردد. شواهد نشان می‌دهد که امنیت اطلاعات در رایانش ابری بسیار رو به رشد است به همین دلیل بسیاری از اعتراضات به استفاده از آن به‌تدریج از بین می‌رود. از موارد بسیار مهم در امنیت رایانش ابری عبارت‌اند از:

  • غلبه بر چالش‌های امنیت رایانش ابری
  • رسیدن به درک روشنی در موردنیاز به امنیت مؤثر رایانش ابری

مدیریت بهتر هویت در رایانش ابری

ارائه خدمات ابری به دلیل دسترسی، راحتی و قدرت بالا بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. اما برای استفاده از برنامه‌های کاربردی مبتنی برهویت افراد مانند برنامه‌های به اشتراک‌گذاری اطلاعات، سیاست‌های امنیتی بیش‌ازپیش نیاز به تجدیدنظر داردند. با توجه به اینکه تولیدکنندگان این نرم‌افزارها به فضای ذخیره‌سازی به‌صورت فیزیکی دسترسی ندارند بنابراین در آینده امنیت اطلاعات کاربران از اولویت‌های ارائه‌دهندگان سرویس‌های رایانش ابری است.

حرکت دیتاسنترها به سمت فضای ابر

حرکت به‌سوی رایانش ابری باید طوری صورت گیرد تا تغییر محتوای دیتاسنتر بر روی زیرساخت ابری درست و کامل انجام شود در بسیاری از موارد، ریسک بسیار زیادی در مورد جابجایی دیتاسنترها وجود دارد. این رویکرد بسیار مهم است که در رایانش ابری الگوی واحدی برای حل همه مشکلات وجود ندارد اما بهترین راه‌حل، استفاده از ترکیب زیرساخت ابری یاهمان ابر هیبریدی است که امروزه واقعاًقابل‌استفاده است و در آینده نیز بیشتر مورداستفاده قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، نمی‌توان زیرساخت‌هارا به‌سرعت تغییر داد و از آن پاسخ درستی گرفت. نظارت و مدیریت بر زیرساخت ابری تا رسیدن به ثبات و موفقیت، زمان‌بر است.

نرم‌افزارهایی که سخت‌افزار را توسعه می دهنده

رایانش ابری مانند یک "دستگاه" بزرگ رفتار می‌کند که در آن سرور، ذخیره‌سازی، و تجهیزات شبکه به‌صورت یکپارچه عمل می‌کنند، همچنین برنامه‌های کاربردی مقیاس‌پذیر در آن گسترش می‌یابند، کل زیرساخت باید مجازی‌سازی و در یک نرم‌افزار یکپارچه تعریف‌شده باشد. درنهایت این روند پا را فراتر از شبکه‌های سخت‌افزاری می‌گزارد و ارائه‌دهندگان ابر به تولید نرم‌افزارهای کنترل‌کننده مجازی رویی می‌آورند.

گرافیک به‌عنوان یک سرویس اصلی

اجرای برنامه‌های گرافیکی به‌طورمعمول نیاز به زیرساخت‌های سخت‌افزاری بزرگ دارد، اما محاسبات ابری در حال تغییراتی است که فن‌آوری‌های نوظهور گرافیکی مبتنی بر رایانش ابری را توسعه می‌دهد به این معنی که در آینده کاربران برنامه‌های کاربردی با گرافیک بالا را با استفاده از چیزی بیش از یک مرورگر وب اجرا خواهند کرد.

پیشرفت اینترنت اشیاء

در آینده ترکیب ماشین‌های هوشمند، تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ، و برنامه‌های کاربردی برای استفاده آسان‌تر شروع به گسترش در سراسر صنایع بزرگ خواهد کرد. سیستم‌ عامل‌های محاسبات ابری می‌توانند نقش بزرگی در ایجاد نسل بعدی هوشمند سازی اشیاء ایفا کنند، تا ماشین‌آلات ونرم‌افزار تعریف‌شده برای آن به‌طور کامل قابلیت کنترل از راه دور را داشته باشند.

هزینه‌های رایانش ابری

هزینه‌های استفاده از سرویس‌های رایانش ابری یک نگرانی جدی در سطح سازمانی است، به‌خصوص برای کسب‌وکارهای کوچکی که در حال رشد می‌باشند، قیمت مدل‌های اشتراک مستقیم بسیار نگران‌کننده هستند. هزینه‌های نگه‌داری ابر یک عنصر مهم و استراتژیک است، و یک اولویت برای شرکت‌ها محسوب می‌شود جالب است بدانید خدمات رایانش ابری بر اساس اندازه خدمات است، به این معنی که شمامی‌توانید 15 بار در یک ماه با گروه پشتیبانی تماس بگیرید. کاهش هزینه‌های استفاده از رایانش ابری یکی از عوامل بسیار مهم دربست و گسترش این فناوری در بین کسب کارهای نوپاست که در آینده باید راهکاری جدی برای حل این مشکل ایجاد شود.

محاسبات ابری چیست؟ معرفی Cloud Computing از زبان IBM

Cloud Computing چیست؟ پردازش ابری چیست؟ با اصول اولیه شروع می‌کنیم، در سطح فنی، محاسبات ابری سحر و جادو نیست، اما از منظر کاربر، گاهی اوقات می‌تواند سحر و جادو به نظر برسد. اگر با این دیدگاه پیش برویم می‌توان ابر را به‌عنوان یکچراغ جادو در نظر بگیریم. هنگامی که به غول چراغ جادو آرزویتان را بازگو می‌کنید، تنها به این فکر می‌کنید که آرزویتان برآورده می‌شود یا نه وهیچگاه به فرایندی که در پشت صحنه اتفاق می افتد اهمیت نمی‌دهید. در بسیاری از موارد، این همانند محاسبات ابری است.

برای مثلاً می‌خواهیم یک بازی Draw Something با دوست خود در گوشی هوشمند انجام دهیم. شما به فروشگاه app می‌روید، برنامه را دانلود می‌کنید، وارد سیستم شوید، دوست خود را پیدا کنید و کمتر از پنج دقیقه بعد، از بازی لذت می‌برید. این توانایی درخواست خدمات، زمانی که به آن‌ها نیاز دارید در شرایط محاسبات ابری به‌عنوان سرویس ارائه می‌شود. شما نیازی به رفتن به یک فروشگاه فیزیکی نداشتید، نیازی به تماس با کسی برای قرار دادن سفارش نبود و نیازی به ایستادن یا انتظار کشیدن برای اینکه دیگران کاری برای شما انجام دهند نیز نبود.

پردازش ابری چیست؟ بررسی مفهوم Cloud Computing یا محاسبات ابری

در حال حاضر این یک مثال ساده در سطح مصرف کننده است، اما من در مورد اینکه محاسبات ابر واقعاً چیست فکر می‌کنم. واین که آیادیگران آن را درک می‌کنند یا خیر، اکثر افراد احتمالاً از بیت‌ها و قطعه‌های ابر در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند. آن‌ها شاهد این واقعیت هستند که خدمات ابری بدون توجه به جایی که هستید (دسترسی گسترده به شبکه) در دسترس است. مهم نیست که آیا در خانه هستیدیا در محل کار و یا در تعطیلات کنار ساحل، خدمات ابری همواره قابل استفاده هستند.

اما ابر بیش از برنامه‌های دانلود شده و جریان موسیقی است. محاسبات ابری فرصتی عظیم برای کسب و کارها را فراهم می‌کند. کارکنان این شرکت‌ها همواره از خود می‌پرسند: «چرا من نمی‌توانم این مزایای مشابه در کار داشته باشم؟» این در داخل و خارج از بخش فناوری اطلاعات شایع است. بعضی از افراد به‌عنوان مصرف کننده IT به این موضوع اشاره می‌کنند.محاسبات ابری یا Cloud Computing، یعنی ارائه سرویس‌های پردازشی (از اپلیکیشن‌ها گرفته تا ذخیره‌سازی و قدرت پردازشی)، که بر بستر اینترنت و معمولاً با پرداخت هزینه انجام می‌شود. محاسبات ابری در واقع ارائه سرویس‌های محاسباتی برای سرورها، ذخیره‌سازی، دیتابیس‌ها، شبکه، نرم‌افزار، آنالیزها و غیره است.

پردازش ابری چیست؟ بررسی مفهوم Cloud Computing یا محاسبات ابری

ارائه سرویس به کاربر در محاسبات ابری، بر اساس تقاضا است و کاربر بدون آن که به تجهیزات خاصی برای پردازش نیاز داشته باشد و یا حتی از محل انجام این پردازش آگاه باشد، به سرویس مورد نظر خود می‌رسد. این سرویس را می‌توان به شبکه برق‌رسانی تشبیه کرد که مشترک، بدون نیاز به داشتن اطلاع از نحوه تولید برق و مکان دقیق تولید آن، تنها با اتصال از طریق یک درگاه، برق موردنیاز خود را تأمین می‌کند. این بدین معنی است که دسترسی به منابع IT، در زمان تقاضا و بر اساس میزان تقاضای کاربر به گونه‌ای انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر از راه اینترنت به کاربر تحویل داده می‌شود. همان‌طور که کاربر تنها هزینه برق یا آب مصرفی خود را می‌پردازد، در صورت استفاده از محاسبات ابری نیز کاربر تنها هزینه خدمات محاسباتی مورد استفاده خود (اگر هزینه از کاربر دریافت شود) را پرداخت خواهد کرد. یکی از ابزارهای معروف پردازش ابری OpenStack است که آموزش لینوکس از الزامات و پیشنیازهای یادگیری آن است.

در محاسبات ابری، محاسبات و پردازش‌ها با سرورهایی که با یکدیگر شبکه هستند، انجام می‌شود و ذخیره‌سازی داده‌ها به‌صورت متمرکز و دسترسی به سرویس‌ها و منابع، به‌صورت آنلاین و از طریق اینترنت است؛ در عمل به جای اینکه شما اطلاعات را بر روی هارد دیسک خود نگه دارید و یا برنامه‌های کاربردی موردنیازتان را به طور مستمر به‌روزرسانی کنید، از سرویسی بر روی اینترنت برای برآوردن نیازهای خود استفاده می‌کنید.برای دسترسی به منابع پردازشی که در حجم زیادی فراهم است، از مجازی‌سازی استفاده می‌شود، که با تجمیع منابع و ایجاد یک سیستم یکپارچه انجام می‌شود. مشتری این سرویس‌های ابری، بر اساس مقدار و مدت استفاده از منابع، هزینه پرداخت می‌کند. با این تکنولوژی، هزینه پردازش‌ها، میزبانی اپلیکیشن‌ها، ذخیره‌سازی داده‌ها و ارائه سرویس به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

پردازش ابری چیست؟ بررسی مفهوم Cloud Computing یا محاسبات ابری

محاسبات ابری یا (cloud computing) مدلی برای داشتن دسترسی آسان ، بنا به درخواست شبکه به منابع اینترنت (مانند: شبکه‌ها، فضای ذخیره سازی، سرورها) که بتوانند با حداقل کار یا بدون نیاز به دخالت server به‌سرعت فراهم شود. به عبارت دیگر منظور از محاسبات ابری استفاده از منابع محاسباتی (سخت افزار و نرم افزار) است که مجموعه‌ای از سرورها از طریق یک شبکه می‌باشد در این روش، بجای اینکه کاربر نرم افزارهای کاربردی موردنیاز خود را بر روی کامپیوتر شخصی نصب کند، از طریق هر کامپیوتر متصل به شبکه خدمات موردنیاز خود را بصورت وب سرویس دریافت می‌کند. نرم افزارهای کاربردی بر روی سرورهای پر سرعت شبکه نصب می‌شوند و کاربر می‌تواند به تمامی این نرم افزارها از طریق شبکه دسترسی پیدا کند.



محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات