7 روش برای خالی کردن فضای دیسک ویندوز : آزاد کردن فضای دیسک

با سلام ، همه روزه hard drive ها بزرگ وبزرگ تر می شوند اما با این حال فضای آن ها در طول زمان به گونه ای پر می شود . این موضوع توسط درایو های ssd تایید می شود چراکه این درایو ها از فضای کمتری به نسبت درایو های مکانیکی برخوردارند.اگر می خواهید از پرشدن و آسیب دیدن فضای دیسک خود در امان بمانید این روش ها به شما کمک می کند تا به وسیله حذف فایل های بی اهمیت و اصطلاحا junk فضای بیشتری را برای فایل های مهم خود در اختیار داشته باشید:

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

ابزار Disk Cleanup

سیستم عامل windows ابزاری را در اختیار شما قرار می دهد که فایل های بلا استفاده و بی اهمیت و همچنین فایل های موقتی را برایتان پاک می کند.برای دسترسی به این ابزار کافیست بر روی یکی از پارتیشن های خود right click کرده و وارد properties شوید (و یا می توانید عبارت Disk Cleanup را از منوی start جستجو کنید)


روش های هفتگانه برای آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز



روش های هفتگانه برای آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز


بر روی Disk Cleanup کلیک کرده و انواع فایل هایی که می خواهید delete کنید را انتخاب کنید (شامل log files,temporary files و فایل های داخل recycle bin و دیگر فایل های بی اهمیت) همچنین شما می توانید فایل های سیستمی خود را که در این لیست دیده نمی شوند clean up کنید.برای این کار بر روی delete system files کلیک کنید.


روش های هفتگانه برای آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز


بر روی More Options کلیک کرده و Clean up را در قسمت System Restore and Shadow Copies برای پاک کردن system restore data انتخاب کنید.این کلیک تمامی restore point های اخیر شما را پاک می کند، بنابراین قبل از استفاده مطمئن شوید که restore point های قبلی تان را لازم ندارید.


روش های هفتگانه برای آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز


uninstall کردن برنامه هایی که فضای زیادی را اشغال می کنند(برنامه های در اصطلاح space-hungry)


از قسمت control panel>Programs and Features روی ستون size کلیک کنید تا مقدار فضای اشغال شده را مشاهده کنید.البته بعضی از برنامه ها فضایی را که استفاده می کنند ، گزارش نمی کنند.ممکن است برنامه ای فضای بسیار زیادی را اشغال کند اما هیچ اطلاعاتی را در ستون size نشان ندهد.


روش های هفتگانه برای آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز


اگر از windows 10 استفاده می کنید به PC Settings رفته و از قسمت System>Apps & features این اطلاعات را مشاهده کنید.(از قسمت uninstall programs معمولی نیز می توانید استفاده کنید)


روش های هفتگانه برای آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز


Analyze کردن فضای دیسک

برای یافتن اطلاعات دقیق از فضای استفاده شده در hard disk خود می توانید از برنامه های آنالیز دیسک نیز استفاده کنید.این برنامه ها با اسکن هارد دیسک شما،به شما نشان می دهند که چه برنامه هایی بیشتر فضای شما را اشغال کرده اند.برای شروع می توانید WinDirStat را امتحان کنید.(دانلود از سایت Ninite)

مطمئن شوید که فایل های سیستمی مهم بر روی کامپیوتر خود را delete نمی کنید.(فقط فایل های شخصی خود را پاک کنید) اگر فولدر برنامه ای را مشاهده می کنید که فضای زیادی را اشغال کرده می توانید آن برنامه را uninstall کنید.WinDirStat به شما می گوید که هر برنامه چقدر فضا اشغال کرده است،حتی اگر programs and features آن را به شما نگوید.


روش های هفتگانه برای آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز


پاک کردن Temporary Files

Disk cleanup در ویندوز مفید و پر کاربرد است اما فایل های temporary ای که بقیه برنامه ها استفاده می کنند را حذف نمی کند. برای پاک کردن junk file هایی که به این راحتی ها پاک نمی شوند می توانید از نرم افزار CCleaner استفاده کنید.(download از سایت piriform)


روش های هفتگانه برای آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز


پاک کردن cache مرورگر

cache مرورگر شما باعث کاهش زمان دسترسی به سایت هایی که قبلا آن ها را بازدید کرده ایم می شود و بعضا می تواند تا چند گیگابایت از فضای دیسک را اشغال کند.برای پاک کردن cache مرورگر از قسمت settings مرورگر این کار را می توان انجام داد.


روش های هفتگانه برای آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز


پیداکردن فایل های دوتایی

شما می توانید از یک نرم افزار duplicate-file-finder برای پیدا کردن فایل های دو تایی استفاده کنید که اهمیتی ندارند و می توانند حذف شوند. برای عکس های دوتایی می توانید از نرم افزار VisiPics استفاده کنید. برای انواع فایل های دوتایی دیگر نیز می توانید از نرم افزار dupeGuru استفاده کنید.


روش های هفتگانه برای آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز


غیرفعال کردن System Restore

در بالا هنگام استفاده از Disk Cleanup به این قابلیت سیستم عامل ویندوز اشاره کردیم،اما در این قسمت به ارائه روش کلی تری برای جلوگیری از فضای اشغالی توسط System Restore می پردازیم. System Restore از بیشتر فایل های سیستمی شما backup تهیه می کند.در مواردی که اشکالی در سیستم شما پیش می آید شما می توانید از این ابزار استفاده کنید تا به نقطه ای در زمان گذشته که سیستمتان بدون اشکال بوده است باز گردید.اگر چه این امکان خوبی است اما بسیار حرفه ای و موثر نبوده و کاربرد عمومی دارد. ضمن اینکه بعضا فضای زیادی از هارد دیسک را اشغال می کند.به جای آن بهتر است برای backup گیری و recovery از ابزار های disk clone مانند Acronis True Image یا DriveImage XML و یا Clonezilla استفاده کنید که بسیار مطمئن تر بوده و پر کاربرد می باشند. بنابراین کافی است برای غیر فعال کردن این امکان روند زیر را طی کنیم :

1.بر روی My Computer راست کلیک کرده و Properties را انتخاب می کنیم

2.از سمت چپ بر روی System Protection کلیک می کنیم

3.درایو مورد نظر خود که قصد غیر فعال نمودن قابلیت System Protection آن را داریم انتخاب می کنیم و بر روی Configure کلیک می کنیم.


عکس


4.Disable system protection را انتخاب کرده و ok می کنیم.


روش های هفتگانه برای آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز


امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید. موفق باشید.


علی سفیدموی
علی سفیدموی

فارغ التحصیل رشته مهندسی سخت افزار دانشگاه شاهد هستم. به حوزه شبکه علاقه مند می باشم و دوره MCSE را در مجتمع فنی تهران شعبه ابن سینا گذرانده ام. به یادگیری و کار تیمی علاقه مند می باشم. در زمینه هایی از قبیل high availability و load balancing سرور های لینوکسی در شرکت ویراتک شریف دارای تجربه می باشم. علاقه مند به انجام پروژه در زمینه شبکه های کامپیوتری هستم. در حوزه برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن های تحت وب فعالیت داشته و دارم. به عنوان کاربر نویسنده نیز چندین مطلب تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات در

نظرات