میلاد اسحاقی
کارشناس سرویس های شبکه مایکروسافت

آموزش کار با Storage Spaces در ویندوز 8 به زبان ساده

در این آموزش می خواهیم با یکی از تکنولوژی های جدید در بحث Storage ها و مدیریت منابع که مایکروسافت طراحی و ابداع کرده است آشناشویم .این تکنولوژی در ویندوز 8 به بالا قابل استفاده است . دراین تکنولوژی امکان مدیریت مرکزی چندین دیسک مجزا به طور مرکزی وجود داردو همینطور کاهش هزینه برای خرید انواع Storage Array ها را منجر خواهد شد و می توان صرفا با خرید چندین هارد و بدون نیاز به ساختار Storage Array تمامی هارد های خریداری شده را به کمک ساختارهای Storage Space به صورت متمرکز و یکجا کنترل کرد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

امکانات دیگری که به کمک Storage Space قابل ارائه می باشد ، امکان Fail Over و Redundancy شدن هارد ها می باشد که تحت عنوان قابلیت های Resiliency مطرح می شود. در مورد انواع Resiliency ها به طور مفصل صحبت خواهیم کرد. برای راه اندازی Storage Space ابتدا نیاز به راه اندازی و ایجاد یک (Disk Pool) Storage Pool داریم، در واقع داخل Storage Pool فضایی می باشد که ما تمامی انواع هارد های مورد نیاز برای راه اندازی Storage Sapce را در آن قرار می دهیم و سپس با توجه به Resiliency مورد نظر Storage Sapce را راه اندازی کنیم

pic 1
pic2

یکی از نکات بسیار مهم این است که می توان انواع هاردهای اکسترنال را در کنار هارد های اینترنال برای ایجاد Storage Space استفاده کرد و در کنار حجم های مختلف و انواع مختلف ( مثلاSSD ) و حتی ساختار VHD هم در یک Storage Sapce قرار داد و انواع ساختار های Redundancy و Fail Over را برای آنها ایجاد کنیم.بعد از ایجاد Disk Pool (Storage Space ) که در مقاله راه اندازی Storage Sapce به طور کاملا تصویری و گام به گام آموزش خواهیم داد ، نوبت به معرفی انواع Resiliency لازم جهت بحث Redundancy وFail Over خواهیم شد. انواع Resiliency type ها به صورت زیر می باشند:

  1. Simple : این نوع در واقع ساده ترین ساختار می باشد و می تواند از حداقل یک دیسک تشکیل شده باشد و فاقد Redundancy خاصی می باشد
  2. Two way Mirror : این نوع طراحی شباهت به ساختار Raid 1 خواهد داشت و حد اقل نیاز به 2 دیسک برای ایجاد Fail Over خواهیم داشت،و در صورت ایجاد اشکال برای یک از دیسک ها ، دیسک دیگر شامل تمامی اطلاعات ما قابل استفاده خواهد بود
  3. Three-Way Mirror : این نوع طراحی سه نسخه از اطلاعات شما کپی تهیه می کند و بر روی حداقل 5 دیسک قرار می دهد و در صورت از دست رفتن تا 2 دیسک هم قادر به ارائه اطلاعات به شما می باشد.
  4. Parity : حداقل به 3 دیسک نیاز دارد و همانند Raid 5 می تواند اطلاعات شما را به کمک ساختار Parity با از دست رفتن 1 دیسک به شما بر گرداند .
pic 3

بعد از انتخاب نوع resiliency ،خود سیستم با توجه به انتخاب شما ، مقدار فضایی که می تواند در اختیار شما قرار دهد را نمایش داده و مقداری از حجم را برای بحث Redundancy وFail Over در نظرمی گیرد. در ارتباط با محدودیت از نظر تعداد هاردهای قابل استفاده در Storage Pool هم به تصویر پایین که از سایت مایکروسافت تهیه شده اشاره می کنیم:

pic 5

همچنین به کمک این ابراز می توان به سادگی Storage Space ساخته شده را Repair کرد و در صورت اضافه شدن دیسک جدید این دیسک را به Storage Pool ساخته شده اضافه کرد و با توجه به نوع Resiliency موجود ، خود سیستم عامل عملیات حدف و یا اضافه کردن دیسک به مجموعه دیسک ها و رفع ارور موجود را در نظر خواهد گرفت. علاوه بر این شما می توانید پارتیشن ساخته شده توسط مجموعه دیسک را باز هم پارتیشن بندی کنید و ساختار های Shrink و Sharing ,Security را پیاده سازی کنید و همانند یک دیسک واقعی برای سیستم عامل شما ،از این تکنولوژی استفاده کنید.

pic 4
pic 6

در ضمن در این مکانیسم متا دیتای نوشته شده بر روی تمامی هاردها قرار خواهد گرفت و همین موضوع کمک می کند تا در صورت جایجا کردن تمامی این دیسک ها از یک سیتم به سیتم دیگر به سادگی امکان استفاده سریع ومجدد از اطلاعات و ساختار Storage Space ساخته شده وجود داشته باشد.خب ، دوستان آیتی پرویی عزیز ، امیدوارم تا اینجای مطالب مفید بوده باشد و انشالله در مقاله های بعدی به صورت آموزش گام به گام و تصویری مراحل ایجاد Storage Space و ساختارهای مربوطه را مرور خواهیم کرد.

در ادامه می خواهیم راه اندازی و تنظیمات مربوط به ساختار Storage Space را در ویندوز 8 برسی کنیم . همانطور که در آموزش قسمت اول این مقاله مشاهده کردید ما می توانیم انواع ساختار های Resiliency را به کمک این تکنولوژی پیاده سازی کنیم . اکنون می خواهیم طبق قول قبلی به راه اندازی گام به گام و تصویری این تکنولوژی بپردازیم.ابتدا چندین دیسک به سیستم خود اضافه می کنیم ، همانطور که گفتیم این دیسک ها می تواند از انواع مختلف و حجم های متفاوت باشد و به صورت اینترنال یا اکسترنال به سیستم مورد نظر ما متصل خواهند بود

pic 1

سپس عبارت StorageSpace را در محیط استارت سرچ کرده و به صفحه تنطیمات Storage Space وارد خواهیم شد

pic 2
pic 3

اکنون بر روی عبارت Create a new pool and storage space کلیک کرده و دیسک هایی که می خواهیم در ساختار Pool مورد نطر ما قرار بگیرند را انتخاب می کنیم . به این نکته دقت کنید که انتخاب تعداد دیسک ها را با توجه به Resiliency که انتخاب کرده ایم فراموش نکنید ، برای مثال برای Three-way mirror حداقل به 5 درایو(دیسک)نیاز خواهیم داشت.

pic 4

اکنون وارد تنطیمات اصلی مربوط به مشخص کردن نام Storage Space ، Drive Letter ، نوعResiliency Type و فضای موجود بعد از اعمال Resiliency خواهیم بود. نکته که باید به آن توجه کنیم این است که با توجه به نوع Resiliency انتخاب شده ،مقدار فضایی که در اختیار شما خواهد بود متغیر است . این فضا توسط ساختار storage space محاسبه شده و در پایین همین صفحه برای شما نمایش داده خواهد شد. نهایتا گزینه Create storage Space را انتخاب کرده تا StorageSpace مورد نظر ساخته شود .

pic 6
pic 7
pic8

اکنون اگر فرض کنیم که یکی از دیسک ها به هر دلیل از دسترس خارج شده باشد ، با توجه به نوع Resiliency انتخاب شده خواهیم توانست مکانیسم Repair و ارائه هارد دیسک جاگزین را در دستور کار قرار دهیم . باز هم با توجه به Resiliency انتخاب شده ممکن است از یک دیسک تا 2 دیسک را جایگزین کرده و بدون از دست دادن اطلاعات به ادامه ی فعالیت خود بپردازیم . همانطور که می دانید اگر مثلا از ساختار Parity به عنوان Resiliency انتخاب کرده باشیم می توانیم با از دست دادن 1 دیسک(درایو) به کار خود ادامه دهیم و در صورت اضافه کردن یک دیسک جایگزین و Repair کردن ساختار storage space به ادامه فعالیت و جایگرین کردن دیسک جدید با دیسک قدیمی بپردازیم.

در تصاویر زیر خواهید دید که ایتدا یکی از دیسک ها به مشکل برخورده است، با این حال به خاطر اینکه ما از Resilinecy از نوع Parity استفاده کردیم ، می توانیم همچنان به فعالیت خود بپردازیم . نهایتا با اضافه کردن یک هارد جدید به سیستم و انتخاب Add Drives هارد جدید را به Storage Space مورد نظر اضافه خواهیم کرد.

pic 9
pic 10
add
pic 11

بعد از این که هارد مورد نظر به مجموعه هارد های داخل Storage Space وارد شد ، اکنون می توان هارد دیسک قبلی که Discconect شده بوده را از مدار حذف کرد و گزینه Remove را در مورد هارد Failed شده انتخاب کرد .

pic 11
pic 13

نهایتا تمامی هاردها به درستی قابل استفاده بوده و ساختار Resiliency به کار برده شده به ادامه فعالیت خواهد پرداخت

pic 13

همچنین طبق توضیحات گفته شده می توانیم از ساختار های VHD هم برای ایجاد Storage Space استفاده کنیم . این مطلب در تصاویر زیر مشهود است

VHD
VHD2

امیدوارم مورد توجه دوستان عزیز قرار گرفته باشد


میلاد اسحاقی
میلاد اسحاقی

کارشناس سرویس های شبکه مایکروسافت

میلاد اسحاقی ، مدرس و مشاور شبکه های مبتنی بر مایکروسافت ، مدیر IT خبرگزاری دانشجو ، بیش از 6 سال سابقه تدریس مستمر در موسسات معتبر و مراکز دولتی ، عاشق یادگیری و آموزش ، عاشق مایکروسافت و سرویس های وابسته ، دارای مدارک بین المللی MCSE 2012 در حوزه مایکروسافت

نظرات