محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

DTE و DCE چیست؟ آموزش تنظیمات Serial Interface های روتر سیسکو

DTE چیست؟ DCE چیست؟ زمانیکه شما به Serial Interface یک روتر سیسکو یک کابل Serial متصل می کنید ، فرآیند clocking توسط دستگاهی که به روتر متصل شده است انجام می شود . Clocking یا clock rate در واقع برای یکپارچه سازی ساختار ارسال و دریافت پالس یا سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود و اگر دو دستگاه با دو clock rate مختلف به هم متصل شوند قادر به برقراری ارتباط نخواهند بود .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

زمانیکه شما کابل Serial را به روتر متصل می کنید دستگاه خارجی که به روتر وصل شده است مثلا CSU//DSU وظیفه clocking را بر عهده می گیرد. دستگاه CSU//DSU که مخفف کلمات Channel Service Unit و Data Service Unit می باشد یک رابط دیجیتال می باشد که دستگاه را به مدار دیجیتال روتر متصل می کند. در چنین رابطه ای روتر در نقش یک DTE یا Data Terminal Equipment ایفای نقش می کند و دستگاه خارجی به عنوان DCE یا Data Communications Equipment کار می کند ، در چنین مواقعی همیشه این DCE است که وظیفه clocking را بر عهده می گیرد.

اما مواردی ممکن است پیش بیاید که شما دو روتر را بصورت پشت به پشت یا Back To Back به هم متصل می کنید و از کابل Serial هم استفاده می کنید ، معمولا چنین کاری در لابراتوارهای شبکه انجام می شود. بصورت پیشفرض هر کدام از روترها در نقش DTE هستند ، در چنین ارتباطی معمول این کابل ارتباطی است که تعیین می کند کدام قسمت DTE و کدام قسمت DCE باشد که معمولا روی کابل هم این موضوع نوشته شده است. کابل Back To Back روتر را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید :

 

کابل Back To Back روتر سیسکو و تعیین DTE یا DCE بودن دستگاه

اگر بر روی کابل های شما DTE یا DCE بودن نمایش داده نشده بود کافیست با استفاده از دستور show controller از سری دستورات show از IOS سیسکو متوجه شویم که Interface ما DTE است یا DCE ، با توجه به اینکه برای فعال کردن interface فرآیند clocking بسیار واجب است یکی از روترها باید در نقض DCE فعالیت کنند تا clocking به درستی انجام شود. شما می توانید اینکار را با استفاده از دستور clock rate در قسمت interface configuration mode روتر سیسکو انجام دهید. برای اینکه بدانید روتر شما چه مقادیری clock rate ای را می تواند پشتیبانی کند بعد از دستور clock rate می توانید از علامت سئوال یا ؟ در انتهای دستور clock rate استفاده کنید ، نتیجه چیزی شبیه به مورد زیر خواهد شد :

ITPRO-R1(config-if)# clock rate ?
The output for above command is shown below. 
ITPRO-R1>
ITPRO-R1>enable
ITPRO-R1(#configure terminal
Enter configuration commands, one per line.  End with CNTL/Z.
ITPRO-R1 (config)#interface serial 1/0
ITPRO-R1( (config-if)#clock rate ?
With the exception of the following standard values not subject to rounding,

          1200 2400 4800 9600 14400 19200 28800 38400
          56000 64000 128000 2015232

  accepted clockrates will be bestfitted (rounded) to the nearest value
  supportable by the hardware.

  <246-8064000>    DCE clock rate (bits per second)

مقادیری که در بالا مشاهده می کنید بر اساس bit per second اندازه گیری می شوند و شما می توانید مقادیر ممکن را با دستور help به دست بیاورید ، با دستور زیر می توانید clock rate مورد نظر خود را روی interface روتر تعیین کنید :

ITPRO-R1(config)# interface s0/1
ITPRO-R1(config-if)# clock rate 64000

تمامی interface های یک روتر یک مقدار به عنوان bandwidth دارند که به آنها اختصاص یافته است. این مقدار در برخی از پروتکل های روتینگ مثل IGRP ، OSPF و EIGRP مورد استفاده قرار می گیرد و برای تصمیم گیری های مسیریابی استفاده می شود. برای Interface های روتری که به شبکه LAN متصل است معمولا سرعت Interface به عنوان مقدار Bandwidth هم در نظر گرفته می شود که بر حسب kilo bit per second می باشد ، به هر حال در interface های synchronous serial مقدار bandwidth بصورت پیشفرض 1,554 کیلو بیت برثانیه می باشد و به clock rate نیز چندان ارتباطی ندارد. برای عوض کردن مقدار bandwidth مربوط به هر interface کافیست دستور زیر را در Interface Subconfiguration Mode وارد کنید :
ITPRO-R1(config)# interface s0 ITPRO-R1(config-if)#bandwidth 64


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات