محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

روش های مختلف برقراری ارتباط با روترهای سیسکو

روترها تجهیزات کامپیوتری هستند که بصورت ویژه برای مدیریت ترافیک های شبکه طراحی شده اند. روتر را به اسم مسیریاب هم می شناسند اما بهتر است با توجه به اینکه در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران هستیم از همان لفظ روتر استفاده کنیم ، این تجهیزات زیرساختی بسیار برای شبکه دارای اهمیت هستند و می توانند در ان واحد چندین کاربر و مقدار زیادی ترافیک شبکه ای را مدیریت و سرویس دهی کنند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

توجه کنید که کاربران عادی شبکه اصلا با روترها کاری ندارند و با آنها درگیر نمی شوند اما تمامی ترافیکی که از طریق کامپیوترهای کاربران تولید می شود از طریق همین روترها عبور داده می شوند و این اهمیت کار روتر را بیشتر می کند. روترها نه مانیتور ، نه کیبورد و نه ماوس دارند تا بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید ، برای مدیریت روتر ها شما می توانید از طریق روش های زیر به روتر متصل شوید :

پورت کنسول روترهای سیسکو

برقراری ارتباط از طریق پورت Console

همه تجهیزات سیسکو اعم از روتر و سویچ دارای یک پورت سخت افزاری هستند که به آن پورت کنسول یا Console گفته می شود. شما می توانید با استفاده از یک کابل خاص که به عنوان کابل کنسول شناخته می شود این دستگاه روتر را به سیستم خود متصل کنید و با آن ارتباط برقرار کنید. پورت کنسول در واقع یکی از مهمترین پورت های مدیریتی روترها و سویچ ها می باشد که مدیران شبکه می توانند با استفاده از این پورت به روتر یا سویچ متصل شوند و آن را پیکربندی کنند.

اما برای برقراری ارتباط با روتر تنها متصل شدن به کابل و پورت کنسول کفایت نمی کند ، شما هیچ تصویر گرافیکی از محیط روتر دریافت نخواهید کرد ، برای اینکه بتوانید بعد از برقراری ارتباط فیزیکی به صفحه تنظیمات خط فرمانی روتر خود دسترسی پیدا کنید بایستی از یک سری نرم افزارهای شبیه ساز خط فرمان یا بهتر بگوییم Terminal Emulator برای ارتباط استفاده کنیم. ، مهمترین نرم افزارهایی که برای این ارتباط استفاده می شوند PUTTY که پاتی خوانده می شود و HyperTerminal می باشند.

توجه کنید که پورت کنسول زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شما نمی توانید تحت شبکه به روتر خود متصل شوید ، معمولا زمانیکه برای اولین بار روتر خود را می خواهید پیکربندی کنید و در مدار شبکه قرار دهید از این پورت استفاده می کنید. در زیر نمونه ای از یک پورت کنسول را به همراه کابل آن مشاهده می کنید.

کاربرد و معرفی کابل و پورت کنسول روتر سیسکو
کابل و پورت کنسول روتر سیسکو

برقراری ارتباط از طریق پورت Auxiliary

با استفاده از این پورت شما می توانید یک دستگاه مودم را به روتر خود وصل کنید و شخصی که قصد پیکربندی روتر را دارد نیز با استفاده از مودمی که در اختیار دارد به مودمی که به پورت AUX روتر متصل شده است ، وصل می شود و می توانند همانند حالتی که با استفاده از پورت کنسول شما روتر را پیکربندی می کنید از طریق مودم خود و از راه دور روتر را پیکربندی کند . در واقع این پورت برای برقراری ارتباط با روتر از راه دور اما بدون استفاده از بستر شبکه ای می باشد .

شاید برای شما هم با توجه به تصویر زیر جای تعجب باشد که چگونه کابل شبکه به مودم متصل می شود زیرا اندازه پورت AUX همانند کابل های شبکه است ، مودم با استفاده از یک Connector خاص یا بهتر بگوییم یک مبدل به روتر متصل می شود و کار می کند که شما احساس کنید با پورت کنسول روتر کار می کنید ، به تصویر زیر دقت کنید که یک پورت AUX را نشان می دهد که با استفاده از یک کابل RJ به روتر متصل شده است :

کاربرد پورت AUX روی روترها و سویچ های سیسکو

برقراری ارتباط با استفاده از Telnet ، SSH ، HTTP و HTTPS

روترهای سیسکو را می توان با استفاده از پروتکل های معروف TCP//IP مثل Telnet ، SSH ، HTTP و HTTPS هم تحت شبکه مدیریت و نگهداری کرد. پروتکل Telnet به زمانی بر می گردد که بیشتر از سیستم عامل های یونیکس در شبکه ها استفاده می شد و برای مدیریت این سیستم عامل ها تحت شبکه از پروتکل Telnet استفاده می شد که امروزه همچنان از همین روش اتسفاده می شود. پروتکل Telnet قادر است کلیه دستوراتی که شما از سمت کلاینت ارسال می کند را به Telnet سرور که معمولا روتر ما است منتقل کند ، بزرگترین مشکلی که در استفاده از Telnet وجود دارد این است که رمزها و نام کاربری روتر شما در این پروتکل بصورت رمزنگاری نشده از طریق شبکه منتقل می شوند که این خود باعث بروز مشکلات امنیتی در شبکه می شود.

برای برطرف کردن این مشکل از پروتکل دیگری به نام SSH استفاده می کنیم که به معنای Secure Shell می باشد و اطلاعاتی که در میان Telnet کلاینت و Telnet سرور رد و بدل می شود را رمزنگاری می کند ، همچنین روترهای سیسکو یک قابلیت مدیریتی تحت وب نیز دارند که شما از طریق پروتکل HTTP و HTTPS می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید هر چند این روش چندان مورد پسند مدیران شبکه نمی باشد اما به هر حال عنوان کردن آن نیز خالی از لطف نبود ، امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، بی صبرانه منتظر انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم. توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات