محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت Throughput و Bandwidth در چیست؟ به زبان ساده

با توجه به حوزه ای که در آن مشغول به فعالیت می باشم که تقریبا متوجه شده اید حوزه شبکه است ، دو واژه همیشه به تعابیر مختلفی تعبیر می شدند که در واقع یک مشکل مفهومی در درک این واژه ها وجود دارد ، یکی از این واژه ها به نام Bandwidth و دیگری به نام Throughput می باشد. برای پیدا کردن درک درست از مفاهیم پهنای باند و Throughput می توانید به دوره آموزش نتورک پلاس مراجعه کنید و بصورت ویدیویی این مفاهیم را دنبال کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

زمانیکه شما می خواهید یک شبکه جدید را طراحی و پیاده سازی کنید ، مدیران شبکه این دو واژه را زیاد به کار می برند ، هر چند که به نوعی این کلاس کار هر شبکه کار می باشد اما به هر حال درک مفهومی آنها بد نیست. Bandwidth به معنی پهنای باند می باشد و به حداکثر میزان داده های انتقالی در شبکه در یک زمان معین اطلاق می شود ، اما Throughput که دوست ندارم ترجمه آن را بگویم میزان داده ای است که می تواند در شبکه در طی مدت زمان خاصی رد و بدل شود.

مقایسه پهنای باند و Throughput

شاید هنوز برای شما هم مبهم باشد اما ساده تر می گوییم : پهنای باند یا Bandwidth در واقع میزان اطلاعاتی است که می تواند در یک وهله زمانی از شبکه شما عبور کند ، در واقع تئوری پهنای باند یا Bandwidth حداکثر میزان اطلاعاتی است که یک رسانه اطلاعاتی در یک وهله زمانی معین می تواند از خود عبور دهد.

زمانیکه شما مثلا می گویید Bandwidth کابل شبکه ما 100 مگابیت بر ثانیه است به این معنی است که این کابل شبکه در هر ثانیه در اوج کار خود در نهایت می تواند 100 مگابیت اطلاعات را در یک ثانیه از خود عبور دهد . البته الزامی وجود ندارد که همیشه واحد محاسبه این زمان مگابیت در ثانیه باشد ما واحد های زمانی مثل Bit Per Second یا بیت در ثانیه ، Kilobit Per Second یا کیلوبیت در ثانیه و حتی Gigabit Per Second یا گیگابیت بر ثانیه را هم در این اندازه گیری داریم. این واحد ها بصورت اختصار به شکل Bps,Kbps,Mbps,Gbps شناخته می شوند.

همه ما به عنوان مدیر شبکه حتما به این نتیجه رسیده ایم که هیچوقت سرعت واقعی شبکه شما به سرعتی نمی رسد که در پهنای باند رسانه های شبکه شما عنوان شده است و سرعت رد و بدل شدن اطلاعات در شبکه شما همیشه پایینتر از چیزی است که روی کابل ها و رسانه های آن نوشته می شود. در واقع ما یک سرعت اسمی یا آزمایشگاهی داریم که بر روی تجهیزات ما ثبت شده است و هیچوقت ما به این سرعت در محیط واقعی نمی رسیم و همچنین یک سرعت واقعی داریم که در شبکه ها واقعیت ترافیکی را مشخص می کند.

در واقع Throughput میزان داده ای است که در محیط واقعی در شبکه شما رد و بدل می شود. Throughput همان سرعتی است که شما در واقعیت امر به آن دست پیدا می کنید و Bandwidth همان سرعت رویایی و ایده آلی است که فقط بصورت اسمی قابل مشاهده است ، زمانیکه شما یک فایل را از اینترنت دانلود می کنید ممکن است از مخابرات اینترنت گرفته باشید و مخابرات به شما اینترنت 512 مگابیت بر ثانیه داده باشد ، در کنار این فایل یک سرعت دانلود مشاهده می کنید که این سرعت قطعا برابر آن چیزی که به عنوان 512 در اختیار شما قرار گرفته است نمی رسد ، 512 در اینجا پهنای باند یا Bandwidth است و Throughput همان سرعت واقعی دانلود شماست .

همیشه Throughput از Bandwidth پایینتر است. فاکتورهای مختلفی برای کاهش داده شدن پهنای باند یک شبکه وجود دارد ، از تعداد کابرانی که به شبکه دسترسی پیدا می کنند ، توپولوژی مورد استفاده ، رسانه فیزیکی و قابلیت های سخت افزاری همه و همه در کاهش پهنای باند شما موثر هستند. همانطور که انتظار هم می رود واحد محاسبه Throughput کاملا مثل Bandwidth است.

خوب تا اینجا فکر می کنم تفاوت Bandwidth و Throughput را یاد گرفته باشید اما کلام آخر یک مثال هست ، برای ساده تر شدن درک این مفاهیم یک بزرگراه را در نظر بگیرید ، پهنای این بزرگراه همان Bandwidth ما خواهد بود ، هر چقدر که پهنای این بزرگراه بزرگتر شود تعداد وسایط نقلیه بیشتری قابلیت جابجا شدن در لحظه را دارند ، اما اگر در همین جاده شرایطی به وجود بیاید و مجبور باشیم جاده را تعمیر کنیم و یا تصادفی رخ دهد که باعث بسته شدن بزرگراه شود تعداد وسایطی که در لحظه در آن جابجا می شوند کمتر از میزانی خواهد بود که در واقعیت امر در بزرگراه می تواند جابجا شود و این همان Throughput است .

دقت کنید که فرض کنید محمد نصیری مدیر انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران قرار است هر روز صبح از کرج به سمت تهران در اتوبان تهران کرج حرکت کند ، پهنای باند این بزرگراه در بهترین شرایط ممکن 5 لاین اتوموبیل است ، اما شاهکارهایی در این میان وجود دارد که این پهنای باند کاهش پیدا می کند زمانیکه به پل فردیس می رسید این پهنای باند به 3 لاین کاهش پیدا می کند و همین موضوع باعث کندی حرکت ترافیک می شود .

به ایران خودرو که می رسید جاده در دست تف مالی است ( ببخشید واقعا همینه ) و در درزهای بزرگراه قیر میزیزند و باز هم این امر موجب بالا رفتن کندی ترافیک می شود ، در نهایت Throughput واقعی هیچوقت در این بزرگراه به 5 لاین واقعی نخواهد رسید و این بهترین تفسیر برای تشریح تفاوت این دو می باشد. امیدورام مورد توجه شما قرار گرفته باشد .


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات