محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت VPLS و MPLS در چیست؟ به زبان بسیار ساده

تفاوت MPLS و VPLS در چیست؟ با گسترش روز به روز سرویس اینترنت تقریبا هر چیزی که در حوزه تکنولوژی تا چندین سال پیش غیرممکن تلقی می شد امروزه به یکی از بدیهیات تبدیل شده است. امروزه حتی در محل های غیر منتظره ای که تقریبا فکر می کنیم هیچ امکان ارتباطی وجود ندارد ، سرویس هایی وجود دارد که به شما امکان متصل شدن به دنیای فناوری اطلاعات را می دهد. حتی خواهر زاده های 5 ساله من هم امروزه از اینترنت بیشتر از من استفاده می کنند و دیگر یکپارچگی ارتباطات جزوی از زندگی ماه شده است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. VPLS یا Virtual Private LAN Service چیست ؟

اگر واقعا امروزه کسی در خانه برای خودش حداقل یک کامپیوتر نداشته باشد باید بگوییم از زمانه عقب افتاده است. حالا برای اینکه بتوانیم از این سرویس ها استفاده کنیم شرکت هایی وجود دارند که خدمات اینترنت ره به ما ارائه می دهند ، در این میان ممکن است شما واژه های VPLS و MPLS را شنیده باشید. در واقع هر دوی این واژه ها یک نوع بستر ارتباطی را برای دسترسی ما به شبکه جهانی را میسر می کنند که در این مقاله می خواهیم تفاوت بین این دو واژه را برای شما تشریح کنیم .

تفاوت VPLS و MPLS

VPLS یا Virtual Private LAN Service چیست ؟

VPLS همانطور که در عنوان نیز مشاهده می کنید مخفف کلمه های Virtual Private LAN Service است و یک سرویس دهنده شبکه های اترنت محسوب می شود. این در حالی است که MPLS مخفف کلمه Multiprotocol Label Switching است که در واقع یک نوع بستر ارتباطی است که شما می توانید خطوط تلفن و یا حتی اینترنت را در این بستر استفاده کنید. VPLS و MPLS بدون مشکل می توانند بر روی یک خط ارتباطی یا بهتر بگوییم بر روی یک سیم کار کنند و شما می توانید در عین حال از چندین سرویس ارائه شده توسط این بستر ها استفاده کنید. در دوره آموزش نتورک پلاس و در بخش معرفی تکنولوژی های شبکه های WAN به خوبی در خصوص تفاوت VPLS و MPLS صحبت می کنیم.

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که از محل کار خود دور هستید شما همچنان می توانید با استفاده از سرویس های VPLS به شبکه شرکت یا محل کار خود متصل شوید و کار خود را ادامه دهید. دقیقا به همین دلیل است که سرویس های VPLS امروزه به عنوان یک سرویس قابل اتکا در ارتباطات دورکاری در سازمان ها استفاده می شوند ، فرض کنید که شما امروز در تهران هستید و فردا در عسلویه و پس فردا در دزفول ... و در این حین مجبور هستید به نامه هایی که در اتوماسیون اداری شما ارسال می شود نیز دسترسی داشته باشید.

ا استفاده از VPLS شما به شبکه داخلی شرکت خود از بیرون متصل می شوید و کار شما به وقفه نمی خورد. شما با استفاده از VPLS سرعت انتقال داده های بیشتری را تجربه خواهید کرد و اینکار با استفاده از کمتر کردن Hop های موجود در مسیر انجام می شود. شما می توانید با استفاده از VPLS ساختار مسیریابی و تغییرات دلخواه خود را بدون نیاز به کار داشتن با سرویس دهنده اینترنتی خود انجام دهید.VPLS این امکان را به شما می دهد که حتی زمانیکه در محل کار خود نیستید بتوانید کاملا محیط کاری خود را مدیریت کنید.

با استفاده از VPN اگر شما به عنوان یک مدیر شبکه فعالیت می کنید براحتی می توانید به شبکه محل کار خود متصل شوید و مشکلات را برطرف کنید و دیگر نیازی به پاسخگویی سرویس دهندگان اینترنتی نخواهید داشت. هزینه پیاده سازی سرویس VPLS بسیار ارزانتر از پیاده سازی سرویس MPLS است و شما با استفاده از هر بستر ارتباطی می توانید به شبکه خود VPLS بزنید.همانطور که عنوان کردیم VPLS به خودی خود یک بستر ارتباطی نیست و برای پیاده سازی آن نیاز به یک بستر کابلی یا فیبری یا وایرلس می باشد اما از طرف دیگر MPLS یک تکنولوژی انتقال داده است که می توانید با استفاده از هر نوع کابلی پیاده سازی شود.

MPLS در واقع یک مکانیزم انتقال داده ها است که با استفاده از برچسب گذاری روی بسته های اطلاعاتی قرار گرفته در محیط شما آنها را برای رسیدن به مقصد نهاییشان کمک می کند. سرویس های تلفن و همچنین اینترنت نیز می توانند چنین کاری را با سرعتی بهتر به ما ارائه دهند اما MPLS این قابلیت را دارد که به ما حریم خصوصی نیز می دهد. مشابه VPLS سرویس MPLS نیز می تواند کارایی شبکه شما را بالا ببرد. با جای بررسی کردن آدرس های IP موجود در بسته های اطلاعاتی در MPLS از برچسب ها یا Label ها برای شناسایی داده ها استفاده می شود و این باعث بالا رفتن سرعت بررسی داده ها می شود. بصورت خلاصه تفاوت سرویس های VPLS و MPLS به شرح زیر است :

  • VPLS مخفف Virtual Private Network است و MPLS مخفف Multiprotocol Label Switching
  • VPLS یک سرویس دهنده Ethernet ای است و MPLS یک سرویس Label Stacking
  • VPLS و MPLS می توانند بصورت همزمان بر روی یک بستر ارتباطی بدون مشکل کار کنند
  • هم VPLS و هم MPLS می توانند باعث بالا رفتن سرعت و کارایی شبکه شما شوند توسینسو باشید

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات