محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت IGP و EGP در چیست؟ به زبان ساده

در اصطلاح فنی و در شبکه های بسیار بزرگ ما به AS Number در اصطلاح Routing Domain یا Network Domain هم می گوییم. پروتکل هایی که فقط برای مسیریابی در یک AS استفاده می شوند را پروتکل های مسیریابی داخلی یا Interior Gateway Protocol یا IGP می نامیم ، در این نوع شبکه ها فقط یک Autonomous System وجود دارد ، مدیریت شبکه بر عهده یک تیم واحد است ، از یک Routing Policy مشخص و واحد استفاده می شود و بهترین راهکار برای استفاده بهینه از منابع شبکه می باشد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

برعکس این نوع پروتکل ، اگر پروتکل هایی که ما استفاده می کنیم بتوانند مسیریابی را بین چنیدن AS مختلف انجام دهند به این نوع پروتکل ها پروتکل های مسیریابی خارجی یا Exterior Routing Protocol می گوییم. در این نوع شبکه ها که از چندین AS مختلف استفاده می شود مدیریت شبکه ها بر عهده تیم های مدیریت مختلف است ، Policy های مدیریت Routing بر اساس AS های مختلف تفاوت هایی دارد و حتی از پروتکل های مسیریابی متنوعی در این میان استفاده می شود. اگر Routing فقط در میان یک AS Number انجام شود ما از آن به عنوان INTRA ROUTING و اگر بین چندین AS Number انجام شود از آن به عنوان INTER ROUTING نام می بریم.


تفاوت IGP و EGP در روترهای سیسکو



از انواع پروتکل های مختلفی که در IGP ها استفاده می شود می توان به RIP یا Routing Information Protocol ، IGRP یا Interior Gateway Routing Protocol و IS-IS یا Intermediate System to Intermediate System اشاره کرد ، دقیقا مثل مسیریابی در یک شبکه WAN که همه تجهیزات موجود در این شبکه WAN از یک نوع پروتکل مسیریابی استفاده کنند و دارای یک ASN باشند. همچنین از انواع پروتکل های مختلفی که در EGP ها می توانیم استفاده کنیم می توان BGP یا Border Gateway Protocol اشاره کرد که همچنان پیشتاز دنیای مسیریابی IGP می باشد .

مسیریابی در این نوع شبکه ها را مثلا می توان به نوعی شبکه WAN تشبیه کرد که در آن تعداد زیادی شبکه WAN به همدیگر مسیریابی می شوند ، ساده ترین مثالی که برای پروتکل BGP می توان زد شبکه شتاب می باشد ، در شبکه شتاب ، سیستم های شبکه ای هر یک از بانک های کشور بایستی بتوانند با همدیگر ارتباط برقرار کنند حال ممکن است هر یک از این شبکه ها برای خود دارای یک Routing Protocol مختلف باشند و همچنین قطعا هر یک از این شبکه ها برای خود دارای یک AS Number متفاوت هستند. در تصویر بالا شما می توانید تفاوت هر یک از این پروتکل ها را به خوبی درک کنید.  توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات