آموزش راه اندازی Roaming Profile و معرفی انواع پروفایل کاربری

در این مقاله شما را با مبحث شیرین Profile و انواع پروفایل آشنا خواهید شد . Profile مجموعه ای از تنظیمات و فایل های User است که منحصر به هر یوزر که به شکل فولدری با نام یوزر در مسیر c:\users ایجاد و ذخیره می شود و اطلاعاتی از قبیل تنظیمات Desktop و Favorite های اینترنت اکسپلورر و My Document و غیره را داراست انواع بسیار مختلفی پروفایل وجود دارد که هر کدام دارای تنظیمات بخصوصی هستند در ادامه در مورد انواع پروفایل بحث خواهیم کرد و و در نهایت نحوه ی راه اندازی Roaming Profile را به شما آموزش خواهیم داد .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

انواع Profile ها و معرفی آنها در ویندوز

1-Local Profile : در محیط های Workstation پیاده سازی میشود .این نوع پروفایل برای ذخیره شدن و استفاده بر روی یک سیستم به صورت محلی استفاده می شود و منحصر به آن سیستم است. Local Profile همیشه بر روی یک Local Machine ذخیره می شوند در این حالت به محض ورود User به سیستم برای اولین بار ، پروفایل آن به صورت محلی ساخته و تولید می شود .

2-Roaming Profile قبلا هر کاربر با ورود به ویندوز با Login کردن توسط سیستم عامل یک پروفایل برای وی به صورت اتوماتیک ایجاد می گردد ،در صورتی که یک User به چند کامپیوتر Login کند بر روی تمامی کامپیوتر ها به صورت Local برای وی Profile ساخته می شود یعنی اگر به 5 کامپیوتر Login کند 5 تا Profile برای وی در هر سیستم ساخته می شود . به هر حال در این حالت دارای مشکلاتیست :

  • اطلاعات و فایل های User در تمامی کامپیوترها پخش بوده و پیدا نمودن هر کدام از اطلاعاتی که مورد نیازUser بود زمان زیادی از User می گرفت.( Time Consuming )
  • ذخیره اطلاعات User بر روی کامپیوترهای متعدد باعث هدر رفتن فضای هارد دیسک بر روی آن کامپیوترها می گردد .
  • امکان تهیه Backup به علت پراکندگی اطلاعات بسیار سخت است .

برای حل این مشکلات بهترین راه این است که اطلاعات کاربران (نه همه ی کاربران بلکه کاربرانی که بنابر شرایط کاری و سیاست سازمانی نیاز دارند با کامپیوترهای متعدد در دامین Login کنند) در محلی (Location) به صورت متمرکز (Centralize) قرار بگیرند.بنابراین پروفایل کاربر را به صورت Roaming تعریف کنیم Roam در لغت به معنای گشت و پرسه زنی می باشد که در دنیای شبکه از این مفهوم خیلی استفاده شده که با استفاده از Roaming می توانیم تمام مشکلات گفته شده را حل نمود .

در Roaming Profile اطلاعات کاربر به جای ذخیره شدن بر روی همان کامپیوتری که به آن Login کنیم بر روی یک سرور داخل شبکه مثلا File Server قرار می گیرد . که هر بار User به سیستمی Login کند اطلاعاتش از سرور مورد نظر فراخوانی شده و بروی کامپیوتری که Login کرده منتقل میشوند و هنگام Logoff کردن تمامی اطلاعات و تغییرات پروفایل به سرورمنتقل می شوند در این صورت اطلاعات در یک مکان مشخص نگه داری می گردد (یعنی در این صورت یک نسخه به روی سرور منتقل می شود و یک نسخه دیگربر روی همان کامپیوتر ذخیره می شود ).بدلیل لزوم بارگذاری و ارسال مجدد پروفایل از سرور ، مدت زمان Logon و Logoff با استفاده از پروفایل Roaming افزایش خواهد یافت . از جمله معایب این پروفایل می توان از سایز بزرگتر پروفایل ها و افزایش مدت زمان Logon و Logoff به سیستم اشاره کرد .

3-Mandatory Profile : واژه Mandatory در لغت به معنای اجباری ، ضروری می باشد در این نوع پروفایل یک نوع اجبار وجود دارد یعنی یک نوع پروفایل اجباری برای تمامی کاربران در نظر گرفته می شود و امکات تغییر برای کاربران وجود ندارد و همه کاربران دارای یک نوع پروفایل مشابه و یکسان هستند و باید توجه داشته باشید که هرگونه تغییر احتمالی توسط کاربران در محیط کاربری شان امکان پذیر است ولی این تغییرات به هیچ وجه در پروفایل آنان ذخیره نمی شود.برای راه اندازی این پروفایل دوست عزیزمون آقای مهدی مکوندی در مقاله ای جداگانه نحوه ی راه اندازی را آموزش داده اند که می توانید به لینک داده شده مراجعه فرمایید .

4-Temporary Profile این نوع هنگامی استفاده می شود که کاربر نمی تواند به هر دلیلی به پروفایل Roaming خود در شبکه متصل شود . در صورت عدم دسترس کاربر به پروفایل Roaming خود ابتدا سعی می گردد از Cache محلی سیستم یک کپی تولید و در اختیار کاربر قرار گیرد در صورت عدم توانایی تولید یک Temporary Profile از Default User Profile تولید می شود و باید توجه داشته باشیم که کلیه تغییرات صورت گرفته در پروفایل Temporary بعد از Logoff از بین خواهند رفت و اطلاعات آنه در دسترس نخواهد بود.

برای مدیریت پروفایل ها باید به قسمت System Properties رفته :

Run > Sysdm.cpl > Advanced Tab > User Profile > Settings..

تصاویری از چگونگی نشان دادن نوع پروفایل :

وب سایت توسینسو

نحوه ی راه اندازی Roaming Profile : برای شروع ابتدا یک Share Folder در سرور می سازیم که من در اینجا پوشه ای بنام Itpro.RoamingProfile ساختم و سپس در قسمت> Permissions Advance Sharing باید Authenticated User را Add کرد و آن رو Full Control میکنیم

وب سایت توسینسو

و بعد از اینکه تنظیمات گفته شده را انجام دادیم در Run سیستم dsa.msc را تایپ کرده تا کنسول Active Directory Users And Computers باز شود

وب سایت توسینسو

سپس User مورد نظر خود را انتخاب کرده در اینجا User مورد نظرمان Sina.R می باشد و از آن Properties گرفته و وارد Profile Tab می شویم

وب سایت توسینسو

Profile Path: همانطور در شکل زیر میبینید باید در قسمت Profile Path مسیر Share Folder را به فرمت زیر بنویسیم

\\Server Name\Shared Folder Name\%Username%

را وارد کنیم که در قسمت Server name هم میتوانیم IP سرور را بدهیم و هم نام سرور فرقی نمی کند.

Logon Script: فایل ها مجموعه ایی از دستورات می باشند که تحت زبان های Scripting نوشته میشوند و می توان Script مورد نظر را مستقیما به پروفایل یک کاربر تخصیص داده و همزمان با هر بار Login کاربر اسکریپت مورد نظر را اجرا میشود . اسکریپت مورد نظر را داخل فولدر Scripts در مسیر زیر در کامپیوتر DC قرار دهید

%systemroot%\SYSVOL\sysvol\Domain Name\Scripts

Home Folder: این را می توان بعنوان یک My Document دوم برای کاربران دانست ، از Home Folder می توان برای ذخیره نمودن فایل های کاربران استفاده نمود .

وب سایت توسینسو

مطابق شکل بالا آدرس Share Folder را داده و OK را میزنیم ، سپس به یک Computer که عضو دامین است رفته و User و Password کاربر مورد نظر را وارد میکنیم.

وب سایت توسینسو

بعد از Login اگر در RUN ویندوز System.cpl را وارد کنیم و به قسمت Advanced Tab > User Profile > Setting را انتخاب کنیم می بیبنیم که حالت User را Roaming زده .

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

و سپس در Run آی پی سرور را بزنیم می توانیم Folderی که Share شده را ببینم که درون آن پوشه ای بنام همان کاربر ساخته شده

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

که میبینم Folder خالی است ولی اگر Logoff کنیم و دوباره Login کنیم میبینیم که Folder های Profile کاربر اضافه شده اند از این به بعد هر تغییری در Profile انجام دهیم در این قسمت ذخیره می شود

وب سایت توسینسو

نظرات