عاطفه حسین زاده
متخصص شبکه های سیسکو

Telnet چیست؟ بررسی کاربرد پروتکل Telnet در سیسکو

Telnet یکی از پروتکل های پرکاربرد برای دسترسی از راه دور می باشد. اگر تمامی تنظیمات دستگاه که شامل تنظیمات مربوط به آدرس دهی و routing آنهاست بطور صحیح پیکربندی شده باشند، بنابراین باید بتوان ارتباط telnet را با آنها برقرار نمود. سوئیچ 2950 و تمامی روترها هردوی ارتباطات ورودی و خروجی telnet را پشتیبانی می نمایند اما 1900 فقط ارتباطات ورودی را قبول می کند. در واقع نمی توان از روی دستگاه 1900 به سوی دستگاهی دیگر ارتباط telnet برقرار نمود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. معوق کردن ارتباطات telnet
  • Telnet یا همان دسترسی از راه دور : وقتی برای اولین بار میخواهیم دستگاهی را پیکربندی کنیم (روتر یا سوئیچ) ابتدا از طریق کابل کنسول به دستگاه متصل شده و اقدام به پیکربندی دستگاه می نمائیم. اما برای دفعات بعد دیگر نیازی به حضور فیزیکی پای دستگاه نداریم و میتونیم از راه دور به وسیله telnet به دستگاه متصل شده و کارهای مورد نظرمون و انجام بدیم.(مثلا تغییرات در پیکربندی). تنهادر یک مورد است که نیاز به حضور فیزیکی در هر شرایطی و همراه داشتن کابل کنسول است و آن برای مواقعی است که پسورد دستگاه تحت هر شرایطی (فراموشی یا ...) نیاز به بازگردانی (recovery) دارد. (Password Recovery)

برای آشنایی با نحوه Password Recovery به این مقاله مراجعه کنید.

سوئیچ 2950 تعداد 16 ارتباط همزمان telnet را پشتیبانی می کند که هر یک از این ارتباطات را با شماره 0 تا 16 نام گذاری می کنیم. (Vty 0 15) سه روش برای برقراری telnet به سمت دستگاههای دیگر وجود دارد که می توان از هریک از آنها برای برقراری ارتباط telnet استفاده نمود. این دستورات به شرح زیرند :

Router# name_of_the_destination | destination_IP_address
Router# telnet name_of_the_destination | destination_IP_address
Router#connect name_of_the_destination | destination_IP_address

در این سه روش، هم می توان نام و آدرس دستگاه مقابل را به تنهایی تایپ کرد و یا اینکه این اطلاعات را بعد از دستورات telnet و یا connect آورد. در هر حال همه دستورات فوق یک عمل را انجام می دهند : برقراری ارتباط telnet با یک دستگاه دیگر.

معوق کردن ارتباطات telnet

در مواقعی که دستگاه را به قصد کاری موقتا ترک می کنیم، ارتباط telnet برقرار شده را باید قطع نماییم. این کار را می توان به دو صورت انجام داد : یکی قطع کامل ارتباط و برقراری دوباره آن در صورت لزوم و دیگری قطع موقت ارتباط. اگر برای مدت کوتاهی دستگاه را ترک می کنیم، استفاده از روش دوم که به اصطلاح suspend نامیده می شود بهتر از روش اول می باشد.

زیرا که مجددا مجبور به استفاده از logon شدن از طریق telnet نخواهیم بود. برای این منظور، ترکیب کلیدهای Ctrl+Shift+6 و یا بسته به نوع صفحه کلیدی که استفاده می کنیم، Ctrl+^ را بکار خواهیم برد. در روی دستگاه منبع، می توان به وسیله دستور Show Session ارتباطهایی را که به حالت suspend قرار گرفته اند مشاهده نمود :

Router# show session
Conn Host Address  Byte  Idle  Conn Name
1 10.1.1.1 10.1.1.1    0      1     10.1.1.1
* 2 10.1.1.2 10.1.1.2  0     2      10.1.1.2

در این مثال، دو ارتباط telnet در روی دستگاه مشاهده می شود و ارتباطی که با " * " مشخص شده است، ارتباط آخر را نشان می دهد. برای فعال کردن آخرین ارتباط معوق شده، فقط کافیست که در خط فرمان کلید Enter را فشار دهیم. اما برای فعال کردن یک ارتباط بخصوص، دستور زیر را بکار خواهیم گرفت :

Router# resume connection_

شماره ارتباط، همان شماره ای است که در ستون Conn خروجی دستور Show session نشان داده می شود. در روی دستگاه مبدا می توان بدون فعال کردن یک ارتباط telnet ، اقدام به قطع آن نمود. دستور زیر را به همین منظور بکار می بریم :

Router# disconnect connection_#

در تمامی روترها و نیز سوئیچ 2950 می توان با استفاده از دستور زیر لیست کاربرانی که در این دستگاه login شده اند را مشاهده نمود.

Router# show users
Line User Host(s) Idle Location
0 con 0 idle
2 vty 0 idle 0 10.1.1.1
* 3 vty 1 idle 0 10.1.1.2

ارتباط آخر و یا ارتباط فعال، آن ارتباطی است که در خروجی دستور با علامت " * " مشخص گردیده است.اگر مایل به قطع ارتباط یک کاربر می باشید در Privilege mode دستور زیر را تایپ نمایید :

Router# clear line line_#

شماره Line همان شماره ای است که در ستون Line دستور show user نشان داده شده است.


عاطفه حسین زاده
عاطفه حسین زاده

متخصص شبکه های سیسکو

سابقه فعالیت در حوزه های مایکروسافت و سیسکو و مجازی سازی رو دارم اما عمده فعالیت و علاقم حوزه لینوکس و متن بازه و در حال حاضر تصمیم به تمرکز در این حوزه دارم.

نظرات