سعید صغیر شمس آبادی
کارشناس شبکه های مایکروسافت : علاقه مند به لینوکس

آموزش گام به گام نصب و راه اندازی پرینترها در ویندوز به زبان ساده

امروزه تقریبا تمام افرادی که از کامپیوتر استفاده میکنند با چاپگرها آشنایی دارند همچنین بیشتر عزیزانی که در زمینه مدیریت شبکه فعالیت دارند به پرینترهایی در سطح سازمان نیاز دارند. میتوان برای پرسنل هایی که به چاپگر احتیاج دارند یک چاپگر اختصاص داد اما بدلیل اینکه تعداد چاپگرهای زیادی این نیاز را برطرف میکنند ( خصوصا در سازمانهای بزرگ) ، انجام چنین کاری چنداد بصرفه نیست. در راستای بهینه سازی چاپگرها و همچنین برای صرفه جویی در هزینه ها و مدیریت بهتر آنها ، میتوانیم از یک یا چند دستگاه چاپگر استفاده کنیم و با اشتراک گذاری و مدیریت متمرکز آنها ، بهترین استفاده را از آنان ببریم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

معرفی 7 اصطلاح مهم در راه اندازی پرینترهای ویندوزی

در این مقاله قصد داریم روش نصب و انجام پیکربندی و همچنین اشتراک گذاری چاپگرها را توضیح دهیم ، خوب ما همیشه وقتی میخواهیم یک دستگاه فیزیکی چاپگر را نام ببریم ، آن را "Printer" صدا میزنیم که این از نظر فنی چندان کار درستی نیست، در ابتدا با چند اصطلاح آشنا میشویم چون در ادامه مقاله از این اصطلاحات استفاده میکنیم ،

  1. Print job : هر گونه اسناد و فایلی که برای چاپ ارسال میشود در Print job ذخیره میگردد که در ادامه پنجره ی آن را مشاهده میکنیم.
  2. Print device : به دستگاه فیزیک چاپگر گفته میشود ،فرقی نمیکند چاپگرهای شخصی باشد ، و یا چاپگرهای کوچک و بزرگ در شبکه های مختلف.
  3. Print Queue : به صفی گفته میشود از فایلها یا سندها که برای پرینت در نظر گرفته میشوند.
  4. Print Port : به پورت یا همان درگاهی که چاپگر را به کامپیوتر متصل میکنند گفته میشود.
  5. Spool : زمانی که شما دستور چاپ یک سند را میدهید تک تک صفحات آن وارد حافظه موقت میشود و سپس چاپ میگردد که به آن Spool کردن نیز گفته میشود.
  6. Print driver : به زبان برقراری ارتباط سخت افزار با نرم افزاری که از روی CD و یا DVD درایور تهیه شده از طرف شرکت سازنده چاپگرتان نصبش میکنید گفته میشود.
  7. Printer : به رابط سخت افزار با نرم افزاری که در ویندوز وجود دارد و برای نصب درایور آن نیاز به اتصال فیزیکی و CD درایور دستگاه چاپگر نیستPrintrer گفته میشود ، دقت داشته باشید که با درایوری که از روی CD نصب میکنیم اشتباه نگیرید ، یه کم باورش شاید سخت باشه ، سخته ولی ممکنه :)

خوب حالا روش نصب Printer رو در ویندوز توضیح میدیم

برای نصب Printer در Run تایپ میکنیم control printers و بعد در پنجره باز شده راست کلیک کرده و Add printer را میزنیم به شکل زیر دقت کنید همونطور که در شکل مشاهده میکنید:

وب سایت توسینسو
  • Add a local printer : برای نصب یک Device Printer که بر روی کامپیوتر خودتون نصب شده بکار میره.
  • Add a network, wireless or Bluetooth printer : برای نصب Device Printerهایی که در شبکه وجود دارند و یا بصورت بلوتوث و با بیسیم هستند بکار میرود

در اینجا ما چاپگر را به کامپیوتر خود متصل کردیم پس مورد اول یعنی Add a local printer را انتخاب میکنید.همانگونه که در شکل زیر مشاهده میکنید در مرحله بعد میتوانید دو انتخاب را بکنید ،

وب سایت توسینسو
  • Use an existing port : در آن میتوانید مشخص می کنید که چاپگر شما توسط چه پورتی متصل شده
  • Create a new port : در آن یک پورت جدید تعریف کرده و چاپگر خود را توسط آن پورت معرفی میکنید

در اکثر پرینترهای در حال استفاده پورت USB استفاده میشود و یه جورایی عملا از هیچ کدوم از این دو مورد استفاده نمیشود پس همان مورد اول را نگه داشته و Next میکنیم .در پنجره بعدی لیستی از درایورهایی که از طرف ویندوز تا زمان انتشار آن تایید شده نشان داده میشود ، در سمت چپ برند چاپگرتان و در سمت راست مدل آن را مشخص میکنید. اگر ساخت چاپگرتان بعد از اتنشار ورژن ویندوزتان باشد میتوانید دکمه Windows Update را بزنید و اگر CD یا DVD چاپگر را تهیه کرده اید میتوانید با زدن دکمه Have Disk… آن را به لیست اضافه و در نهایت معرفی کنید، در اینجا ما به عنوان مثال چاپگری با برند HP و از نوع HP Color LaserJet CP4005 PCL6 انتخاب کرده ایم

وب سایت توسینسو

Next را زده و در مرحله بعد هم یک نام برای Printer تعریف شده انتخاب میکنیم و باز هم Next میکنیم تا Printer ما نصب شود .در مرحله بعد ، در صورت تمایل میتوانیم پرینتر مد نظر را به اشتراک بگذاریم، در حال حاضر چون از مبحث اصلی خود دور میشویم مورد اول را انتخاب کرده و Next میکنیم.

وب سایت توسینسو

و در پایان میتوانیم برای تست چاپگر نصب شده دکمه Print a test page را بزنیم تا یک صفحه برای چاپ کردن ارسال شود و در پایان Finish را میزنیم.

وب سایت توسینسو

همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید Printer ما با موفقیت نصب شده و با رفتن به Devices and Printers میتوانیم Printer مد نظر خود را مشاهده کنیم.

وب سایت توسینسو

خوب تا اینجا روش نصب کردن یک Printer رو قدم به قدم در پیش گرفتیم ، اگر روی Printer راست کلیک کنیم پنجره ای باز میشود که موارد آن با با هم بررسی میکنیم

وب سایت توسینسو
  • See whits printing : با انتخاب آن میتوانید اسنادی را که برای چاپ ارسال شده اند را مشاهده و یا ویرایش کنید.
  • Set as default printer : این Printer را برای پرینتر پیشفرض تعیین میکند ، یعنی اسنادی ارسالی شما برای چاپ بصورت پیشفرض به این Printer ارسال میشود.
  • Printing preferences : شامل یک سری تنظیمات خواهد بود که بسته به نوع چاپگر و Optionهای شما متفاوت بوده.
  • Printer properties : دارای یک سری تظیمات برای Printer شما هست ، روی آن کلیک کرده و پنجره ای به شکل زیر مشاهده میکنیم

در تب اول یعنی General میتوانید نام Printer ، مکان آن و یک سری توضیحات را برای آن بنویسید

وب سایت توسینسو

تب دوم Sharing هست که با استفاده از آن میتوانیم یک Printer را در شبکه به اشتراک گذاشت ، در ادامه توضیح میدهیم،گزینه Render print jobs on client computers هم که بصورت پیشفرض فعال هست بدان معناست که سیستم‌های متصل به پرینتر موظفند ابتدا سندها را برای پرینت آماده سازی کرده و بعد آن را بر روی کامپیوتر شما که نقش پرینت‌سرور را دارد ارسال کنند،

وقتی یک کاربر در شبکه بخواهد از چاپگر ما استفاده کند ، در چنین مواقع چون کامپیوتر کاربر سرویس گیرنده درایور چاپگر ما را ندارد ، تنظیمات درایور را از کامپیوتر ما میگیرد ، ممکن است ما درایور یک چاپگر را در یک ویندوز مثلا ویندوز سون نصب کرده باشیم و بعد از اشتراک گزاری این کاربر با ویندوز XP یا ویندوز دیگری بخواهد از چاپگر ما استفاده کند ، اگر کاربر دارای ویندوز XP باشد که نمیتواد از درایور ویندوز سون استفاده کند ، حالا چاره چیست؟برای رفع این مشکل روی Additional Drivers.. در تب Sharing کلیک کرده و در آنجا درایورهای ویندوزهای دیگر رو هم قرار میدید تا در صورت نیاز کاربران دیگر با ویندوزهای متفاوت بتوانند درایور خود را از کامپیوتر شما دریافت کنند.

وب سایت توسینسو

تب بعدی Ports هست که در آن نوع پورت ورودی چاپگرتون رو تعیین میکنید.شما میتوانید چند چاپگر مشابه ( و تاکید میکنم حتما مشابه ) را به پورتهای مختلف وصل کنید و با علامتدار کردن Enable printer pooling پورتهای متصل شده را علامت بزنیم از آن پس در صورتی که یک سند برای چاپ ارسال میشود و یکی از چاپگرها مشغول بکار باشد سند شما به چاپگری که مشغول به چاپ نیست ارسال خواهد شد و بدینصورت در آن واحد میتوانید چند سند را همزمان چاپ کنید.

وب سایت توسینسو

تب Color Management و Device Setting مربوط به تنظیمات چاپگرتان بوده و در چاپگرهای مختلف متفاوت هست، تب About هم یک سری اطلاعات کلی راجع به چاپگرتان میدهد.وارد تب Security میشویم.در اینجا میتوانیم کاربرانی را که قرار است از چاپگر استفاده کنند را معرفی کرده و دسترسی و محدودیتهای آنها را مشخص کنیم.به اینصوررت که Add را میزنیم و کاربر مد نظرمان را انتخاب میکنیم و بعد از کلیک روی نام کاربرمان در پایین میتوانیم دسترسیهای آن کاربر را مشخص کنیم بصورت زیر:

  • Print : اجازه چاپ کردن را به این کاربر میدهد
  • Manage this printer : مدیریت پرینتر یعنی تمام اختیارات حتی تغییر در تب Security ، که چنین دسترسی دادنی به کاربر از نظر من خیلی خطرناکه !!!
  • Manage documents : با دسترسی دادن به این مورد کاربر میتواند تنها پرینتهای خود را مدیریت ( یعنی Stop, Cancel ویا حذف ) کند.
  • Special permissions : که شامل یک سری ریز تنظیمات میشود.
وب سایت توسینسو

خوب حالا وارد تب Advanced میشویم در پایین ، تصویر و یکسری توضیحات راجع به تنظیمات موجود میدهیم

وب سایت توسینسو

اگر Always from را بزنیم میتوانیم زمانی برای استفاده از پرینتر در نظر بگیریم ، اگر هم بخواهیم همیشه در دسترس باشد Always available را میزنیم.همانطور که گفته شد زمانی که شما دستور چاپ یک سند را میدهید تک تک صفحات آن وارد حافظه موقت میشود و سپس چاپ میگردد که به آن Spool کردن نیز گفته میشود.

معرفی مهمترین تنظیمات پرینتر و چاپ در ویندوز

شما میتوانید در ویندوزتون چند Printer تعریف کنید که همگی به یک Device Printer اشاره کنند بعد در قسمت Security مشخص میکنید که چه کاربرانی حق ارسال سندهای خود را و بر کدام پرینتر دارند پس از آن در قسمت Priority برای هر کدام ازPrinter ها یک عدد از 1 تا 99 تعیین میکنید که در واقع اولویت آن را مشخص میکند هر چه این عدد بالاتر باشد اولویت برای چاپ بیشتر است مثلا پرینتی که Priority آن 60 باشد زودتر از Priority 20 به چاپ خواهد رسید به بیانی دیگر شما کاری میکنید که کاربرانتون از اون Printer با اولویتی که شما میخواهید استفاده کنند نه اینکه همه ی آنها پرینتهاشون رو روی Printer با بالاترین اولویت بفرستند . بدین صورت اولویت استفاده کاربران از چاپگرتون رو مشخص میکنید.

  • Spool print documents so program finishes printing faster : باعث میشود که در زمان چاپ سند فرآیند Spooling انجام شود که باعث افزایش سرعت چاپ میشود که خود در زیر مجموعه اش دو گزینه دیگر دارد
  • Start printing after last page is spooled : اول تمام صفحات را Spool کرده و بعد چاپ میکند
  • Start printing immediately : ا Spool کردن اولین صفحه سند ، چاپ آغاز میشود و در حین انجام چاپ ، مابقی صفحات هم Spool میشوند
  • Print directly to the printer : باعث میشود که سند بصورت مستقیم برای چاپگر ارسال شود
  • Hold mismatched documents : در محیط شبكه بسیار پیش می‌آید كه یكی از كاربران دستور پرینتی با سایز نامتعارف مثلا Letter ارسال كند و چاپگر نیز برای این نوع سایز پیكربندی نشده باشد. در این صورت چاپگر معطل می‌ماند و دستورات بعدی را پرینت نمی کند !! برای رفع این مشكل می‌توانید گزینه‌ Hold mismatched documents را علامتدار کنید.
  • Print spooled documents first : صفحاتی که Spool شده را در بالاترین اولویت قرار میدهد و بعد از چاپ آنها اقدام با چاپ دیگر صفحات میکند
  • Keep printed documents : با علامتدار کردن آن هر سندی که پرینت گرفته میشود در لیست نگه میدارد و حذف نمیکند تا در صورت نیاز بتوانید آن را دوباره چاپ کنید یا اینکه با مشاهده لیست از تعداد صفحات چاپ شده مطلع شوید.
  • Enable advanced printing features : اگر بعد از ارسال پرینت، روی کاغذ علائم ناخواسته مشاهده کردید، این گزینه را Disable کنید
  • Printing Defaults: برای انتخاب این Printer بصورت پیشفرض.
  • Print Processor… : شامل یک سری تنظیمات مربوط به پردازشگر چاپگر میشود.
  • Separator Page… : زمانی استفاده میشود که شما میخواهید تعداد انبوهی صفحه چاپ کنید و با فایلی که در آن قسمت معرفی خواهید کرد کاری میکنید که پس از چاپ برگه ها این صفحه چاپ شود و بدین وسیله برگه های شما از برگه های سری بعدی جدا میشوند.

آموزش اشتراک گذاری پرینتر ( Printer ) در شبکه

همانطور که گفته شد در تب Sharing شما میتوانید با انتخاب Share this printer و انتخاب یک نام برای آن در سطح شبکه ، آن را به اشتراک بگذارید. پس از به اشتراک گذاری ، کاربری که تصمیم به استفاده از چاپگر شما در شبکه را داشته باشد میبایست در Run آدرس IP شما را بدهد و پس از آن نام کاربری و رمز عبور از او خواسته شده تا احراز هویت شود و پس از احراز هویت با توجه به دسترسیهایی که شما به آن کاربر داده اید میتواند از چاپگر استفاده کند بدینصورت که اگر اجازه دسترسی چاپ را به او داده اید میبایست پرینترتان را ببیند و روی آن راست کلیک کرده وConnect... را بزند

وب سایت توسینسو

پس از تایید و وصل شدن ، آن کاربر از این پس میتواند وقتی صفحه ای را میخواهد چاپ کند Printer ی را که شما برایش به اشتراک گذاشته اید را در کامپیوتر خود ببیند و میتواند اسناد خود را برای چاپ روی آن ارسال کند.

وب سایت توسینسو

سعید صغیر شمس آبادی
سعید صغیر شمس آبادی

کارشناس شبکه های مایکروسافت : علاقه مند به لینوکس

سعید صغیر شمس آبادی ، کارشناس سیستم عامل های سرور و سرویس های مبتنی بر مایکروسافت ، گرافیست و علاقه مند به مجازی سازی ، لینوکس و Open Source ، علاقه مند به کار تیمی و ...

نظرات