فرهاد خانلری
کارشناس ارشد شبکه مایکروسافت

آموزش نصب ویندوز با فلش مموری در VMware بصورت گام به گام

چگونه از طریق فلش مموری در VMware ویندوز نصب کنیم؟ با سلام همانطور که ميدانيد نصب ويندوز در VM به دو صورت امکان پذير هست از طريق DVD و از طريق فايل ISO خب در اين سناريو فرض رو بر اين ميگيريم که شما هيچ کدوم از اين موارد رو نداريد يعني ميخواييد ویندوز رو از طريق فلش نصب کنيد در اين مثال من محتويات DVD ويندوز رو روي هارد دارم و در ابتدا ميخوام فلش را بوتيبل کنم براي اين کار آموزش زير رو مطالعه کنيد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

البته اگر دوست نداشتيد توسط Disk Part فلشتون رو بهش قابليت بوت بديد لينک زير هم خيلي ساده تر از Disk Part براتون اين کار رو انجام ميده و کاری میکنه تا بتونید از طریق فلش ویندوز رو نصب کنید همانطور که میدانید زمانی که از طریق فلش اقدام به تعویض ویندوز میکنید حداقل دو مزیت مهم را برای شما می آورد یک دیگر نیازی به حمل و نقل DVD نیست و نگران خش دار شدن DVD نیستیم و مورد دوم نصب را سریع تر از DVD را برای ما انجام میدهد.

خب پس از اينکه توسط لينک هاي فوق فلشتون رو Bootable کرديد ميتونيد توسط فلش ويندوز عوض کنيد یعنی first boot رو در بایوس به Removable Disk تغییر میدید و از طریق فلش سیستم بوت میشه و ویندوز نصب میشه ولي ما ميخواهيم روي VM اين کار رو انجام بديم برای اینکه در Vm این کار صورت بگیره کمی تغییرات باید ایجاد کنید در اين مطلب بنده قصد دارم ويندوز سرور 2012 رو نصب کنم ابتدا طي 7 تصوير زير اقدام به ايجاد يک VM ميکنيم ، طبق تصاوير قدم به قدم جلو ميریم.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

خب تا اينجا يک VM به صورت خام ايجاد کرديم نوبت به اين رسيده که سورس خودمان که همان فلش است را به Vm معرفي کنيم براي بوت از روي Flash مطابق تصوير جلو ميرويم. ابتدا روي تب ايجاد شده راست کليک کرده و سپس Settings را ميزنيم.

نصب ويندوز از طريق فلش بر روي VM

در اين مرحله جهت اضافه نمودن فلش گزينه add را انتخاب ميکنيم

نصب ويندوز بر روي Vm

در اين مرحله يعني تصوير زير بايد هارد را انتخاب کرده و گزينه Next را انتخاب ميکنيم.

نصب ويندوز از طريقFlash بر روي VM

مطابق تصوير Next ميزنيم

نصب windows از طريق Flash روي Wmware

از قسمت select disk بر روي آخرين گزينه يعني Use a physical disk کليک کرده و Next ميزنيم در اين مرحله ميخواهيم فلش را به عنوان يک هارد فيزيکي بر روي VM ايجاد کنيم.

از طريق فلش بر روي VM ويندوز عوض کنيم

در اين مرحله که به صورت تصويري توضيحاتي نيز اضافه شده بايد اضافه کنم اگر فلش شما به سيستم وصل نباشد از ليست کشويي که به نام Device است فقط physicalDrive0 را خواهيد ديد در اينتصوير چون فلش نصب است physicalDrive1 نيز ديده ميشود اگر هارد اکسترنال نيز نصب بود physicalDrive2 را نيز ميديديم

و ترتيب اين Device ها بر اساس زمان اتصال به سيستم است و physicalDrive0 همواره هارد اصلي سيستم است خب ما در اين مرحله physicalDrive1 را که فلش است انتخاب ميکنيم همانگونه که در تصوير زير ميبينيد 2 حالت انتخاب ديگر براي شما نمايان است

  • Use Entire Disk: کل هارد را به VM معرفي مي کند
  • Use individual partitions : ميتوانيد فقط يک درايو را جهت ادامه انتخاب کنيد

در اين مرحله ما گزينه Use individual partitions را انتخاب ميکنيم و زماني که Next ميزنيد کاملاً متوجه خواهيد شد که physicalDrive1 همان درايو Flash است.

وب سایت توسینسو

ديگر نيازي به توضيح اضافي نيست با ديدن اين تصوير خيالمان راحت است که فلش 16G اي به VM معرفي ميشود البته اگر فلش ما داراي پارتيشن هاي ديگري بود قطعاً تمام پارتيشن ها را نمايش ميداد تيک پارتيشن مورد نظر را زده و Next ميزنيم.

وب سایت توسینسو

در مرحله بعدي کافي است Next بزنيم هر چند ميتوانيد نام و مسير اين هارد فيزيکال را تغيير بديد.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

انتخاب گزینه تصویر زیر شما را به بایوس سیستم میبرد ممکن است به جای گزینه power on firmware شما گزینه power on bios را ببینید.

وب سایت توسینسو

به منوی boot میرویم و هاردی که به سیستم اضافه کردیم به نام 0:1 را به اولین سطر می آوریم 0:1 همان فلش است که در مراحل قبلی اضافه کردیم.

وب سایت توسینسو

در نهایت توسط F10 تغییرات را ذخیره کرده و YES میزنیم و سیستم ریست میشود و با فلش بوت میشود برای windows setup.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در قسمت بعدی ویندوز سرور 2012 را نصب میکنیم و همچنین یکی از ایراداتی که در این روش به وجود می آید و باعث بالا نیامدن ویندوز میشود را بررسی میکنیم. خب در قسمت اول این مطلب متوجه شدیم چگونه از طریق Flash memory روی Vmware ویندوز را بوت کنیم در این مطلب ویندوز سرور 2012 رو نصب میکنیم

و بعد از اون شما هر موقع بخواهید میتونید با ویندوز بالا بیایید و استفاده کنید ولی خب ITPro ای های عزیز اگر شما فلشتون رو نیاز ندارید من نیاز دارم ، حتماً خیلی ها نیاز دارن پس از نصب ویندوز فلش رو از سیستم جدا میکینم در کمال ناباوری خواهیم دید که ویندوز دیگر بالا نمی آید

البته این مورد را با هم بررسی میکینم و قدم به قدم اقدام به برطرف کردن این خطا میکنیم تا ویندوز بدون درد سر بوت شود نگران نباشید خیلی روش ساده ای است و فقط با چند خط دستور شما میتوانید از ویندوز بدون فلش استفاده کنید. خب ابتدا ویندوز سرور 2012 رو نصب میکنیم در ادامه با ما همراه باشید.

نصب ویندوز server 2012 R2
نصب windows server 2012 r2

در این مرحله ویندوز سرور 2012 GUI رو انتخاب میکنیم البته انتخاب این موارد دقیقاً به کار شما مربوط است و ما در این سناریو میخواهیم GUI رو نصب کنیم.

نصب ویندوز سرور 2012

مطابق تصویر NEXT زده و ادامه میدهیم.

وب سایت توسینسو

اگر تمایل به Upgrade ویندوز را داشتید گزینه اول را میزنیم ولی ما میخواهیم یک ویندوز جدید نصب کنیم پس گزینه Custom را انتخاب میکنیم.

وب سایت توسینسو

همانگونه که در تصویر زیر میبینیم فلشی که در مرحله قبل به صورت یک Hard Disk اضافه کردیم همانند یک درایو اضافه شده و حجم این فلش گویایی این موضوع است و هارد اصلی سیستم 60گیگ است که ما بر روی این هارد میخواهیم ویندوز عوض کنیم البته شما میتوانید پارتیشن بندی کنید که جای این بحث در این مطلب نمیباشد پس روی گزینه New کلیک کرده و دیسک هارد را از حالت unallocated خارج کرده تا در مرحله بعدی Next از حالت غیر فعال خارج شده و ویندوز را نصب کنیم.

نصب ویندوز سرور 2012

در این مرحله کافی است روی Next کلیک کنیم.

وب سایت توسینسو

نصب ویندوز سرور آغاز میشود یادم می آید زمانی که ویندوز 95 یا 98 نصب میکردیم در این مرحله N تا سوال میپرسید و انقدر وقت داشتیم تا وسط نصب یه دست گل کوچیک بازی کنیم ولی ویندوز های الان خیلی سریع نصب میشن و فقط بهت اجازه یه چایی خوردن رو میدن (بازم قدیمیا یه ورزش در کنارش بود D:)

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در این مرحله Skip کرده و به مرحله بعدی میرویم

وب سایت توسینسو

در این مرحله یوزر به صورت By Defualt انتخاب شده و فقط باید پسوری مناسب انتخاب کنیم.

نصب windows srver 2012 R2

خب ویندوز نصب شده و مراحل ایجاد پروفایل آغاز میشود.

وب سایت توسینسو

تبریک میگویم ویندوز سرور 2012 با موفقیت نصب شده است. در قدم بعدی به RUN رفته و دستور Diskmgmt.msc را وارد میکنیم.

وب سایت توسینسو

در این مرحله میبینیم که همچنان پارتیشن فلش به عنوان یک Disk با ما همراه است دقت کنید به خطوط قرمزی که در تصویر است خطوطی که نشان میدهد دیسک اصلی ویندوز system و Active را ندارد و این گزینه ها بر روی فلش موجود هستند و طبیعی است زمانی که فلش را از سیستم خارج کنید دیگر نمیتوان با ویندوز سرور کار کرد یعنی بالا نمی اید.

بر طرف کردن خطای بالا نیامدن ویندوز

همینجا در همین مرحله میتوان دیسک اول را مثل تصویر زیر Active کرد یعنی روی پارتیشن راست کلیک کرده و گزینه Mark partition as Active را انتخاب میکنیم.

وب سایت توسینسو

میبینیم پس از active کردن این گزینه به دیسک اضافه میشود ولی گزینه system هنوز فقط بر روی فلش موجود است اما نگران نباشید خیلی زود این مورد برطرف میشود.

وب سایت توسینسو

ویندوز را خاموش کرده و در VM میبینیم که دو تا هارد برای سیتسم اضافه شده است اگر فلش را از سیستم جدا کنیم و سپس اقدام به روشن کردن سیستم کنیم میبینیم که با خطا رو برو میشویم و بدون فلش سیستم بوت نمیشود

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در قدم بعدی هارد دوم که در قسمت قبلی اضافه کرده بودیم را delete میکنیم تا فقط یک هارد داشته باشیم.

وب سایت توسینسو

پس از delete کردن هاردی که وظیفه اش شناسایی فلش بود میخواهیم Vm را روشن کنیم میبینیم که خطای صادر شده دیگر نمیآید ولی در صفحه Dos با خطایی روبرو میشویم(تصویر زیر)

وب سایت توسینسو

برای اصلاح این خطا ما به یک صفحه CMD یا command prompt نیاز داریم اینکه شما چطور به صفحه CMD میروید با خودتان است چون روش های زیادی برای این منظور وجود دارد من در این آموزش یک Iso به سیستم معرفی میکنم و سپس بوت سیستم را بر روی CD میزارم تا از طریق iso ویندوز 7 به صفحه نصب ویندوز برویم (اعتماد کنید و این کار را انجام دهیدD:)

پس از نصب ویندوز از روی فلش در Vm خطا می دهد

از طریق power on Firmware مجدد به بایوس سیستم رفته و first boot را روی CD میگذاریم و f10 میزنیم تا تنظیمات ذخیره و سیستم ریست شود و با ویندوز 7 بوت شود

وب سایت توسینسو

به جای اینکه install بزنیم در این مرحله Repair your computer را انتخاب میکنیم

تعمیر ویندوزی که بالا نمی اید

در System Recover Options گزینه اول را انتخاب میکنیم

وب سایت توسینسو

Command Prompt را انتخاب میکینم تا CMD برای ما باز شود البته در صفحه قبل نیز میتوانستیم با shift + F10 نیز CMD را باز کنیم

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

صفحه سیاه دوست داشتنی و پر کاربرد باز شده جهت برطرف کردن خطای صادر شده و ساختن MBR جدید در پارتیشن جدید دستور های زير را وارد کنيد:‌

bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /rebuildbcd
وب سایت توسینسو

کار تمام است کافی است سیستم را ریست کرده و با خیال راحت بدون نیاز به فلش از ویندوز خودتان لذت ببرید.

وب سایت توسینسو

به diskmanagment که بروید میبینید system نیز به این گزینه ها روی پارتیشن هارد اصلی اضافه شده است .

وب سایت توسینسو

ضمناً اگر در ویندوز یادتان رفت هارد اصلی رو توسط diskmanagment به Mark partition as Active تبدیل کنید راه دیگه ای هم هست اونم استفاده از Disk part در CMD هست که واردش شدید یعنی دستور Disk Part رو میزنید و مثل تصویر زیر پارتیشن مورد نظر رو Active میکنید.

وب سایت توسینسو

بنده سعی کردم قدم به قدم در این دو مطلب رو جلو ببرم و از شما میخوام جهت بهتر کردن این مطلب اگر نکته ای به ذهنتان میرسد در انتهای این مطلب اضافه کنید.


فرهاد خانلری
فرهاد خانلری

کارشناس ارشد شبکه مایکروسافت

فرهاد خانلری ، مدرس شبکه و برنامه نویسی مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت ، سابقه فعالیت در موسسات و مراکز دولتی در قالب پروژه ، مشاوره و تدریس ، برنامه نویسی ++C ، سی شارپ و دات نت ، متخصص و مدرس شبکه های مبتنی بر سیستم عاملهای مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سخت افزار و ...

نظرات